Hyppää pääsisältöön

Ihana kamala tuomaripaperi

Nainen lukee paperia
Nainen lukee paperia ihana kamala tuomaripaperi

Ratsastuksessa yksi paperi on ylitse muiden: kouluratsastuksen arvotelupöytäkirja. Yksinkertaisen lomakkeen muodossa oleva tutkittu ja tulkittu A4, joka herättää suuria tunteita. Minä olen oppinut rakastamaan paperia, joka joskus tuntui inhottavalta ja musertavalta kiusalta.

Rivi numeroita, muutama kommentti. "Jännittyy." "Epätasainen." "Tahti kiihtyy."
Oli aika, jolloin tuomaripaperin lukeminen aiheutti minulle vatsanväänteitä. Sitä oli monta viikkoa valmistautunut, herännyt aamulla aikaisin ja ratsastanut radalla niin hyvin kuin osasi. Päivän huipentava pöytäkirjan lukuhetki tuntui iskulta mahaan, saaden koko kropan painumaan kasaan. Mitään en taaskaan osannut, tuostakin tuli vitonen.

Ehkä suhteeni pöytäkirjaan muuttui sitä mukaan, kun radat alkoivat kisoissa sujua. Sitä tiesi onnistuneensa temponlisäyksessä ja malttamattomana etsi liikkeen pistemäärää paperista. Oliko tuomari kanssani samaa mieltä? Ratsastustaidon kehittyessä huomasin samalla että kokemukseni hyvin menneestä liikkeestä oli usein myös pöytökirjassa noteerattu. Kun sain alkutervehdyksestä ensi kertaa seiskan, palasin mielessäni radan alkuun tunteakseni pysähdyksen keskihalkaisijalla vielä kerran. "Tältä tuntuu seiskan alkutervehdys. Tämän teen uudelleen."

Arvostelulajin luonteeseen kuuluu tuomareista purnaaminen. Milloin he ovat puusilmiä, typeriä, puolueellisia tai suomenhevosten vihaajia. Näin voi hyvin ollakin, mutta arvostelua arvostellessa moni unohtaa kunnioittaa sitä mieletöntä taitoa, joka koulutuomareilla on. He osaavat sijoittaa jokaisen tehdyn liikkeen hyvä-huono-akselille ja suhteuttaa sen koko luokan tasoon. Tuomareilla on aina numero annettavanaan ja parhaat tuomarit osaavat paperin alalaitaan kirjoittaa vielä osuvan kokonaisarvion ratsukosta. Mikä osaaminen! Tuomarit näkevät vain sen mitä radalla tapahtuu, eivätkä opettajan tai valmentajan tapaan anna kehuja hyvästä yrityksestä. Numerot ovat suoruudessaan mahtavia, eikä niissä ole tulkinnanvaraa.

Tuomarit opettavat meitä jokaisella pöytäkirjalla paremmiksi ratsastajiksi, kertoen mikä on seiskaa ja mikä kolmosta. Mitä paremmiksi ratsastajiksi me tulemme, sitä tarkemmin myös itse tiedämme seiskan tunteen alkutervehdyksessä. Ja se on muuten tunne, jota kannattaa tavoitella.

Olen säilyttänyt jokaisen saamani arvostelupöytäkirjan. Papereille on dokumentoitu mieletön määrä valkoisten aitojen sisällä kuljettuja kilometrejä, jokainen kohta pisteytettynä. On huikeaa ajatella, että joku on tarkkaillut minun jokaisen kaarteeni, kulmani ja suoristukseni. Antanut niille arvon numeroilla ja sijoittanut oikealla kohdalle tuloslistassa. Melkein kuin tieni ratsastajana olisi yksissä kansissa siististi lomakkeiden muodossa.

Kansio on kuin päiväkirja, jota olen vihdoin oppinut arvostamaan sen arvostelevasta sävystä huolimatta.

  • SUMMERIN PODCASTSARJASSA KYSYTÄÄN "ONKS KAIKKI OK?"

    17-vuotias Milla selvittää podcastsarjassa tunnetilojaan.

    “Kaikki ok?" -podcastsarjassa 17-vuotias Milla Solaranta pohtii elämänsä suuria tunnetiloja ja päästää kuulijan kurkistamaan tunne-elämänsä syövereihin.

  • Kesä ilman pomoa?!

    Miltä tuntuisi olla yrittäjä ja oma pomosi?

    Oletko unelmoinut oman rantakahvilan pitämisestä parhaan kaverin kanssa? Tai miettinyt, miten saada kaveriporukalla rahat kokoon yhteistä reissua varten?

  • Tume menee taas oikeisiin töihin

    Tume menee taas oikeisiin töihin

    Tume kävi viime kesänä todistetusti oikeissa töissä. Te halusitte nähdä lisää ja saamanne pitää. Toinen kausi Tumen oikeita töitä löytyy nyt Areenasta.

  • Ystäväni hevosen lukijoiden parhaita leirimuistoja

    Unelmien leirillä sattuu ja tapahtuu.

    Ratsastusleireillä aina sattuu ja tapahtuu. Kysyimme lukijoilta Instagramissa, millaisia muistoja heille on kertynyt leirikesien aikana. Mukaan mahtuu hullunkurisia kokemuksia sekä ihania tunnelmia tärkeiden hevosten kanssa. @aanniella Varmaa yks hauskimmista kommelluksista tapahtui vuonna 2016, kun hengailtiin asuinrakennuksessamme.