Hyppää pääsisältöön

Jämijärven lento-onnettomuus

Pääsiäissunnuntaina 20. huhtikuuta 2014 laskuvarjohyppääjiä kuljettanut lentokone syöksyi maahan Jämijärven lentokentän läheisyydessä Satakunnassa. Onnettomuudessa kuoli kahdeksan ihmistä. Turmakone oli itse rakennettu. Onnettomuus aloitti keskustelun ilmailuharrastuksen valvonnasta ja harrastajien koulutuksesta Suomessa.

Turmalennolla oli mukana yksitoista ihmistä. Kolmen ihmisen onnistui pelastautua hyppäämällä laskuvarjoilla koneen pudotessa. Koneen lentäjä oli yksi pelastautuneista.

Laskuvarjohypyissä käytettyyn koneeseen oli tullut tekninen ongelma lähellä hyppykorkeutta. Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan koneessa oli ilmennyt ongelmia sen liikettä ylös- ja alaspäin säätelevässä pituusohjauksessa. Pienkoneen siipi murtui koneen maahansyöksyssä, tutkijoiden mukaan siivet olivat kiinni koneessa koko lennon ajan.

Lentoturma käynnisti keskustelun harrasteilmailun turvallisuudesta. Turmakone oli tarkastettu elokuussa 2012, jolloin sille myönnettiin lentokelpoisuus kolmeksi vuodeksi eteenpäin. Turman johdosta pohdittiin, oliko kolmen vuoden välein tehtävä lentokelpoisuustarkastus riittävä. Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi) kuitenkin ilmoitti, ettei se aio valmistella pienille lentokoneille ylimääräisiä turvallisuustarkastuksia.

Onnettomuustutkintakeskus päätti lento-onnettomuuden alustavan tutkinnan 25. huhtikuuta 2014. Syyskuussa onnettomuustutkintakeskus kertoi, että lentokoneen oikean siiven tuki katkesi ilmassa hallitsemattoman lentoliikkeen aikana.

Suomessa oli keväällä 2014 arviolta satakunta omatekoista lentokonetta, jotka olivat vain ilmailukerhojen käytössä. Jämijärven turmakone oli mallia Comp Air 8 ja se oli Suomen suurin harrastajien itse rakentama kone.

Teksti: Ville Matilainen

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto