Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-ohjelman sivuilta.

Sähköavusteisten polkupyörien testissä kallein polki voittoon

Testaajakolmikkomme oli pyöräilevä kaveriporukka pääkaupunkiseudulta. Miikka Vartiainen, Jarkko Väänänen ja Mitja Nylund kokeilivat sähköavusteisia polkypyöriä eli pedelecejä vajaan viikon ajan toukokuussa. Kaveruksilla ei ollut aiempaa kokemusta sähköavusteisista pyöristä.

- Odotan pyöriltä helppoa ja kevyttä ajettavuutta sekä kovia nopeuksia, Mitja Nylund ennakoi ennen testaamista.

Testissä kiinnitettiin huomiota erityisesti pyörien käytettävyyteen sekä sähkön kanssa että ilman. Akkujen kestoa ei viikossa ehtinyt selvittämään.

Valmistajat kuitenkin lupaavat, että täydellä akulla sähköavustuksen pitäisi pystyä mallista riippuen avustamaan 35-120 kilometrin matkalla. Akun kestoon vaikuttavat monet seikat, muun muassa tuuli, pyöräilijän paino, maasto ja pysähdysten määrä.

Valmistajien ilmoittamat akun kestot testipyörille.
Valmistajien testipyörille ilmoittamat akkujen kestot. Valmistajien ilmoittamat akun kestot testipyörille. sähköpyörät

Pyörät ovat raskaita ajaa ilman sähköä

Sähköavusteinen polkupyörä tarkoittaa sitä, että pyörän huippunopeus on noin 25 kilometriä tunnissa. Pyörän polkimia pitää myös koko ajan polkea, tai muuten moottori lopettaa avustamisen.

Päälle parinkymmenen kilon painoisten pyörien polkeminen ilman sähkömoottorin apua oli testaajien mukaan raskasta.

- Boostbike kevyempi ajaa kuin Staiger Sinus, mutta ei sekään tuntunut kovin mukavalta ajaa ilman sähköä. Pyörän kanssa liikkuminen tuntui raskaalta, Jarkko kertoi.

Biltema oli ryhmän kevein ajaa ilman sähköä, mutta ei sitä voi kuitenkaan verrata ilman moottoria toimivaan normaaliin polkupyörään.

Myös muut pyörät olivat testaajien mielestä raskaita poljettavia ilman avustusta. Bilteman ajettavuus kuitenkin erottui edukseen.

- Biltema oli ryhmän kevein ajaa ilman sähköä, mutta ei sitä voi kuitenkaan verrata ilman moottoria toimivaan normaaliin polkupyörään, Mitja linjasi.

Sähköavustuksissa oli selkeitä eroja

Testin pyörissä oli kaikissa useita eri sähköavustuksen tasoja. Staiger Sinus -pyörässä avustustasoja oli peräti viisi eri voimakkuutta.

- Isoimman ja pienimmän avustustason eron huomasi selvästi, mutta ehkä niitä ei olisi tarvinnut niin montaa olla. Yleensä tuli poljettua vain sillä maksimitasolla, Miikka totesi.

Mitjan mukaan Boostbiken avustusta ei taasen matalilla nopeuksilla juuri edes huomannut.

Boostbiken avustus ei kaupunkiajossa juuri tuntunut.

- Oli hämmentävää, että avustus ei kaupunkiajossa juuri tuntunut, mutta pitkillä suorilla moottori sitten auttoi enemmän. Boostbike oli testiryhmän nopeimman tuntuinen pyörä, Mitja sanoi.

Bilteman pyörässä sähköavustus toimi välillä hieman liiankin tehokkaasti.

- Moottori veti pyörää eteenpäin silloinkin, kun vain olevinaan pyöritti jalkoja polkimilla eli sitä avustusta pystyi huijaamaan. Käytännössä suoralla ei siis tarvinnut hirveästi käyttää voimaa ja eteneminen oli todella kevyttä, kunhan vaan vähän jalkoja pyöritteli, Jarkko paljasti.

Avustus auttaa etenkin ylämäissä

Kaikilla pyörillä sähköavustus teki ylämäkeen polkemisen kevyemmäksi verrattuna normaaliin pyörään.

- Helkaman avustus oli vähän erilainen kuin kaikissa muissa pyörissä. Se tuntui olevan etenkin ylämäissä enemmän avustava, Mitja summasi.

Heikoiten ylämäessä pärjäsi Biltema.

Helkama tuntui olevan etenkin ylämäissä enemmän avustava.

- Moottorin teho ei ollut niin kova, että se olisi pärjännyt ylämäissä. Jos on painava kuljettaja, niin moottori alkoi mäessä hyytyä, se oli selvästi huono puoli, Jarkko mietti.

