Hyppää pääsisältöön

Kansainvälinen muotikerma kokoontuu Helsingissä

Muotitapahtuma Pre Helsingissä etsitään muodin uusia mahdollisuuksia ja rajoja. Nuoret suunnittelijat saavat mallistonsa esille ja muotialan huippunimet vierailevat heidän ateljeissaan. Tapahtuman tavoitteena on nostaa kotimainen muotiteollisuus nousuun. Mukana ovat muun muassa Marimekko ja Samuji.

Samujin perustaja Samu-Jussi Koski.

Pre Helsinki -tapahtumaan kuuluva For Fashion´s Sake -seminaari tuo Helsinkiin joukon kansainvälisiä muodin huippunimiä.

Ranskalaisen Michéle Lamy on luotsannut Rick Owensin ja Greth Pugh´n muotitalot menestykseen. Ranskalaisen hattusuunnittelijan Stephen Jonesin asiakkaita taas ovat Louis Vuitton, Comme des Garcons ja Marc Jacobs.

Seminaarin järjestää Aalto-yliopiston vaatetussuunnittelun ja pukutaiteen koulutusohjelma.

Muotitaiteen professorin Pirjo Hirvosen mukaan muodin ammattilaisten on seurattava jatkuvasti yhteiskuntaa.

- Muoti on ajan tulkintaa. Muoti reflektoi ilmassa, ympäristössä ja maailman eri tilanteissa. Niitä yhdistellään ihmisen omaan olemukseen ja pukeutumistarpeeseen. Tähän liittyy vielä muu kehityskulku eli miten teknologia ja materaalimaailma kehittyvät.

Suomalainen suunnittelu kansainvälisellä tasolla

Hirvosen mielestä suomalainen suunnittelu kestää kansainvälistä vertailua.

- Olemme rakentamassa uutta ekosysteemiä. Suomesta on hävinnyt oma vaateteollisuus, mutta tämä on uudenlainen tuleminen ja nyt noustaan ihan toisenlaisella volyymillä ja lähtökohdilla.

Pre Helsinki järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2013. Tapahtumassa esiteltyjä brändejä nähtiin myös New Yorkin ja Pariisin naisten muotiviikoilla.

Voimaa verkostoista

Hirvonen uskoo, että suomalaiset muodin ammattilaiset saavat markkinoilla jalansijaa verkostoitumalla.

- Yhdessä tekeminen on se pohja ja voima, jolla voidaan saada jotain suurempaa aikaiseksi.

Näytös14 esittelee suomalaisen muotialan opiskelijoiden ja tuoreiden ammattilaisten töitä Suvilahden Kattilahallissa perjantaina 23.5.

Mukana on muun muassa Samuji, jonka malliston materiaalit hankitaan eurooppalaisilta ja japanilaisilta toimittajilta ja tuotetaan eurooppalaisilla valmistajilla. Tuotteita myydään Suomessa ja muualla Euroopassa sekä Aasiassa ja Amerikassa.

Samuji lanseerasi ensimmäisen naisten mallistonsa keväällä 2011, mutta tapahtumassa on mukana myös jo suomalaiseksi perinteeksi muodostunut Marimekko.

- Marimekko avaa tapahtumassa sitä, miten designtraditio ilmentyy tänä päivänä nuorten suunnittelijoidemme käsissä uusissa mallistoissamme. On todella hieno asia, että tällainen suomalaisen muodin kansainvälistymistä ja verkostoitumista edistävä forum järjestetään vuosittain, sanoo markkinointijohtaja Tiina Alahuhta-Kasko.

Lisäksi näytöksessä on nähdään Aalto-yliopistosta valmistuneen Satu Maarasen uusi naistenvaatemallisto. Maaranen voitti Festival de Mode á Hyéres´n pääpalkinnon vuonna 2013.

Lähteet: Yle Uutiset