Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-ohjelman sivuilta.

Näin teet suoramarkkinointikiellon

Ärsyttääkö kotiin tai puhelimeen tuleva suoramarkkinointi? Näillä neuvoilla voit suojautua suoramarkkinoinnilta.

Osoitteeton mainosposti

Omasta postiluukusta sisään tulevaa mainospostia on helppo rajoittaa. Tarvitaan vain paperia ja kynä. “Ei mainoksia” -lappu estää osoitteettomien mainosten tulvan.

Kokeilla voi myös versiota: ”Ei mainoksia. Kaupunkilehti saa tulla.” Toimi ainakin aikoinaan Tampereella: ilmaisjakelulehti Tamperelainen tuli, marketin mainoksia ei.

Osoitteellinen mainosposti

Kun mainos tulee sinun nimelläsi ja osoitteellasi, mainostaja on saanut tietosi joko yrityksen omasta rekisteristä, jonne sen olet antanut esimerkiksi jonkin kilpailun tai vanhan tilauksen yhteydessä, tai mainostaja on ostanut yhteystietosi Väestörekisterikeskuksen tai Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin laajoista rekistereistä.

Trafi myy ajoneuvorekisterin tietoja vain autoiluun liittyvään markkinointiin. Tämän sanelee laki.

Rekistereistä voi osoitteita etsiä esimerkiksi iän, kaupungin tai vaikkapa automerkin perusteella. Mainostajat kohdentavatkin hakunsa aiempaa tarkemmin.

Osoitteellista suoramarkkinoitia voi rajoittaa ilmoittautumalla niin sanottuun Posti-Robinsoniin. Itellan mukaan sitä noudattavat kaikki osoitteita myyvät tahot. Ilmoittautumislomakkeen saa postikonttoreista.

Suoraan Trafin rekisteriin suoramarkkinointikiellon oli tehnyt vain reilu prosentti rekisterin henkilöistä. Väestörekisteriin kielto on kirjattu noin 5 prosentille ihmisistä. Myös Itellaan voi tehdä osoitteen luovutuskiellon. Yhtiö ei myy postinsaajarekisteristä osoitteita ulkopuolisille tahoille.

(Kahden yllä olevan kappaleen tietoja korjattu 2.6.2014.)

Puhelinmarkkinointi

Puhelinmyyjien soittoja vähentää ilmoittautuminen Puhelin-Robinsoniin.

Robinson-palvelua ylläpitää Asiakkuusmarkkinointiliitto. Liiton mukaan lähes kaikki suomalaiset puhelinmyyntiä harjoittavat yritykset käyttävät palvelua. Mukana on yli 600 yritystä. Kielto on voimassa kolme vuotta kerrallaan, mutta palvelu on tarkoitettu kuluttajille, ei yritysliittymille.

Robinsoniin voi soittaa: 0600 13404. Puhelu maksaa 0,39 € / minuutti, hintaan lisätään paikallisverkkomaksu (pvm).

Jos markkinointipuheluita tulee yhä, kiellon voi tehdä suoraan puhelinmyyjälle. Jos puhelut eivät vieläkään lopu, ja on valmis järeisiin keinoihin, voi harkita salaisen numeron hankkimista.

Myös telemarkkinoijan tiedot voivat olla peräisin välillisesti Väestörekisterikeskuksesta tai Trafista: mainostaja voi ostaa kohdennetut osoitetiedot rekisteristä ja etsiä osoitteisiin puhelinnumerot numeropalveluista.

Tekstiviestimainokset

Tekstiviesti- ja sähköpostimainoksia saa lähettää vain, jos olet nimenomaisesti antanut siihen luvan, esimerkiksi kännykkäliittymää hankkiessasi. Tarkasta siis sopimusteksti. Esimerkiksi Saunalahden puhelinliittymissä on annettava lupa markkinointiin tai maksettava ekstraa.

Jos et ole suostumusta antanut, markkinoija rikkoo lakia. Kuitenkin ne yritykset, joiden asiakas olet, saavat kertoa omista palveluistaan – tosin näillekin yrityksille voit ilmoittaa, että et halua markkinointia.

Osoitetietojen myynti on liiketoimintaa

Väestörekisterikeskus myy osoitetietoja monille yrityksille pankeista matkatoimistoihin ja lehtitaloista urheiluseuroihin. Viime vuonna keskus tienasi toiminnalla lähes 1,5 miljoonaa euroa.

