Hyppää pääsisältöön

Pelin henki: Paperit tänne!

Pelisuunnittelija Jane McGonigal Games For Change -tapahtumassa
Pelisuunnittelija Jane McGonigal Games for Change -tapahtumassa Pelisuunnittelija Jane McGonigal Games For Change -tapahtumassa Kuva: Gabi Porter peliteollisuus

New Yorkissa huhtikuun lopulla järjestetyn Games for Change -festivaalin avainpelejä oli Papers, please joka voitti puolet kilpailusarjoista. Suomeksi varmaan tylymmin ilmaistava ”Paperit!” kuvaa kuvitteellisen Arstotzkan valtion rajan elämää. Kuusivuotinen sota naapurivaltio Kolechian kanssa on juuri päättynyt ja Arstotzka on valloittanut puolet rajakaupunki Grestinistä.

Aina (ja itä-eurooppalaisittain juuri nyt) ajankohtaisessa pelissä maahan pyrkivien siirtolaisten joukossa on sissejä, rikollisia ja salakuljettajia, ja rajavartijan tehtävä on rajoitetuin välinein erottaa hyvät ja pahat toisistaan ja päättää kuka pääsee maahan ja kuka ei. Pelaaja on tuo rajavartija, joka kamppailee myös moraalisten kysymysten kanssa, yhtenä lahjukset – työ on palkkioperusteista, virheistä palkka pienenee, ja käteen jäävällä rahalla on elätettävä perhe ja elettävä arkea.

Sitä mukaan kun tilanne naapurimaiden kanssa kiristyy tai terroristit iskevät, pelin säännöt muuttuvat. Rajavartija joutuu lujille.

Amerikkalaisen Lucas Popen kehittämä peli on ladattavissa sen omilta nettisivuilta 10 dollarin hintaan, ja sitä on myyty runsaat 500 000 kappaletta elokuun 2013 julkaisun jälkeen.

Kehittävät ja koulutukselliset pelit ovat miljoonien dollarien bisnes.

Papers, Please on Games for Change (pelit muutokset puolesta) -tapahtuman tarjonnan ytimessä siinä mielessä että se muuttaa kyllä pelaajiensa kokemusta ja ajattelua, mutta näiden täytyy olla valmiiksi alttiita muutokselle, ja siten niiden maailmaa muuttava vaikutus on tapahtuman esiintyjienkin mielestä vaikeasti arvioitavissa. Kannattaako yrittää muutosta jos kuulijoina ovat vain samanmieliset on ikuisuuskysymys, jota tapahtumassa kosketeltiin lähes jokaisessa puheenvuorossa; yhteenvetona kenties - kannattaa, jollain tavoin ja jonkin voimalla maailma kuitenkin muuttuu koko ajan, kannattaa siis mieluummin olla muutosvoima kuin pysäyttäjä.

Konkreettisimmillaan pelien teho amerikkalaisessa todellisuudessa näkyy kehittävissä ja koulutuksellisissa peleissä. Kyseessä on suuri markkina ja miljoonien dollarien ansaintapotentiaali, joten suurtenkin yritysten kannattaa satsata niihin. Ja parhailla peleillä todella saavutetaan hämmästyttäviä ja myös mitattavia tuloksia sekä lapsilla, nuorilla että vanhuksilla.

Mutta toisaalta, kuten yksi puhujista turhautuneena totesi, kyllä pelit voivat olla olemassa vain ihan itsensä vuoksi.

Teksti: Marjaana Mykkänen

Games for Change
Juha Matti Holopainen: "Peliala tarvitsee tekijöitä"
Kultakuume: Suomen pelialankoulutus laajenee
Ylen aamu-tv: Suomalaiset mobiilipelit valloittavat maailmaa

Kuva: Games for Change /flickr

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Uusimmat sisällöt - Yhteiskunta