Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

Markettishampoon ja kampaamotuotteen hintaero ei selity raaka-aineilla

Shampoissa löytyy valinnanvaraa.
Shampoissa löytyy valinnanvaraa. shampoo

Kampaamo- ja markettishampoot myydään eri hyllyissä, usein kuitenkin samoissa kaupoissa. Tuotelupauksetkin kuulostavat samanlaisilta, mutta hintaerot hyllyjen välillä ovat jopa kymmenkertaiset. Hiusalan ammattilaisen mukaan hurjia hintaeroja ei pullojen sisällöllä voi perustella.

Saksalainen tuotetestauslaitos Stiftung Warentest on tehnyt paljon shampootestejä. Niissä halvat shampoot ovat toistuvasti päihittäneet kalliimmat.

Hius- ja kauneudenhoitoalan kouluttaja Raija Kara ja toimittaja Terhi Simola.
Hius- ja kauneudenhoitoalan kouluttaja Raija Kara ja toimittaja Terhi Simola. Hius- ja kauneudenhoitoalan kouluttaja Raija Kara ja toimittaja Terhi Simola. haastateltava

Suomessa testausta ei samassa mittakaavassa tehdä.

Hius- ja kauneudenhoitoalan kouluttaja Raija Kara tuntee kosmetiikan kemian ja käytännön kampaamotyön kolmenkymmenen vuoden kokemuksella. Hän on ollut käynnistämässä kauneudenhoitoalan tutkintokoulutusta ammattikorkeakouluihin ja kirjoittanut alan oppikirjoja. Poimimme marketti- ja kampaamoshampoita Karan tarkempaan tarkasteluun.

Suurin osa shampoosta on vettä

Shampoon sisällöstä 80-90 % on vettä. Shampoiden koostumus- ja hintaerot tiivistyvät siis noin 10-20 prosenttiin pullon sisällöstä. Hiuksiin ja ihoon vaikuttavien raaka-aineiden lisäksi shampoossa on teknisiä raaka-aineita, jotka säätelevät muun muassa sen rakennetta ja säilyvyyttä.

Shampoon vaikuttavista aineista tärkein on anioninen tensidi. Se pesee hiuksesta rasvan ja siihen tarttuneet epäpuhtaudet, kuten hien.

Shampoon vaikuttavat aineet mahtuvat noin 10% kokonaismäärästä.
Shampoon vaikuttavat aineet mahtuvat noin 10% kokonaismäärästä. Shampoon vaikuttavat aineet mahtuvat noin 10% kokonaismäärästä. koostumus

Pesun lisäksi shampoon tärkein ominaisuus on sähköisyyden vähentäminen. Hiukset ovat luonnostaan sähköiset ja pesevät anioniset tensidit tekevät ne vielä sähköisemmiksi. Käsittelyistä vaurioitunut hius sähköistyy enemmän kuin käsittelemätön.

Myös hiusta kosteuttavat aineet, jotka sitovat itseensä vettä, vaikuttavat sähköisyyttä vähentävästi.

Hiusta pehmentävät aineet ovat tyypillisesti rasvoja tai rasvalta tuntuvia raaka-aineita, jotka lisäävät hiusten kiiltoa ja selviävyyttä.

Hilseshampoissa vaikuttavina aineina on yleensä hiuspohjaa kuorivia aineita sekä säilöntäaineita, jotka estävät mikrobikasvua hiuspohjassa.

Shampoossa voi olla mukana myös väriaineita, jotka korostavat hiuksen omaa sävyä. Esim. harmaille hiuksille tarkoitetun hopeashampoon vaikutus perustuu violettiin väriaineeseen.

Schwarzkopfin volyymishampoissa ei juuri eroa

Schwarzkopfin Gliss ja Bonacure –sarjan shampoot lupaavat molemmat hiuksiin lisää tuuheutta. Gliss Ultimate Volume shampoo maksaa 12,80e/litra, Bonacuren litrahinta on 67,60 e.

Ainesosaluettelon perusteella Raija Kara ei löydä shampoista juurikaan eroja, vaikuttavat aineet ovat niissä hyvin identtiset. Käytössä pieniä eroja voisi löytää kumman tahansa tuotteen hyväksi.

Schwartzkopfin Gliss Ultimate Volume shampoo 12,80e/l ja Bonacure 67,60 e/l.
Schwarzkopfin Gliss Ultimate Volume shampoo 12,80e/l ja Bonacure 67,60 e/l. Schwartzkopfin Gliss Ultimate Volume shampoo 12,80e/l ja Bonacure 67,60 e/l. shampoo

Myös tuuheus aikaansaadaan kummassakin tuotteessa samalla tavalla.

- Se syntyy niin ettei laiteta shampoon joukkoon lainkaan hoitavia ainesosia, eli sähköisyyttä poistavia, kosteuttavia ja pehmentäviä aineita. Hiukset näyttävät tuuheammilta kun ne hylkivät toisiaan, Kara selventää.

Tuotteiden hintaero ei Karan mukaan raaka-aineilla selity.

Valmistajalta emme saaneet apua Glissin ja Bonacuren koostumus- ja hintaerojen erojen vertailuun.

- Emme yleensä vertaa tuotteita eri tuotesarjojen välillä, Schwarzkopfin Brand Manager Minna Ekoluoma kommentoi.

Ainesosaluettelosta saa koostumuksesta vain osviittaa

Ainesosaluettelossa eli inci-listassa ensimmäisenä ovat ne raaka-aineet, joita shampoossa on eniten. Suuruusjärjestyksessä luetellaan kaikki ne aineet, joita on tuotteessa enemmän kuin yksi painoprosentti.

Ainesosaluettelo eli inci-lista shampoo-pullossa.
Ainesosaluettelo eli inci-lista shampoo-pullossa. Ainesosaluettelo eli inci-lista shampoo-pullossa. inci-lista

Koska aineiden suhteellisia osuuksia ei kerro ainesosaluettelo eivätkä valmistajat, ei tuotteita voi täysin verrata pelkästään ainesosaluettelon perusteella. Ammattilaiselle se kuitenkin antaa osviittaa tuotteen koostumuksesta.

- Kolmannen tai neljännen aineen jälkeen tulevia raaka-aineita on niin vähän, ettei niillä ole käytännön merkitystä pesutulokselle hiuksien tai ihon kannalta, Kara toteaa.

Ne ovat mm. teknisiä raaka.aineita, jotka vaikuttavat esim. shampoon rakenteeseen ja säilyvyyteen.

Pulloon mahtuu Karan mukaan myös ”markkinointilisää” eli aineita, joita ei tarvita mihinkään.

- Me halutaan että tuote tuoksuu ja me halutaan että se on jonkun värinen. Ja niitähän täällä on myös, Kara summaa.

Korjaava shampoo ei korjaa vaan pinnottaa

Wellan Pro Series ja System Professional –shampoot tarjoavat molemmat korjausapua vaurioituneelle hiukselle. Pro Series maksaa 13,80 e/l ja System Professional 99,60 e/l.

Wellan Pro Series 13,80 e/l ja System Professional 99,60 e/l.
Wellan Pro Series 13,80 e/l ja System Professional 99,60 e/l. Wellan Pro Series 13,80 e/l ja System Professional 99,60 e/l. shampoo

Kara ei osta väitettä tuotteen korjaavuudesta.

- Rakennevaurion korjaaminen ei kosmetiikan keinoin ole mahdollista.

Karan mukaan rakennevaurion voi korjata vain leikkaamalla hiuksen. Hiuksen rakennetta vaurioittavat hapettavat käsittelyt, kuten värjäykset, permanentit ja värinpoistot. Happivaurio on pysyvä vaurio hiuksen rakenteessa, eikä sitä voi kosmetiikan keinoin korjata. Vaurioitunut hius voidaan tilapäisesti pinnoittaa ja saada näyttämään kiiltävältä ja ei takkuiselta.

Kara hämmästyi hoitavien aineiden vähäisyyttä Wellan shampoissa.

Rakennevaurion voi korjata vain leikkaamalla hiuksen

- Käytännössä kummassakin on sama hiusta pehmentävä ja sähköisyyttä vähentävä raaka-aine dimethiconol, loput ovat peseviä raaka-aineita.

Wellalta ei haluttu avata esimerkkishampoiden koostumusta ja hintaeroa. Nordic Communications Manager Carolin Söderblom toteaa kuitenkin, että Wellan marketti- ja ammattilaisshampoissa on aina eri koostumus.

Kalliille hiusvärille ei shampoolla saa suojaa

Dove Colour Care ja TRESemmé Colour Fade Protection lupaavat molemmat suojaa värjätyille hiuksille. Hintaero kallistuu ammattilaistuotteeksi mainitun TREsemmén hyväksi: TRESemmé maksaa 9,80e/l, Doven hinta on 17,50 e/l.

Kara ei pulloista löydä väriä suojaavia raaka-aineita.

Dove Colour Care, 17,50 e/l ja TRESemmé Colour Fade Protection, 9,80e/l.
Dove Colour Care, 17,50 e/l ja TRESemmé Colour Fade Protection, 9,80e/l. Dove Colour Care, 17,50 e/l ja TRESemmé Colour Fade Protection, 9,80e/l. shampoo

- Sellaista raaka-ainetta ei olekaan joka voisi väriä suojata.

Karan mukaan riippuu värjäysmenetelmästä, voiko shampoo irrottaa väriä vai ei. Ainoastaan täydet irtovärit eli suoravärit voivat irrota shampoolla, käytännössä ne irtoavat jo vedellä.

- Silloin on ihan sama mitä shampoota näistä käyttää, kaikki ne sen irrottaa, Kara toteaa.

Kesto- tai kevytväri eli hapetevärjäys puolestaan ei shampoolla lähde. Se voidaan poistaa vain emäksisellä tai happamalla värinpoistokäsittelyllä.

Unileveriltä ei lomien vuoksi löytynyt asiantuntijaa kommentoimaan Doven ja TRESemmén eroja.

Oikea shampoo löytyy kokeilemalla

Oikean shampoon Kara lupaa löytyvän kokeilemalla. Hintalapusta shampoon paremmuutta ei voi päätellä.

Parhaiten shampoiden erot saa selville puolipäätestillä. Kun toisen puolen päätä pesee yhdellä ja toisen toisella shampoolla, on todellisten erojen löytäminen helpompaa. Ammattilaisia kouluttaessaan Kara valitsee joskus shampoon verrokiksi tiskiaineen – ja usein se on saanut kokeiluissa parhaat arviot.

Shampoo on hyvä silloin kun lopputulos tuntuu hyvältä. Shampoon toimivuuden ratkaisee hiusten kunto ja käyttäjän oma käsitys siitä, millaiseksi hän haluaa hiuksensa tulevan: Yhdelle hyvä on karkea hius, toiselle silkkisen pehmeä.

Shampoo on hyvä silloin kun lopputulos tuntuu hyvältä.

Lyhyt ainesosaluettelo on valinnassa hyvä lähtökohta. Silloin iholle tulee vähemmän mahdollisesti allergisoivia aineita. Kosmetiikan ainesosista tyypillisimmin allergisoivia ovat hajusteet ja säilöntäaineet.

Shampoon valinta vaatii myös ammattilaiselta osaamista ja kokeiluja. Kampaaja osaa arvioida hiuksen rakenteen ja vauriot, joita käsittelyt ovat hiuksille tehneet. Lisäksi häneltä vaaditaan myös tuotteiden tuntemusta vaikuttavien aineiden tasolla. Mainoslauseisiin perustuvasta suosituksesta ei Karan mukaan kannata maksaa.

Mutta onko kymmenen kertaa kalliimpi tuote myös kymmenen kertaa parempi? Raaka-aineiden perusteella Kara ei tähän usko.

- Ja jos on, niin se on aina subjektiivinen kokemus. Sä voit sanoo että on, mutta se pitää paikkansa vain sulle. Sitä ei voi yleistää, muistuttaa Kara.

Tutustu myös:

Järkeä shampoo-ostoksille - 7 kuplaa joista ei kannata maksaa

Kommentit
  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.