Postitse tehtävä suoramarkkinointi ei ole vähentynyt, vaikka verkkomainonta on voimakkaassa kasvussa.

– Tilanne on säilynyt ennallaan viime vuosina. Suoramarkkinointi postitse on säilyttänyt paikkansa, kertoo Väestörekisterikeskuksen tietopalvelupäällikkö Päivi Pösö.

Trafista kerrotaan, että heidän rekisteristään hankituissa osoitemäärissä on jopa hienoista kasvua.

Ketkä osoitetietojasi ostavat?

Nämä yritykset ostivat yhteystietoja suoramarkkinointitarkoitukseen yhden esimerkkikuukauden (maaliskuu 2014) aikana:

Väestörekisterikeskuksen asiakkaat / Maaliskuu 2014

  • Aina Group Oyj
  • Alma Aluemedia
  • Autocarrera Ab Oy
  • Bestseller Wholesale Finland Oy
  • Bisnode Marketing Oy
  • BM media Oy
  • Citycom Finland Oy
  • Coronaria Päivähoito Oy
  • Ecole Francaise Jule Verne
  • Eslok ry
  • Espoon Ajotaito Oy
  • Euran Pallo ry
  • Evli Pankki Oyj
  • FCG Konsultointi Oy
  • FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy
  • FD Group Oy
  • Finaref Oy
  • Finnmatkat Oy Ab
  • GrandeFun Development Oy
  • H & M Hennes & Mauritz GBC Ab
  • Holiday Club Resorts Oy
  • Huoneistokeskus Oy
  • If Vahinkovakuutusyhtiö oy
  • Invatieto Oy
  • IROResearch Oy Tutkimustoimisto
  • ISS-Otantatutkimus Oy
  • Itella Posti Oy
  • Kaleva Kustannus Oy
  • Kauppakeskus Ruoholahden Yrittäjät ry
  • Kauppalehti Oy
  • Keskisuomalainen Oyj
  • Keskisuomalainen/Maakunnan Sanomat Oy
  • K-Plus Oy
  • Kuurojen Liitto ry
  • Käyttöauto Oy
  • Lappeenrannan Energia Oy
  • Lasten Kesä ry
  • LIS Group Oy
  • LUHTA-kiinteistöt Oy
  • Länsirannikon Koulutus Oy
  • Mainio Vire Oy
  • MS Health Consults Finland Oy
  • NCC Rakennus Oy
  • OP-Palvelut
  • OP-palvelut / Porvoon OP
  • Oulun Osuuspankki
  • Oy Carlson
  • Palvelualojen ammattiliitto PAM ry
  • Pellervo-Seura ry
  • Porvoon kaupunki
  • Raision Ajo-Opet Ky
  • Redcats Oy
  • Sandvik AS
  • Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK
  • Syöpäsäätiö
  • Taloustutkimus Oy
  • TNS Gallup Oy
  • Turun Sanomat Oy
  • Turun Seudun Jätehuolto Oy
  • Valio Oy

Trafin asiakkaat / Maaliskuu 2014

  • Teknotoimi Oy
  • Auto-Bon Oy
  • Rinta-Joupin Autoliike Oy
  • Maan Auto Oy
  • SOS International Oy / SOS Hinaus
  • Moonlight Motorsport Oy
  • Pohjois-Suomen Autovienti
  • Racing MCs Tornio Finland Ry
  • Delta Motor Group Oy
  • Bilia Oy
  • Auto-Jeni Oy
  • Auto-Suni Oy
  • Ympäristön Auto Oy
  • Veljekset Laakkonen Oy
  • Autoliike Nystedt Bilaffar Ab
  • Effect Investment Oy
  • Inchape Motors Finland Oy
  • Neste Oil Oyj
  • Oy Lai-Mu Ab
  • AGCO Suomi Oy
  • Nissan Nordic Europe Oy
  • Suomen Bussipalvelut Oy
  • Veikko Mäki Oy
  • Konekoski Oy
  • Oy Ford Ab
  • Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
  • Suzuki International Europe Gmbh Suomen sivuliike
  • Toyota Auto Finland Oy
  • Suomen Euromaster Oy
  • Abax Finland Oy
  • Raaseporin Autokatsastus Oy
  • Herajärvi Car Center Oy

29.10.2015: Lisätty aiheeseen liittyviä linkkejä

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.