Infoa näytöiltä vaihtelevasti

Pyörien ohjaustangoissa oli myös eritasoisia näyttöjä. Staiger Sinus tarjosi näistä eniten informaatiota.

- Näytöstä sai varmasti kaiken tarvittavan tiedon. Siinä oli matkamittaria, nopeusmittaria ja näin edespäin. Se on kattava ja selkeä digitaaliruutu, Miikka kertoi.

Bilteman näyttö oli huomattavasti pelkistetympi.

- Näytöksi sitä on vähän hankala kutsua. Led-valoin se osoitti akun varaustilan ja käytettävän avustuksen tason. Periaatteessa tosi selkeä ja helppo, mutta mitään lisäinfoa nopeudesta tai edetystä matkasta ei siitä saanut.

Testitulokset

Tuote Pisteet (1-5) Hinta/€
Staiger Sinus 4,0 2590
Helkama 3,2 2190
Boostbike 2,7 1690
Biltema 2,5 799

Plussat ja miinukset:

Staiger Sinus BC50

Staiger Sinus BC50 -sähköpolkupyörä.
Staiger Sinus BC50 Staiger Sinus BC50 -sähköpolkupyörä. sähköpyörät

+ avustus tuntuu älykkäältä, koska se auttaa enemmän, jos poljet kovemmin eli suhteuttaa avustuksen polkemisen voimakkuuteen
+ avustus on erityisen hyvä ylämäessä
+ selkeä irroittetava ja laadukas näyttö josta saadaan matka, nopeus, aika, akun lataus, tehosäätimen asento ja niin edelleen
+ helpoin akun irrotus&kiinnitys
+ käsijarrut erittäin hyvät
+ mukana tulee pyöränpumppu

- jalkajarru epämääräisen tuntuinen / outo / tehoton
- vertailun raskain polkea, huomattavasti raskaampi kuin tavallinen polkupyörä, ei tee mieli ajaa ilman sähköä.
- avustustasoja viisi, mutta ei ihan selkeää milloin kannattaisi käyttää mitäkin
- välillä jopa agressiiviselta tuntuva kiihtyvyys, joten muiden pyöräilijöiden kanssa ajaessa täytyy jarrutella

Helkama E2800

Helkama E2800 -sähköpolkupyörä
Helkama E2800 Helkama E2800 -sähköpolkupyörä sähköpyörät

+ tehokas moottori, joka ihan oikeasti avusti polkemista, eikä toiminut vetolähteenä
+ avustuksen tasot, joita on kolme, vaikuttivat selkeästi polkemisen raskauteen eli sillä pystyi hyvin säätelemään kuinka paljon apua moottorilta halusi
+ avustus jaksoi jyrkkiäkin mäkiä painavalla ajajalla
+ ainoa testin pyöristä, jossa valot toimivat selkeästi ja moitteettomasti

- akun varaus näytti olevan matala, vaikka pyörällä ajettiin suhteellisen vähän, joten vaikutti, että akun kesto vertailun heikoin
- vaihteisto rutisi välillä
- ei jalkajarrua ja käsijarrujen tehoissa olisi parantamisen varaa
- melko raskas polkea ilman sähköavustusta

Boostbike City

Boostbike City -sähköpolkupyörä
Boostbike City Boostbike City -sähköpolkupyörä sähköpyörät

+ testin nopein pyörä
+ avustuksen tuntee hyvin kovemmassa vauhdissa, eikä moottori rajoita kovaakaan ajoa
+ säädettävä keula

- todella raskas polkea ilman sähköavustusta
- avustus hieman vaisumpi hiljaisessa vauhdissa
- jos painava ajaja ja jyrkkä ylämäki, niin joutuu tekemään enemmän töitä polkiessa
- näytössä paljon tietoa, mutta se on hieman epäselvä ja sekava käyttää
- ei kovin hyvät jarrut

Biltema Yosemite

Biltema Yosemite -sähköpolkupyörä
Biltema Yosemite Biltema Yosemite -sähköpolkupyörä sähköpyörät

+ testin kevein polkea ilman sähköavustusta, eniten ns. “peruspyörän” tuntuinen
+ toimiva jalkajarru

- vain yksi käsijarru.
- huono satula
- moottoria pystyy huijaamaan vain pyörittämällä pyörän kampia, jolloin ei tarvitse käytännössä käyttää voimaa polkemiseen itse lainkaan
- moottorissa kova ääni
- ei kulje yli 20 km/h edes alamäissä
- näytössä ei juuri tietoja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.