Hyppää pääsisältöön

Heinz Holliger teki oopperan Lumikin myöhemmistä vaiheista

Lumikki Baselin oopperatalossa
Lumikki Baselin oopperassa. Lumikki Baselin oopperatalossa Kuva: Monika Ritterhaus lumikki baselin oopperatalossa

Kävin huhtikuisena viikonloppuna Berliinistä käsin katsomassa oopperaa ja muutenkin elämää naapurimaassa Sveitsissä, Anja Lankinen lähettää terveisiä musiikkimatkaltaan. Baselin maineikkaassa oopperatalossa esitettiin Heinz Holligerin moderni Schneewittchen eli Lumikki ja Pjotr Tshaikovskin Jevgeni Onegin. Molemmissa oli solisteina suomalaisia laulajia.

Aloitetaan Lumikista. Kaikkihan me tunnemme tuon Grimmin sadun. Heinz Holliger oli itse kirjoittanut libreton oopperaansa sveitsiläiskirjailija Robert Walserin tekstien pohjalta. Tämä ooppera alkaa siitä, mihin satu päättyy. Ohjaaja-lavastaja Achim Freyer oli kuvittanut teoksen Grimmin sadun tapahtumilla. Vasta loppukiitoksissa huomasin, kuinka paljon lavalla oli sadun sakkia. Ohjaaja oli luonut erittäin paljon tapahtumaa lavalle, jopa joskus ihan liian kanssa. Välillä olisi ollut mukava ihan vaan kuunnella.

Lumikki Baselin oopperatalossa
Lumikki Baselin oopperatalossa Lumikki Baselin oopperatalossa Kuva: Monika Ritterhaus lumikki baselin oopperatalossa

Tapahtumia riitti koko kaksituntisen teoksen ajan myös salin puolelle. Tupla-Lumikki liikkui koko ajan katsomossa, milloin orkesterin kaiteella, milloin permannolla ja lauloikin muutaman repliikin. Katsomossa oli muutakin porukkaa, jotka mykkinä esittivät ikään kuin pantomiinia, kaiketi kommentoiden oopperan tapahtumia. Minusta nämä oheistapahtumat söivät lavan tapahtumia. Lumikki oli aika vaikea teos varsinkin ei-saksankieliselle katsojalle. Vaikka luin tekstitystä ja ymmärsin sanat, ajatus jäi minulle hämäräksi.

En tuntenut ennestään Holligerin musiikkia. Nyt olisi pitänyt opiskella kappale etukäteen, niin siitä olisi saanut enemmän irti. Olin kyllä tutkinut tekstiä, mutta se ei tällä kertaa paljon auttanut. Vaikka ymmärsin sen mitä ymmärsin, nautin kuitenkin esityksestä. Sitä paitsi ei se aina ole niin tärkeää tuo ymmärtäminen. Pääasia, että nauttii.

Anu Komsi
Sopraano Anu Komsi Baselissa Anu Komsi Kuva: Anja Lankinen anu komsi baselissa
Lumikin nimiosan esittäjä oli suomalainen sopraanomme Anu Komsi ja hän oli kyllä huippu! Miten ihminen saakin kurkustaan noita huippukorkeita säveliä! Vaikka eiväthän ne tietysti koloratuurille olleet mitään huippuvaikeita. Lumikki joutuu käyttämään ääntään hyvin laaja-alaisesti ja tältä rouvalta se sujui.

Kaikki Lumikin solistit olivat erinomaisia. Königin, mezzosopraano Maria Riccarda Wesseling on esiintynyt myös Kansallisoopperassa Kaija Saariahon oopperassa Kaukainen rakkaus. König, basso Pavel Kudinov on niinikään esiintynyt Helsingissä. Prinz oli englantilainen tenori Mark Milhofer, ja hän tulee vielä tänä keväänä tänne Berliinin Staatsoperiin. Jäger oli paljasjalkainen newyorkilainen baritoni ja Tupla-Lumikki ohjaajan rouva Esther Lee. Orkesterina soitti Sinfonieorchester Basel ja säveltäjä Heinz Holliger itse johti. Siinä on aina jotakin ekstraa, kun säveltäjä itse johtaa oman teoksensa.

