Hyppää pääsisältöön

Jännitä kuin urheilija

Kouluratsastaja hevosineen maneesissa
Kouluratsastaja hevosineen maneesissa Kuva: Laura Markoff jännitä kuin urheilija

Mä olen kisajännittäjä. Milloin pää ei ole tyhjänä, niin jalat eivät toimi tai hengitys salpautuu. Joskus jopa etukäteen jännittää, että jännitän. Ja vaikka kisajännitystä ei voi harjoitella ilman kilpailuja, paljon voi tehdä etukäteen ajattelemalla.

kouluratsastaja ja hevonen maneesissa
kouluratsastaja ja hevonen maneesissa Kuva: Laura Markoff jännitä kuin urheilija

Kisoissahan haastavinta on tuoda lyhyessä hetkessä oma ja hevosen osaaminen esille parhaalla mahdollisella tavalla. Tilanne on paineistettu, mutta syyt siihen voivat olla moninaiset.

Joku voi kokea painetta onnistua, koska pelkää munaavansa itsensä muiden silmissä. Paine on siitä turha, että todellisuudessa vain harva jaksaa muistella muiden menestystä tai epäonnistumista. Syy on paradoksaalisesti siinä, että kaikki muutkin keskittyvät vain siihen, mitä muut heistä ajattelevat. Ilmiötä kutsutaan valokeilaerheeksi.

Valokeilaerheessä ihminen tuntee astuvansa huoneeseen kirkkaassa valokeilassa ja olevan kaikkien katseiden kohteena. Nuo katseet ovat usein kuvitteellisia, eikä muiden ihmisten mielenkiinto ole todellisuudessa niin suurta kuin itse kuvittelisi.

Paineiden purkaminen analyyttisesti etukäteen voi helpottaa jännityksen tuntemusta kisapaikalla. Ahdistusta kisoissa voi luoda ajatus siitä, että vanhemmat tai valmentaja odottavat kisoista menestystä. Odotuksista voi reilusti puhua ja kysyä tukijoukoilta, mitä he sinun kisaamiseltasi odottavat. Vastaus on todennäköisesti, että he vain toivovat sinun tekevän parhaasi.

Kouluratsastaja hevosineen maneesissa
Kouluratsastaja hevosineen maneesissa Kuva: Laura Markoff jännitä kuin urheilija

Ennalta arvaamattomissa tilanteessa on tärkeää erottaa toisistaan asiat joihin ei voi itse vaikuttaa, ja asiat joihin voi vaikuttaa. Esimerkiksi: verryttelyaikani on oletettua lyhyempi. En voi vaikuttaa asiaan, mutta voin verrytellä annetussa ajassa mahdollisimman hyvin. Tai: kentän pohja ei ole paras mahdollinen ja en voi vaikuttaa asiaan. Tästä huolimatta voin vaikuttaa hevoseeni ja ratsastaa täydellä osaamisellani.

Valmistelu, rutiinit ja aikataulutus luovat hallinnan tunnetta. Jännitys ja pelko syntyvät hallinnan tunteen menettämisestä. Unohda tietoisesti asiat joita et voi hallita, ja keskitä ajatuksesi niihin mitä voit hallita. Pieni kutkutus vatsassa kertoo myös motivaatiostasi. Jännitämme ja huolestumme kun asiat ovat meille tärkeitä. Aktiivisella ihmismielelle on vain tyypillistä huolehtia ylimääräistä, olemmehan vaistoinemme oppineet huolestumaan mahdollisista vaaroista ja uhkista.

Kilpailuissa on voitava luottaa omaan osaamiseen. Asioita ei harjoitella verryttelyssä, eikä verryttelyyn pidä suhtautua treenien kaltaisena tilanteena. Luota kehoosi, että se tietää miten toimia. Jos oma keho tuntuu verkassa irralliselta, jalat puutuneilta tai kädet jäykiltä, ota hetki aikaa paikantaaksesi itsesi hevosen selässä. Mieti etukäteen kotona, mikä avainsana tai –lause auttaa sinua sinun ratsastuksessasi. Usein yhteen yksityiskohtaan keskittyminen ja sen korjaaminen tuo rentoutta ja sujuvuutta koko kehoon. Mieti ohje itsellesi ohjeen muodossa, älä kieltona. ”Rentouta kädet” on huomattavasti miellyttävämpi ohje kuin ”Älä jännitä käsiäsi.” Puhu itsellesi verryttelyssä.

