Lapseton nainen tilasi vauvan saaneelle ystävälleen Vauva-lehden. Nainen kielsi tilauslomakkeessa suoramyynnin. Hänelle alkoi kuitenkin tulla puheluja, joissa kyseltiin lasten vointia ja myytiin lastentarvikkeita. Nainen ihmettelee, kenelle Vauva-lehden kustantaja Sanoma Media luovuttaa tietoja asiakkaistaan.
- Luovutamme asiakastietojamme harkitusti valituille yhteistyökumppaneillemme. Nämä voivat olla esimerkiksi telemarkkinointiyhtiöitä, jotka tekevät meille töitä, Sanoma Media Finlandin Heidi Ioannidou vastaa.
Sanoma Media Finland eli entinen Sanoma Magazines julkaisee kymmeniä aikakaus- ja erikoislehtiä.
- Lehden tilauksen yhteydessä asiakas voi kieltää sähköisen markkinoinnin eli sähköpostit ja tekstiviestit. Mutta sähköistä markkinointiviestintää ja telemarkkinointia koskevat erilaiset säädökset. Laki sallii puhelinmarkkinoinnin, ellei sitä ei ole nimenomaisesti erikseen kielletty, kuluttaja-asiakkuuksista vastaaja johtaja Ioannidou kertoo.
Puhelinmyynnin joutuu siis kieltämään erikseen. Se vaatii yhteydenottoa Sanoma Median asiakaspalveluun puhelimella tai nettisivujen lomakkeella.
Sanoma Median asiakasrekisterin rekisteriselosteesta käy ilmi, että yritys hankkii asiakkaiden tietoja myös muilla tavoin kuin asiakkailta itseltään, esimerkiksi erilaisista rekistereistä.