Hyppää pääsisältöön

Elokuvaohjaajan oma tarina on kuin elokuvasta

Hamy Ramezan on ohjannut vasta muutaman lyhytelokuvan, mutta häntä pidetään jo nyt yhtenä suomalaisen elokuvan toivoista.

Hamy Ramezan.

Elokuvaohjaaja Hamy Ramezanin elämä on kuin elokuvasta. Hän on asunut lapsuutensa Iranin ja Irakin välisen sodan keskellä ja paennut Iranista pakolaisleiriltä toiseen. Lopulta Ramezan on asettunut Helsingin Malmin kaupunginosaan.

Parhaillaan Ramezan työskentelee elokuvan tekemisen parissa Nordic Factory -hankkeessa. Siinä hän edustaa Suomea Oscar-ehdokkuudestaan tunnetun Selma Vilhusen kanssa. Nordic Factoryssä kahdeksan eri maan ohjaajat tekevät tiimityönä neljä lyhytelokuvaa, jotka esitetään Cannesin elokuvajuhlilla arvostetussa elokuvasarjassa.

Ramezan nousi elokuvantekijänä ensimmäisen kerran esiin vuonna 2012 osallistuessaan pohjoismaiseen Doxwise -dokumenttiprojektiin. Hänen Tervetuloa Suomeen -elokuvansa leimattiin rasistiseksi ja se herätti valtavan kohun.

- Kaikki olivat uhreja siinä. Elokuvaa syytettiin rasistiseksi, eikä kukaan muistanut mainita, että ohjaaja on iranilaistaustainen. Halusin kertoa välinpitämättömyydestä, joka Suomessa vallitsee, Ramezan muistelee.

Vähemmälle huomiolle on jäänyt se, että Ramezanin lyhytelokuvat ovat saaneet varsin paljon kansainvälistä tunnustusta. Paratiisin avaimet (Keys of Heaven) on Ramezanilta jo toinen elokuva, joka on kelpuutettu mukaan arvostetulle Clermont-Ferrandin elokuvafestivaalille. Vuonna 2009 valmistunut Viikko ennen vappua sai Clermont-Ferrandin tuomariston erityismaininnan.

Paratiisin avaimet voitti kansainvälisen yleisöpalkinnon, valittiin voittajaksi nuorisotuomariston toimesta ja palkittiin Risto Jarva -palkinnolla Tampereen elokuvajuhlilla maaliskuussa.

Paratiisin avaimet kertoo lapsisotilaista Iranin ja Irakin välisessä sodassa 1980-luvulla. Inspiraatio elokuvaan syntyi iranilaistaustaisen Hamy Ramezanin lapsuudenmuistoista.

- Suomi on aivan loistava paikka elokuvien tekemiseen. Täällä on hyviä ohjaajia, maailmanluokan kuvaajia ja mielenkiintoisia tarinoita. Ongelma on kuitenkin se, että elokuva-ala on sulkeutunut eikä kansainvälisiä verkostoja ole, Ramezan summaa.

Hänen mielestään hyviä tarinoita ja aiheita on paljon. Vielä pitäisi saada tarinat ja ohjaajat löytämään toisensa.

Kuuntele YleX Etusivun tekemä haastattelu kohdasta 10.45.

Lähteet: YleX Etusivu