Hyppää pääsisältöön

Tutkijat kertovat: Näin voitat kivi-paperi-sakset-pelissä

Kukapa ei olisi joskus pelannut kivi, paperi, sakset -peliä kavereidensa kanssa - mutta kuinka tuossa lajissa voisi aina päihittää toiset? Onneksemme tutkijat ovat perehtyneet asiaan.

Vanha kunnon kivi. // Kuva: EPA / Sebastien Nogier

Jokainen matematiikkaa päässään joskus pyöritellyt osaa laskea, että kivi, paperit, sakset -pelin voittotodennäköisyys on yksi kolmesta. Mutta miten nuo luvut saisi kumottua, ja kuinka olisi mahdollista päihittää kaikki vastapelurinsa KPS:ssä?

Zhejiangin yliopistolla Kiinassa järjestettiin valtaisa KPS-turnaus, johon tutkijat värväsivät 360 opiskelijaa ja jakoivat nämä kuuden ryhmiin. Jokainen KPS-ottelija pelasi yhteensä 300 peliä ryhmänsä muita jäseniä vastaan, jotta tutkijat pääsisivät tarkkailemaan KPS:n mystiikkaa toden teolla.

Tutkijat huomasivat, että pelissä toteutuu yksi kolmesta -sääntö: pelaajat vaihtoivat kivestä paperiin ja paperista saksiin säännöllisesti. Klassinen pelaamisen teoria toki ehdottaakin, että pelaajan kuuluisi vaihtaa taktiikkaansa säännöllisesti, jotta hänellä olisi mahdollisuus voittaa ja yllättää vastapuoli. Jos kaikki pelaisivat sattumanvaraisesti, voittomahdollisuuksien pitäisi olla yksi kolmesta. Tämä taktiikka ei kuitenkaan KPS:ssä toimi.

Tutkijat havaitsivat pelaajia tarkkaillessaan, että voittaja saattoi toistaa pelikuvionsa useaan otteeseen havaittuaan sen olevan menestyksekäs. Pelaaja saattoi siis tarjota vastapelaajalleen kiven, paperin tai sakset monta kertaa peräkkäin. Häviölle jäävät puolestaan vaihtoivat taktiikkaansa koko ajan, ja tutkijat havaitsivat häviölle jäävien valitsevan pelityylinsä usein pelin nimen mukaisesti: kivi, paperi, sakset. Jos häviäjä hävisi valitsemalla kiven, saattoi tämä seuraavalla pelikierroksella käyttää esimerkiksi paperia useammin kuin yksi kolmesta -sääntö ennustaisi.

Voittajat siis pitäytyvät hyväksi havaitsemassaan pelitaktiikassa, kun taas häviölle jäävät hätiköivät ja muuttavat tyyliään. Tutkijoiden mukaan kyseinen strategia saattaa olla ohjelmoitu ihmisen aivoihin.

Tutkimuksen mukaan menestyksekäs keino muiden KPS-kisailussa päihittämiseen onkin siis saman pelivälineen perättäinen käyttäminen.

Lähteet: BBC News