Kouluratsataja ja hevonen maneesissa
Kouluratsataja ja hevonen maneesissa Kuva: Laura Markoff ystäväni hevonen

Olen usein ihmetellyt, kuinka ammattiurheilijat voivat epäonnistuneen suorituksen jälkeen haastattelussa vain rauhallisesti todeta, että nyt kävi näin. Luennolla ymmärsin, kuinka ammattiurheilijoilla on selkeästi toisistaan erotetut minä- ja urheilijaidentiteettit. Kun suhtautuu itseensä kilpailutilanteessa urheilijana, epäonnistumisen edessä koko mielen paletti ei hajoa käsiin. Epäonnistuminenhan ei johdu siitä että olisi huono ihminen tai ”osaa ikinä mitään”, vaan syyt siihen ovat toiset, urheiluun liittyvät seikat. Epäonnistuminen on osa urheilua ja kuuluu oppimiseen.

Mieti etukäteen omaa urheilijaidentiteettiäsi ja mitkä asiat tukevat kilpailuissa sinua urheilijana. Kaikille kilpailut eivät ole sosiaalinen tapahtuma. Kavereiden kanssa juttelu on toki mukavaa, mutta ei välttämättä auta urheilijaa keskittymään edessä olevaan suoritukseen. Uskalla ottaa aikaa itsellesi. Tiedosta, että esimerkiksi muiden negatiiviset vuodatukset omasta epäonnistuneesta suorituksesta voivat tarttua myös sinun mielialaasi. Urheilijan kuuluu myös syödä urheilijan tavoin. Vaikka kuinka jännittäisi ja oksettaisi, syö. Alhainen verensokeri altistaa luovuttamiselle.

Estekisoissa voi olla hyödyllistä tarkkailla muiden suorituksia huomatakseen mahdolliset haastavat kohdat radassa. Älä kuitenkaan sorru edustavuuserheeseen, jossa yleistetään yksittäisen tapauksen perusteella. Varo edustavuuserhettä myös omalla kohdallasi. Se että hevonen on kerran ollut jännittynyt kouluradalla maneesissa, ei tarkoita sitä että se olisi aina jännittynyt maneesissa. Palauta mieleesi onnistumisen hetki ja mieti miltä hetkessä tuntui. Ratsasta tuota tunnetta kohden.

Ihmisten suurin pelko on julkinen puhuminen, kuolema tulee listassa vasta toisena. Ei siis ole ihme, että kilpailuissa muiden silmien alla jännittää. Tunnetta ei voi poistaa, mutta sitä voi oppia ohjaamaa. Jos paniikin tunne pääsee niskan päälle, aloita tunnistamalla tunne. Hyväksy tunne ja erottele siitä johtuvat oireet. Tarkastele oireita ulkopuolisen silmin, ja lopulta odota hetkinen. Paniikissa erittyvä adrenaliini imeytyy ja häviää muutamassa minuutissa. Paniikin tunne on siis kurjuudestaan huolimatta läsnä vain pienen hetken.

Juttu on tehty urheilupsykologi Anna Andersonin "Psyykkisellä valmentautumisella kohti kisakautta" luennon perusteella.

  • SUMMERIN PODCASTSARJASSA KYSYTÄÄN "ONKS KAIKKI OK?"

    17-vuotias Milla selvittää podcastsarjassa tunnetilojaan.

    “Kaikki ok?" -podcastsarjassa 17-vuotias Milla Solaranta pohtii elämänsä suuria tunnetiloja ja päästää kuulijan kurkistamaan tunne-elämänsä syövereihin.

  • Kesä ilman pomoa?!

    Miltä tuntuisi olla yrittäjä ja oma pomosi?

    Oletko unelmoinut oman rantakahvilan pitämisestä parhaan kaverin kanssa? Tai miettinyt, miten saada kaveriporukalla rahat kokoon yhteistä reissua varten?

  • Tume menee taas oikeisiin töihin

    Tume menee taas oikeisiin töihin

    Tume kävi viime kesänä todistetusti oikeissa töissä. Te halusitte nähdä lisää ja saamanne pitää. Toinen kausi Tumen oikeita töitä löytyy nyt Areenasta.

  • Ystäväni hevosen lukijoiden parhaita leirimuistoja

    Unelmien leirillä sattuu ja tapahtuu.

    Ratsastusleireillä aina sattuu ja tapahtuu. Kysyimme lukijoilta Instagramissa, millaisia muistoja heille on kertynyt leirikesien aikana. Mukaan mahtuu hullunkurisia kokemuksia sekä ihania tunnelmia tärkeiden hevosten kanssa. @aanniella Varmaa yks hauskimmista kommelluksista tapahtui vuonna 2016, kun hengailtiin asuinrakennuksessamme.