Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

Oikeus ilmaiseen palautukseen verkkokaupassa loppuu

Tietokoneen näppäimistö, shopping-painike
Tietokoneen näppäimistö, shopping-painike Kuva: Leszek Glasner Shutterstock verkkokauppa

Oikeus verkkokauppaostosten ilmaiseen palautukseen loppuu kuluttajansuojalain muutoksen myötä. Ostoksen saa jatkossakin perua, mutta palautuksen maksaja ei enää automaattisesti ole kauppias. Ilmainen palautus on 13.6.2014 alkaen verkkokaupan vapaaehtoista asiakaspalvelua, ei enää kuluttajan lakisääteinen oikeus. Ilmaiseen palautukseen tottuneille suomalaiskuluttajille muutos on huononnus aiempaan.

Jatkossa kuluttajan on myös erikseen ilmoitettava myyjälle kaupan perumisesta ja ostoksen palauttamisesta. Mielensä saa muuttaa myös mm. deittipalvelun ostaja. Verkkokaupoille laki määrittelee aiempaa tiukemman velvollisuuden antaa tietoja kaupan ehdoista ja mm. ostoksen kokonaishinnasta tilausta tehtäessä.

Moni verkkokauppa jatkaa ilmaisia palautuksia

Verkon isot kauppapaikat eivät ainakaan vielä ole panemassa asiakasta palautusten maksajaksi.

NetAnttila ei verkkokauppajohtaja Mika Kakon mukaan aio toistaiseksi muuttaa palautuskäytäntöjään. Asiakkaalle maksuton palautus siis jatkuu.

Samoilla linjoilla ovat S-ryhmän verkkokaupat Sokos ja Prisma sekä Ellos ja Verkkokauppa.com.

Etenkin ulkomaisesta verkkokaupasta tilatessa on entistäkin tärkeämpää tutustua sopimusehtoihin esimerkiksi palautusmaan ja palautuksen maksajan varmistamiseksi.

Myöskään Hyvinvoinnin Tavaratalo ei siirrä palautuksen kuluja asiakkaille.

- Jatkossakin palautukset menee meidän piikkiin, toteaa asiakaspalvelupäällikkö Jutta Laatikainen.

Etenkin ulkomaisesta verkkokaupasta tilatessa on entistäkin tärkeämpää tutustua sopimusehtoihin esimerkiksi palautusmaan ja palautuksen maksajan varmistamiseksi, muistuttaa Euroopan Kuluttajavirasto Suomessa.

Lain mukaan verkkokaupan on kuitenkin ilmoitettava kuluttajalle, mikäli palautuksen kulut tulevat hänelle maksettaviksi. Käytännössä tieto palautusten maksajasta pitäisi löytyä verkkokaupan tilauspainikkeen yhteydestä.

Kuluttajan ilmoitettava palautuksesta myyjälle

Kaupan perumisesta ja ostoksen palauttamisesta on jatkossa ilmoitettava verkkokaupalle kirjallisesti. Paketin noutamatta jättäminen postista tai lähettäminen paluupostissa ilman erillistä ilmoitusta ei enää riitä kaupan peruuttamiseksi.

Kuitti palautuksesta on syytä pyytää ja säilyttää.

Tätä ilmoitusta varten tulee verkkokaupan sivuilta löytyä peruuttamislomake. Ilmoituksen voi tehdä myös muulla tavoin kirjallisesti.

Riitatilanteessa kuluttajan pitää pystyä todistamaan, että tavara on palautettu myyjälle. Siksi kuitti palautuksesta on syytä pyytää ja säilyttää.

Deittipalvelun tilaajakin saa tulla katumapäälle

Myös verkossa tilattavien digitaalisten palvelujen peruuttamisoikeus täsmentyy. Uuden lain mukaan kuluttajalla on oikeus peruuttaa tilaus 14 päivän kuluessa silloinkin, kun palvelusuoritus on jo aloitettu, mutta sitä ei ole vielä saatettu loppuun. Tällöin kuluttajan tulee kuitenkin maksaa jo saamansa palvelu.

Käytännössä esim. verkon deittipalvelun jäsenyyden ostajalla on oikeus perua tilauksensa 14 päivän aikana, mikäli palvelun sisältö ei vastaakaan odotuksia. Tällöin kuluttajan maksettavaksi jäisi käyttöä vastaava osuus palvelun kokonaishinnasta.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Katri Väänänen ennakoi tästä koituvan riitoja.

- Kyllä tässä riski on, että kulujen määrittely aiheuttaa erimielisyyksiä ja työllistää kuluttajaoikeusneuvojia, Väänänen toteaa.

Verkkokauppaa ja muuta etämyyntiä, kuten puhelin- ja kotimyyntiä, koskevat kuluttajansuojalain muutokset tulevat voimaan 13.6.2014 lähtien. Lakimuutoksen taustalla on kuluttajan oikeuksia koskeva direktiivi, joka on aiheuttanut muutoksia kuluttajansuojalain etämyyntiä koskeviin säännöksiin. Muutoksen tavoitteena on yhtenäistää ja helpottaa rajat ylittävää verkkokauppaa Euroopassa.

Artikkelia muokattu 8.6.2014 Klo 11.45

Jutusta poistettu elokuvien suoratoistopalvelu esimerkkinä sähköisestä palvelusta, jonka voi peruuttaa 14 päivän ajan silloinkin, kun palvelun käyttö on jo aloitettu. KKV:n Katri Väänänen korjasi aiempaa kommenttiaan suoratoistopalvelujen osalta. - Vaikka kyse ei olekaan kertaluonteisen elokuvan suoratoistopalvelusta, vaan palvelukokonaisuudesta, on kyse digitaalisesta sisällöstä, jolloin peruutusoikeutta ei ole palvelun aloittamisen jälkeen, Väänänen tarkentaa.

Tutustu myös:
Kuluttaja-asiamiehen uusi linjaus etämyynnistä

Aiheesta aiemmin Kuningaskuluttajassa:
Ostoksen palautusoikeus on kirjattu lakiin vain etäkaupassa

Kommentit
  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.