Hyppää pääsisältöön

Ratamoottoripyöräilijä Mika Kallio kaasutti MM-sarjaan löysin rantein

Mika Kallio debytoi ratamoottoripyöräilyn Road Racingin 125-kuutioisten luokassa vuoden 2001 lopussa. Hän ajoi kaksi MM-sarjan osakilpailua suomalaisessa Ajo Motorsport -tallissa. Kallio vakuutti rahoittajat taidoillaan ja vuonna 2002 hän pääsi ajamaan täyden kauden sarjassa. Vuosituhannen ensimmäinen suomalainen ratamoottoripyöräilyn MM-sarjan tähti oli syttynyt.

Tietolaatikko

Mika Kallio ajoi ensimmäisen palkintokorokesijoituksensa 125-kuutioisissa kaudella 2003. Kesken kauden hän vaihtoi tallia ja siirtyi suomalaisesta Ajo Motorsportista Red Bull KTM -talliin. Tallinvaihdosta soviteltiin lopulta oikeudessa asti.
Kallio ajoi KTM-tallissa 125cc-sarjaa vuoteen 2006 asti, sijoittuen kahtena viimeisenä vuonnaan sarjassa toiseksi. Kaudet 2007 ja 2008 Kallio ajoi isompien 250-kuutioisten sarjaa niin ikään KTM-tallissa. Kaudella 2008 hän sijoittui sarjassa kolmanneksi.
Seuraavana vuonna Kallio siirtyi MotoGP-sarjaan, jossa hän ajoi kaksi kautta Pramac Racingin ja Ducati Marlboron talleissa.
Vuonna 2011 Kallio palasi ajamaan 250-kuutioisilla uudelleennimettyyn Moto2-sarjaan, jossa hän on ajanut siitä lähtien Marc VDS -tallissa.

Suomessa oli saatu odotella seuraavaa MM-tason ratamoottoripyöräilijää jo lähes kymmenen vuotta. Urheiluruutu haastatteli ensimmäiseen täyteen kauteensa valmistautuvaa 19-vuotiasta nuorukaista keväällä 2002, viikko ennen sarjan alkua ja kesken tämän voimaharjoittelun.

Ratamoottoripyöräilijöiden erikoisharjoittelu punttisalilla kohdistuu erityisesti ranteiden lihaksien vahvistamiseen. 19-vuotias Kallio pystyi kuitenkin starttaamaan tulevaan kauteen löysin rantein ja ilman paineita. Niin hän, kuin nuori suomalaistallikin lähtivät sarjaan vielä opettelijoina.

”Jos siinä kauden puolenvälin paikkeilla ruvetaan pisteitä saamaan, niin ollaan ihan tyytyväisiä”, Kallio pohti.

Omina vahvuuksinaan Kallio piti kykyä oppia tuntemaan ajettavat radat nopeasti. Samalla tämä oli alkavan kauden kysymysmerkki. Hän ei ollut vielä päässyt ajamaan kyseisillä radoilla

Kauden alkaessa Kallio sijoittui ajajien testiaikojen vertailussa vielä kahdenkymmenen paikkeille. Kauden päätyttyä sijoitus kokonaiskilpailussa oli jo yhdestoista. Hyvän kauden päätteeksi Kallio valittiin sarjassaan vuoden tulokkaaksi.

Teksti: Ville Matilainen

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto