Hyppää pääsisältöön

Kansakunnan muisti on kassakaapissa

Kristiina Halkola Rauta-aika -tv-sarjassa.
Rauta-aika: Kirstiina Halkola Pohjolan emäntänä. Kristiina Halkola Rauta-aika -tv-sarjassa. Kuva: Yle, Kuvapalvelu: Antero Tenhunen rauta-aika: kristiina halkola (pohjolan emäntä).

Yleisradion arkistoissa on miljoona tuntia radio-ohjelmaa ja liki puoli miljoonaa tuntia tv-ohjelmaa. Parhaita paloja julkaistaan netissä koko ajan, mutta yleisön mielestä kuitenkin liian vähän. Kysytyintä aineistoa ovat vanhat tv-elokuvat ja draamasarjat. Ylen näkökulmasta julkaisemisen esteenä ovat tekijänoikeuskorvaukset.

Lakiasiainjohtaja Katri Olmo Ylestä kertoo, että sopimusmallit periytyvät 60-luvulta, jolloin tekijöille maksettiin palkkio television ensiesityksestä ja sen lisäksi uusintakorvaukset. Nettijulkaiseminen tulee Olmon mukaan valtavan kalliiksi, varsinkin jos esitysoikeudet lunastetaan kokonaan.

- Yhden tv-draaman lunastaminen Yleisradion käyttöön voisi maksaa jopa puoli miljoonaa euroa. Kun arkistossa on kymmeniä kymmeniä draamoja, meiltä seisahtuisi uuden tekeminen kokonaan, jos pitäisimme tällaisia hintoja yllä.

Yhden tv-draaman lunastaminen Yleisradion käyttöön voisi maksaa jopa puoli miljoonaa euroa.

Tv-draaman tekijöiden mielestä vanhoja sopimuksia pitää kunnioittaa, vaikka julkaisukanavia on tullut lisää. Tekijöitä ovat esimerkiksi ohjaajat, näyttelijät, käsikirjoittajat ja säveltäjät. Suomen näyttelijäliiton toiminnanjohtaja Elina Mäntylä muistuttaa, että pohjoismaisessa vertailussa Ylen palkkataso on aina ollut matala.

- Ylen neuvotteluasema on erittäin vahva. Esimerkiksi näyttelijöiden Ylestä saama palkkasumma on pysynyt 2000-luvun alusta asti kutakuinkin samana, vaikka nykyään julkaistaan myös netissä. Tekijät ovat siis joustaneet siten, että Yle on saanut halvemmalla ja enemmän.

Katri Olmo on sitä mieltä, että Ylen palkkataso on koko ajan ollut vertailukelpoinen Suomen sisällä ja muiden maiden erilaisiin mediamarkkinoihin vertaaminen ei oikein toimi.

Netti muutti kaiken

Olmo kiinnittää huomion siihen, miten maailma on muuttunut: Internet tuli ja nykyään telkkaria ja elokuvaa katsellaan videopalveluista, joissa on tuhansia vaihtoehtoja tarjolla. Tämä on samalla laskenut yhden elokuvan rahallista arvoa. Se vaikuttaa myös vanhoista ohjelmista maksettaviin korvauksiin.

- Suojattuja elokuvia on niin paljon saatavilla, että hintatasoa ei voi pitää enää samanlaisena kuin ennen, Olmo sanoo.

Elina Mäntylän mielestä juuri elokuvien globaali kilpailu vaatii, että tekijöille pitää maksaa kunnolla, jotta Suomessa voidaan tehdä korkealaatuista sisältöä jatkossakin.

Rauta-aika -tv-sarjan kuvaukset, ohjaaja Kalle Holmberg ja kuvaaja Timo Kapanen
Rauta-aika: ohjaaja Kalle Holmberg ja kuvaaja Timo Kapanen. Rauta-aika -tv-sarjan kuvaukset, ohjaaja Kalle Holmberg ja kuvaaja Timo Kapanen Kuva: Yle, Kuvapalvelu: Antero Tenhunen rauta-aika: ohjaaja kalle holmberg ja kuvaaja timo kapanen

Toive: kertakorvauksia ja selkeitä kokonaisratkaisuja

Yleisradio ja tv-fiktion tekijät hakevat jatkuvasti jonkinlaista kompromissia sopivasta korvaustasosta. Kaikilta löytyy halua julkaista netissä arkistojen aarteita. Ylen toiveissa on siirtyä kertakorvauksiin. Myös näyttelijäliitto toivoo selkeämpiä kokonaisratkaisuja.

- Käyttökelpoinen tapa olisi se, että tekijän saamalla työpalkalla lunastettaisiin kerralla Ylen käyttöön kaikki paitsi kaupalliset oikeudet, sanoo Katri Olmo.

- Olisi toivottavaa, että Yle visioisi tulevaisuuttaan niin, että voitaisiin kerralla sopia laajemmista kokonaisuuksista, sanoo Elina Mäntylä.

Vaikka neuvottelut etenevätkin hitaasti, on myös tuloksia saatu aikaan. Ylen Elävä arkisto -nettipalvelua saa kesäkuun alusta hyödyntää kaikilla ei-kaupallisilla nettisivuilla. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ”embeddaus” eli Elävän arkiston videosoittimen upotus toiselle sivulle on jatkossa sallittua.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri