Hyppää pääsisältöön

Blogi: Kaufmaniaa

Jonas Kaufmann
Jonas Kaufmann Kuva: Photo by schotzshootspeople jonas kaufmann

Klassisen maailman kuumin puheenaihe. Tämän päivän Pavarotti. Saksan tärkein suurlähettiläs.

Naisten, miksei miestenkin suut loksahtavat sijoiltaan pitkän, tuuheatukkaisen ja karismaattisen adoniksen ilmestyessä lavalle. Oli kyseessä sitten rakkauden tunnustus, intohimoinen suudelma, raivoisa viha tai kaunis kuolema, kaikki näyttää katsomosta katsottuna hallitulta ja luonnolliselta. Saksalaisesta repertuaarista italialaiseen. Juomalauluista belcantoon. Rieslingistä Chiantiin. Ja ääni - Herbert von Karajanin sanoin: ”Kontrolloitua ekstaasia.”

Jonas Kaufmannin talvinen matka

Jonas Kaufmann
Jonas Kaufmann Jonas Kaufmann Kuva: Photo by schotzshootspeople jonas kaufmann

Tähtitenori Jonas Kaufmannin uran alkutaival kuulostaa varsin kuivalta ja liiankin tutulta. Oopperan lapsikuoron riveistä äänenmurroksen jälkeen maakuntaoopperan lisäkuoroon. Tulevaisuuden uravalinta ja varmat tienestit todennäköisesti pilalla matematiikkaopintojen keskeytyessä laulun ammattiopintoihin. Tie solistiksi alkoi, kuten niin monen muunkin: muutaman sanan kääpiörooleista edettiin suurempiin tehtäviin. Opintojensa ohessa ja niitä rahoittaen Kaufmann ajoi mm. BMW:n kuljettajana, ja joutui ensimmäistä kertaa leikkaamaan tummankiharat hiuksensa lyhyiksi työsopimuksen niin vaatiessa.

Yksittäisten roolien kautta Kaufmann eteni kiinnityksiin eri oopperataloihin. Tässä vaiheessa kuvioon astuivat ensimmäiset ääniongelmat ja epätietoisuus tulevaisuudesta. Kaufmannin omin sanoin hän lauloi parikymmentä vuotta sitten ”väärällä vaihteella”. Selviytyäkseen eteenpäin nuori tenorinalku joutui matkustamaan useasti uuden opettajansa luokse huollattamaan äänitekniikkaansa. Kurkku ilmeisesti voideltiin kultaöljyllä sillä loppu on historiaa, ja onneksi jo tallennettuna usealle levylle. 90-luvun puolesta välistä Kaufmann on ollut yksi aikamme kysytyimmistä tenoreista oopperalavoilla ympäri maan. Ja kuten sukunimikin sen sanoo, myy mies esityksensä aivan varmasti loppuun.

Levyn kansi: Franz Schubert / Winterreise.
Levyn kansi: Franz Schubert / Winterreise. Levyn kansi: Franz Schubert / Winterreise. Kuva: Jonas Rannila cd-levy

Jonas Kaufmann (1969-) ei ole tavallinen tenori. Tavallinen tenori laulaa kovaa ja korkealta. Kaufmann laulaa hiljaa ja korkealta. Ja säästää kovaakorkealta laulamisen kappaleiden huipennuksiin. Tästä todisteena on vastikään julkaistu uusi CD-levy: Schubertin Winterreise. Olisiko Kaufmann kuulunut säveltäjä Franz Schubertin lähipiiriin tämän elinaikana?

Franz Schubertin (1797-1828) intohimo viineihin, tupakkaan ja miehiin ei ole vitsi. Säveltäjä oli jo nuorena rapajuoppo ja ketjupolttaja. Kuuluisat ”schubertiadit” olivat savunhuuruisia ja absintin kostuttamia iltamia Schubertin miesvoittoisen lähipiirin ystävyksille. Vuotta ennen kuolemaansa lavantautiin 31-vuotiaana, kovia kokenut Schubert sävelsi melankolisen laulusarjan Wilhelm Müllerin runoihin. Tämä 24-osainen laulusarja, Winterreise, on mollivoittoinen kuvaus hylätyksi tulemisesta ja päähenkilön päämärättömästä vaelluksesta kohti toivotonta kohtaloa.

Aprillipäivänä saavuin absinttihuuruisena Prahasta Berliinin filharmoniaan ainoana tavoitteenani päästä kuuntelemaan livenä Jonas Kaufmannin Winterreise-resitaali. Oli matkan väärti tämä konsertti, josta olin haaveillut jo pitkään. Konsertti, josta voin sitten vanhana kertoa, että siellä mä olin. 2000-luvun paras kuulemani Winterreise. Muistoksi ostin vielä uutukaisen äänitteen, joka saa ansaitsemansa paikan hyvin suppeasta levyhyllystäni Fischer-Dieskaun levytyksen vierestä. Näitä Winterreiseja sitten kuuntelen vanhana CD-levysoittimellani.

Jonas Kaufmann konserttilavalla.
Jonas Kaufmann konserttilavalla. Jonas Kaufmann konserttilavalla. Kuva: Jonas Rannila helmut deutsch

Mikä sitten tekee Kaufmannista niin erityisen? Moniin vetoaa äänen suvereeni tekninen hallinta, luonnollinen musikaalinen fraseeraus, tekstauksen läpikuultavuus sekä äänenvärin verhottu salaperäisyys. Suurelle yleisölle tärkeintä lienee tumman baritonaalisen äänen lisäksi Kaufmannin tumma karisma. Lied-levytyksistä huomaa ehkä parhaiten laulajien hyvät ja huonot hetket. Lauluteknisesti Jonas Kaufmannin ei tarvitse lainkaan murehtia. Hänellä on ilmiömäinen tekniikka.
Äänestä toki huomaa tietyn melodramaattisen kaaren, joka on tuttua oopperalavoilta. Kokonaisuutena Kaufmannin Winterreise on liian kaunista ollakseen totta.

Parhaiten Kaufmannin ääni soi mielestäni silti saksankielisessä ooppera- ja sinfoniakirjallisuudessa. Max, Hüon von Bordeaux, Lohengrin, Siegmund, Bacchus ja Ruusuritarin italialainen laulaja ovat hänen bravuuriroolejaan. Keikkoja näyttää silti ensi vuonna riittävän jälleen Verdin ja Puccinin oopperoiden parissa.

Liedpianisti Helmut Deutsch briljeeraa Kaufmannin suvereenina partnerina. Deutschin flyygelin mutkassa Kaufmann kulkee halki tuulen ja myrskyn, kukkivien niittyjen kautta kohti oman käden oikeutta. Kampiliiran tasaiset kvintti-bordunaäänet enteilevät päähenkilön itsetuhoa: ”Will kein Gott auf Erden sein, sind wir selber Götter!” - Jollei maan päällä ole Jumalaa, ollaan sitten itse jumalia!

Kaufmannin loisto oopperamaailman tähtitaivaalla jatkuu ensi syksynä mm. New Yorkin, Lontoon sekä Münchenin oopperoissa. Tänä keväänä hän jatkaa vielä Winterreisen parissa mm. Lontoossa, Pariisissa, Prahassa, Moskovassa, Milanossa, Wienissä. Turkulaisyleisöllä on onni päästä kuuntelemaan Kaufmannin Suomendebyyttiä heinäkuussa Turun musiikkijuhlien varaslähtökonsertissa 11.7.2014.

Tässä on koottuna otteita Jonas Kaufmannin repertuaarista:

Ranskalainen ooppera:

Jules Massenet: Werther. Oopperan viimeisessä kohtauksessa lapset laulavat joululauluja Wertherin kuolinhetkellä. Kaufmannin viimeisimpiä menestyksiä New Yorkin Metropolitanissa. Kohtauksessa mukana sopraano Sophie Koch.
Taltioitu 15.3.2014

Italialainen ooppera:

Giacomo Puccini: La fanciulla del West. Hyväsydäminen Johnsson-rosvo saa viimeisen puheenvuoron mainareitten edessä ennen hirttämistään. Aariassaan ”Ch'ella mi creda” hän toivoo, etteivät mainarit kertoisi teloituksesta hänen rakkaimmalleen Minnielle.

Saksalainen ooppera:

Richard Wagner: Der Ring des Nibelungen; Die Walküre. Sisarusparin lempi leiskuaa. Siegmund antaa saarnipuusta irrottamalleen miekalle nimen: Nothung.

Konserttirepertuaari:

Gustav Mahler: Das Lied von der Erde. Sinfonisen laulusarjan tenoriosiot ovat yleensä kamppailua laulutekniikan rajojen kanssa. Kaufmannilla ei ole mitään syytä huoleen.

Suosittelen myös Kaufmannin aikaisempia levyjä: mm. huikea Wagner-albumi viime vuodelta sekä Straussin lied-albumi vuodelta 2006.

Jonas Rannila

Jonas Rannila
Jonas Rannila Jonas Rannila jonas rannila
Jonas Rannila on Sibelius-Akatemian opiskelija, joka opiskelee syksyn 2013 ja kevään 2014 Leipzigissa orkesterin- ja kuoronjohtoa. Nuori musiikin sekatyömies kuvaa itseään kriittiseksi wagneriaaniksi ja Bach-maanikoksi. Jonas lupaa kertoa kaikesta mielenkiintoisesta näkemästään ja kuulemastaan Berliinin, Dresdenin ja Leipzigin klassisesta kolmiosta.
Kommentit
  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.