Hyppää pääsisältöön

Miten muoti syntyy?

Vuonna 1967 valmistuneessa Muotipuku ja käyttöpuku -ohjelmassa perehdyttiin muotiin ja pukeutumiseen. Miten muoti syntyy sarjatyönä ja mihin seikkoihin kiinnitämme huomiota pukeutumisessamme?

Ohjelmassa kuullaan sekä muotimarkkinoilla työskenteleviä henkilöitä että tavallisia kuluttajia, joita kierretään haastattelemassa maaseutuja myöten. Tarkoitus on selvittää, ketkä kaikki vaikuttavat siihen, mitä meillä on päällämme ja mitä muoti ihmisille merkitsee.

Naispuolinen muotiasiantuntija luonnehtii syksyn 1967 muotia ”parhaimmaksi mahdolliseksi, sillä se ei rajoita millään tavalla naista, vaan antaa hänelle mahdollisuuden valita itse esimerkiksi kirkkaat värit tai tumman linjan”. Hameissakin kelpasivat monet pituudet, joista saattoi sitten valita ”omille säärilleen sopivimman”.

Miehille syksyn muoti tarjosi pidentävää ja hoikentavaa linjaa, vartalonmyötäisyyttä ja yhteen sopivia värejä. Miespuolinen muotiasiantuntija on tosin huolissaan suomalaisten miesten tavasta ostaa harvoin pukuja. Tilastojen mukaan uusi puku hankittiin keskimäärin vain joka kolmas vuosi.

Maaseudulla haastatelluista useampi vaikuttaa siltä, ettei perusta juurikaan muodista, enemmän laadusta. Muodikkuuden epäillään myös nostavan vaatteiden hintaa. Osa liittää muodin nuoruuteen ja naisiin. Eräs vanha mies toteaa: "Miksei se nuorille tekis hyvvää, muttei se näin vanhana ennää”. Toinen mies toteaa, että mikäs se on koreasti pukeutuneita tyttöjä katsellessa.

Ohjelmassa kuvataan myös valmisvaatteen tekoprosessia. Vaatetehtaalla työskentelevä mies kertoo, kuinka syksyn -67 malliston valmistelu aloitettiin jo edellisvuoden marraskuussa. Ensimmäinen sysäys olivat Frankfurtin kansainväliset kangasmessut. Kankaanvalmistajien kokoelmista valmisvaatetehtaat luovat sitten omansa.

Seuraavaksi syntyvät muotipiirustukset suunnittelijoiden käsissä ja matkaavat sitten mallimestareille, jotka valmistavat niistä kaavat. Kaavoista leikataan mallikappale arviointia varten, joka sitten hylätään tai hyväksytään mallistoon.

Kun tehtaat saavat kokoelmansa valmiiksi, se esitellään vaatemessuilla kauppiaille. Myös kauppamatkustajat lähtevät tuolloin kiertämään maata voidakseen esitellä mallistoja suoraan vaatekauppiaille heidän omissa liikkeissään.

Kauppiaat lopulta valitsevat ne mallit, joiden he olettavat menevän kaupaksi. Vasta asiakkaiden myötä todella nähdään mikä menestyy ja mikä ei, mistä vaatteesta tulee aikakautensa symboli ja mikä jää unholaan.

Teksti: Heidi Sommar

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto