Henkilöauton iso moottorivaurio kirpaisee kukkaroa pahasti. Kaikki korjauskulut eivät kuitenkaan mene välttämättä omistajan piikkiin, jos auto on huollettu asianmukaisesti eikä ajokilometrejä ole mahdottoman paljon.
Vaikka kone posahtaisi suhteellisen uudessa autossa, hyvitysten saaminen ei ole automaatio.
Ison koneremontin maksajaksi huudellaan usein maahantuojaa. Maahantuojalla ei ole kuitenkaan vastuuta etuajassa iskeneestä konetuhosta, jos takuuaika on ohi eikä auto ole enää ensimmäisellä omistajalla.
Auton myyjän puoleen voi kääntyä virhevastuun nojalla, jos tuntuu siltä, että autossa ilmennyt vika ei missään tapauksessa ole normaali esimerkiksi ajokilometrit huomioiden. Virhevastuu on olemassa, vaikka takuu olisi ohi.
Liikkeestä ostettuun autoon sovelletaan kuluttajansuojalakia.
Myös yksityiselle myyjälle voi syntyä vastuu korjauskuluista, jos auto hajoaa etujassa.
Kuluttajansuojalain mukaan käytetyssä autossa voidaan katsoa olevan virhe esimerkiksi silloin, jos käytetty auto on huonommassa kunnossa kuin on perusteltua syytä olettaa auton hinta ja muut seikat huomioiden.
Kuluttajariitalautakunnan linjana on ollut, että auton moottorin pitää lähtökohtaisesti kestää koko auton elinkaaren ajan. Jos moottori ei kestä, myyjältä voi vaatia kuluttajansuojalain nojalla korjauskulujen hyvitystä. Tyypillistä on, että myyjä ei joudu virhetilanteessa maksamaan korjausta kokonaan, jos auto tulee parempaan kuntoon kuin ennen vahinkoa.
Myyjälle ei tietenkään lankea maksajan roolia, jos auto hajoaa siksi, että ostaja on laiminlyönyt huollot. Eikä myyjä lähtökohtaisesti vastaa sellaisista vioista, jotka ovat normaaleja auton ikä ja ajetut kilometrit huomioiden.
Yksityiselläkin myyjällä iso vastuu
Myös yksityiselle myyjälle voi syntyä vastuu korjauskuluista, jos autosta hajoaa kaupan jälkeen moottori tai muu komponentti etujassa. Yksityisen myyjän vastuu käytetyn auton virheistä ei kovin paljon poikkea autoliikkeen vastuusta.
Kahden yksityishenkilön väliseen autokauppaan sovelletaan kauppalakia, kertoo Kauppaoikeuden yliopistonlehtori Klaus Viitanen.
Jos käytetyssä autossa on kauppalain tarkoittama virhe, ostaja voi vaatia myyjältä esimerkiksi hinnan alennusta. Myyjä ei ole kuitenkaan mikään maksuautomaatti.
Se, onko ilmennyt vika kauppalain mukaan korvattava virhe, riippuu monesta tekijästä.
Kauppalainkin mukaan on mahdollista, että myyjä velvoitetaan virhevastuun nojalla korvaamaan vain osa korjauskuluista, jos auton arvo nousee korjauksessa. Näin voi käydä, jos käytetyn moottorin tilalle asennetaan uusi tai vähemmän ajettu mylly.
Lain mukaan ostajalla on myösvelvollisuus tarkastaa tavara etukäteen. Myöhemmin ei voi vedota sellaiseen seikkaan, joka olisi pitänyt havaita ennakkotarkastuksessa.
Merkittävin ero ostajan kannalta yksityisen myyjän ja autoliikkeen välillä on riitojen ratkaisussa. Jos ostaa auton kaupasta, kiistat voi viedä Kuluttajariitalautakunnan maksuttomaan käsittelyyn. Vaikka Kuluttajariitalautakunnan ratkaisusuositukset eivät sido myyjää, yleensä niitä noudatetaan.
Jos kiistaa käydään yksityishenkilöltä ostetusta autosta, riita pitää viedä suoraan käräjille, mikä voi tulla häviävälle osapuolelle kalliiksi.