Jevgeni Onegin Baselin oopperatalossa
Sunyoung Seo on Tatjanana Baselissa Jevgeni Onegin Baselin oopperatalossa Kuva: Priska Ketterer jevgeni onegin baselin oopperatalossa

Baselin Jevgeni Oneginissa esiintyi kaksi suomalaista, Rita Ahonen eli Riitta-Maija Ahonen ja Markus Nykänen. Jälkimmäinen on minulle uusi tuttavuus. Markus oli sekä Triquet että Oneginin sekundantti. Hänellä on kaunis lyyrinen tenori. Riitta-Maijalta emme valitettavasti saaneet ääninäytettä, sillä hän oli sairastunut ja ainoastaan näytteli Filipjevnan roolinsa. Äänessä oli Katherine Marriott.
Sunyoung Seo. Ennustan, että tällä tytöllä on suuri tulevaisuus. Häntä kuulemme sitten elokuussa Mirjam Helin –laulukilpailussa.

Oneginin nimiosan lauloi eteläkorealainen Eung Kwang Lee ja miten lauloikaan! Aivan fantastinen laulaja! Samoin Tatjana, Sunyoung Seo tuli Etelä- Koreasta. Ennustan, että tällä tytöllä on suuri tulevaisuus. Nuoresta iästään huolimatta hän on jo ehtinyt laulaa jo Katja Kabanovan, Verdin Naamiohuvien Amelian ja Lohengrinin Elsan. Häntä kuulemme sitten elokuussa Mirjam Helin –laulukilpailussa. Toivottavasti yltää loppumetreille, pidän peukkuja. Lenski oli venäläinen Andrei Dunajev, erinomainen laulaja oli hänkin. Ruhtinas Gremin, Pavel Kudinov, ilmoitettiin sairaaksi väliajan jälkeen, ja hän todella oli sairas. Pakko oli tulla lavalle, ja yrittää parhaansa, muuten kai koko näytös olisi jouduttu perumaan. Oikein sääliksi kävi. Välillä Kudinovin oli pakko yskiä ja sitten taas laulaa. Viimeiset matalat äänet tekivät selväksi, että hän on oikea basso.
Jevgeni Onegin Baselin oopperatalossa
Jevgeni Onegin Baselin oopperatalossa Jevgeni Onegin Baselin oopperatalossa Kuva: Priska Ketterer jevgeni onegin baselin oopperatalossa

Jevgeni Oneginin ohjaaja oli amerikkalainen Corinna von Rad, joka on opiskellut musiikkiteatteriohjausta itsensä Götz Friedrichin johdolla Hampurissa. Onegin oli hänen ensimmäinen oopperaohjauksensa Baselissa. Von Radilta löytyy myös pieni Suomi-yhteys. Hän on nimittäin ohjannut Zürichin teatteriin Aki Kaurismäen elokuvaan perustuvan draaman Bohèemielämää. En kauheasti innostunut tästä Onegin-ohjauksesta. Juopottelua riitti melkein alusta loppuun. Se on vaikea taito tuo juopon näytteleminen. Ensimmäisessä näytöksessä kuoron miehet olivat naisten vaatteissa. Miksi?

Illan kapellimestari oli Joseph Trafton. Huomiotani kiinnitti se, että orkesteri soitti erittäin paljon näyttämön alla. Nykyään tällaista lavan alla soittamista näkee harvoin.

Baselissa kyllä kannatta käydä muutenkin kuin oopperassa. Kaupunki on puhdas ja ilmaa helppo hengittää.

Terveisin Anja

Missä päin maailmaa tai koto-Suomea matkustit? Mitä innostavaa näit tai kuulit? Jaa elämyksesi muiden klassisen fanien kanssa. Lähetä meille yhteystietosi eli sähköpostisoitteesi tai puhelinnumerosi palautelomakkeen kautta, niin otamme yhteyttä.

  • Heinz Holliger teki oopperan Lumikin myöhemmistä vaiheista

    Kävin huhtikuisena viikonloppuna Berliinistä käsin katsomassa oopperaa ja muutenkin elämää naapurimaassa Sveitsissä, Anja Lankinen lähettää terveisiä musiikkimatkaltaan. Baselin maineikkaassa oopperatalossa esitettiin Heinz Holligerin moderni Schneewittchen eli Lumikki ja Pjotr Tshaikovskin Jevgeni Onegin. Molemmissa oli solisteina suomalaisia laulajia.