Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

Kosmetiikallakin on viimeinen käyttöpäivä

Kosmetiikan yleisin säilytyspaikka lienee kylpyhuoneen kaappi.
Kosmetiikan yleisin säilytyspaikka lienee kylpyhuoneen kaappi. säilytys

Monilla lojuu kylppärin kaapeissa unohdettuja purnukoita, joiden pakkausmerkinnät ovat kuluneet näkymättömiin aika päiviä sitten. Se, että esimerkiksi voide näyttää vielä ihan kelvolta ei kuitenkaan tarkoita, että se olisi enää käyttökelpoista. Pakkausmerkintöjä kannattaa pitää silmällä.

Annina Nyholm kirjoittaa Incimix-blogissaan kosmetiikasta pintaa syvemmältä. Koulutukseltaan hän on estenomi eli korkeakouluttautunut kosmetiikka-asiantuntija. Nyholmin mukaan kosmetiikan säilymiseen voi vaikuttaa monella tavalla.

Pakkausratkaisuun kannattaa kiinnittää huomiota.

- Esimerkiksi pakkausratkaisuun kannattaa kiinnittää huomiota. Pumppupullossa tai tuubissa kosmetiikka säilyy huomattavasti paremmin kuin avosuisessa purkissa. Kun purkista kierretään kansi auki sinne pääsee aina ilmaa ja sitten sieltä otetaan käsin, jolloin sormien mukana menee mikrobeja tuotteeseen, Nyholm kertoo.

Pakkauksissa on oltava merkintä säilyvyydestä

Purkkisymboli kertoo kuinka kauan tuote säilyy avattuna.
Purkkisymboli kertoo kuinka kauan tuote säilyy avattuna. Purkkisymboli kertoo kuinka kauan tuote säilyy avattuna. pakkausmerkintä

Nyholmin mukaan etenkin vettä sisältävän kosmetiikan kanssa pitää olla tarkkana. Kaikista tuotteista ei näe päälle päin onko tuote vielä käyttökelpoinen. Kosmetiikkatuotteista löytyykin aina joko parasta ennen päivämäärä tai purkkisymboli, joka kertoo kuinka monta kuukautta tuote säilyy avattuna. Purkkisymboli on näistä yleisempi. Sitä käytetään tuotteissa, jotka säilyvät yli 30 kuukautta.

Parasta ennen päivämäärällä taas varustetaan tuotteet, joiden säilymisaika jää alle 30 kuukauteen. Näissä pakkauksissa ei kuitenkaan kerrota mitään siitä, kauanko tuote säilyy avattuna. Jää siis kuluttajan vastuulle arvioida kauanko tällaista tuotetta uskaltaa käyttää.

Suuri osa meikeistä kertoo itse milloin on aika vaihtaa uuteen

Etenkin luomivärit ja meikkikynät saattavat olla käytössä jopa useamman vuoden, koska niitä käytetään kerralla niin vähän. Vaikka kaikki merkinnät olisivat jo kuluneet pois, ei välttämättä ole syytä huoleen. Nyholmin mukaan jauhemaiset meikit kertovat yleensä itse, kun niistä aika jättää.

Annina Nyholm
Annina Nyholm Annina Nyholm haastateltava

- Luomiväreissä pilaantumisen huomaa usein siitä, että pigmentti ei enää tartu. Se pinta menee kovaksi ja sitä joutuu ehkä vähän kynnellä rapsuttamaan. Jos sitä laittaa silmään, saattaa se olla tunnin päästä poskipäillä. Siinä kohtaa kannattaa tuote heittää menemään, Nyholm neuvoo.
Jauhemaiset meikit kertovat itse, kun niistä aika jättää.

Jauhemaiset meikit säilyvät paremmin vedettömyyden vuoksi. Esimerkiksi ripsivärin kanssa kannattaa olla tarkempana. Ripsiväri säilyy yleensä puoli vuotta mutta Nyholmin mukaan se kannattaisi vaihtaa jopa kolmen kuukauden välein. Ripsivärit ja huulipunat ovat myös niitä meikkituotteita, joita ei hygieniasyistä kannata lainailla kavereille.

Uusi aurinkovoide joka kesä

Suomen oloissa kokonaista aurinkovoidetuubia voi olla vaikea kuluttaa kesän aikana loppuun, koska aurinkoista aikaa riittää vain muutaman kuukauden. Aurinkovoide on kuitenkin niitä tuotteita, jotka tulisi uusia vuosittain.

- Aurinkovoiteissa on se ongelma, että se emulsio voi olla vielä ihan hyvännäköinen, mutta paljaalla silmällä ei näe onko siellä vielä aurinkosuoja-aineita jäljellä. Nämä kemialliset aurinkosuoja-aineet menettävät tehoaan eli tuote, jossa on ollut tietty suoja kesän alussa, niin siinä ei sitä samaa suojaa enää kesän lopussa ole, Nyholm selittää.

Oikeanlainen säilytys ei ole vaikeaa

Nyholmin vinkit kosmetiikan hyvään säilytystapaan ovat hyvin yksinkertaisia: pidä kosmetiikka siististi omassa pakkauksessaan, vältä auringonvaloa sekä liian kuumaa tai kylmää säilytyspaikkaa.

Pidä kosmetiikka omassa pakkauksessaan, vältä auringonvaloa sekä liian kuumaa tai kylmää säilytyspaikkaa.

Moni on kuullut vinkin, että voiteita kannattaisi säilyttää jääkaapissa. Nyholmin mukaan tälle ei ole tarvetta, mutta ei siitä ole haittaakaan.

- Itse tykkään kesällä pitää jotain viilentäviä voiteita jääkaapissa, koska ne tuntuu auringonpolttamalla iholla tosi mukavalta. Jääkaapin lämpötila on kuitenkin reippaasti vielä plussan puolella, jolloin se ei ole voiteelle vaaraksi, Nyholm kertoo.

Kommentit
  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.