Hyppää pääsisältöön

Viime hetken vinkkejä pääsykokeisiin valmistautumiseen

Kuva: Heli Sorjonen

Pääsykokeet tulossa - mitä vielä voi tehdä? Nettikeskustelupalsta mahdollistaa vertaistuen pääsykokeisiin valmistautuvien kesken. Samassa tilanteessa oleva voi tsempata myös stressin yllättäessä. Artikkelissa viime hetken vinkkejä pääsykoesuoritukseen.

Viime hetken valmistautuminen

Päivät ennen pääsykoetta ovat tärkeää aikaa henkisen valmistautumisen kannalta. Pääsykoekirjojen sisällön ymmärtämisen ja tärkeiden asioiden ulkoa opettelemisen lisäksi hyvään koesuoritukseen vaikuttavat muutkin seikat, kuten mielen rauhoittaminen, selkeä päivärytmi, riittävät yöunet ja ravinto.

Kokeisiin valmistautumisen loppuvaiheessa on tärkeää valjastaa voimavarat tulevaan tehtävään, eli hyvän pääsykoesuorituksen tekemiseen. Mikäli ajatukset tuntuvat harhailevan liikaa, on tärkeää katkaista ajatuksenjuoksu, tyynnyttää tunteet ja ohjata toiminta olennaiseen.

Loppuhetken koesisällön kertaamiseen voi asettaa itselleen aikataulun, joka sisältää sopivasti virkistystä ja taukoja. Mikäli käyt useammassa pääsykokeessa, on hyvä rentoutua hetki koetilanteiden välillä. Jos jäljellä oleva työn määrä tuntuu suurelta, kannattaa työ jaotella osiin ja aikatauluttaa se. On tärkeää muistaa levätä riittävästi, jotta varsinaisessa koetilanteessa on hyvä vireystila.

Keskustelupalstalta vertaistukea

Nettivertaistuki mahdollistaa uudet keskustelunäkökulmat, joista voi olla hyötyä pääsykokeisiin valmistautumisessa. Keskustelua eri oppiaineiden pääsykokeista on käyty Abitreenien keskustelupalstalla, josta on haettu niin vertaiskokemuksen kuin asiakommenttienkin lisäksi myös lukukaveria pohtimaan uutta asiatietoa yhdessä. Lukukaveri voi tuoda sopivasti sosiaalista painetta ja muistutusta kokeisiin lukemiseen.

Keskustelupalstalta on haettu myös puhekumppania juuri tietyn alan pääsykokeista keskustelemiseen, koska tuttavapiirissä ei välttämättä ole ketään, joka olisi hakeutumassa samalle alalle.

Vertaistuesta saa näkemystä siihen, että muut painivat ihan vastaavien kysymysten äärellä. Kovan pääsykoejännityksen taltuttamisessa hyödyksi voivat olla erilaiset vertaistukikommentit sekä kavereiden ja perheen tuoma sosiaalinen tuki.

Keskustelupalstoja selatessa kannattaa kuitenkin pitää mielessä myös se, että on tekemässä omaa suoritusta ja jättää vähemmälle vertailu ja kilpailu, vaikka opiskelemaan pääseminen perustuukin hakijoiden väliseen kilpailuun. Keskittyminen omaan suoritukseen on olennaista menestykselle. Koulutukseen hakijan täytyy osata antaa valmistautumiselle riittävä aika ja vastustaa muita – ehkä hauskemmilta tuntuvia – houkutuksia riittävästi.

Verkkokeskusteluissa on tuotu esiin avoimessa yliopistossa valmiiksi tehtyjen opintojen tuottamat hyödyt. Approbaturin tekemisen kautta saa hyvin tuntumaa haettavan oppiaineen sisältöön, sen soveltuvuuteen itselle sekä opiskeluun yliopistossa. Pääsykoekirjojen tulisi tuntua innostavilta, jotta saa varmuuden siihen, että jaksaa lukea myös kaiken muun haluttuun koulutukseen kuuluvan kirjallisuuden.

Säädä pääsykoestressi sopivalle tasolle

Pieni määrä stressiä auttaa saamaan hyvän suorituksen aikaiseksi. Pääsykoestressi voi nousta korkealle, jos on hakenut useamman kerran haluttuun koulutukseen sinne pääsemättä ja mikäli ei ole varasuunnitelmaa toiveen jäädessä toteutumatta.

Pääsykoestressiä voi lievittää esimerkiksi pohtimalla muita itselle sopivia koulutusvalintoja ennakkoluulottomasti. Samaan päämäärään saattaa päästä myös erilaisia väyliä pitkin. Kannattaa keskustella jo alalla toimivien ammattilaisten tai koulutusorganisaatioiden edustajien kanssa siitä, mitä eri reittejä kuhunkin ammattiin on päädytty.

On hyvä oppia tuntemaan omat opiskelutaidot ja tulla tutuksi myös oman stressinsietokyvyn kanssa jo varhaisessa vaiheessa. Mikäli stressi nousee liian suureksi, sen lievitykseen voi hakea vinkkejä terveydenhoitoon keskittyvistä organisaatioista, kuten Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö YTHS:n sivuilta.

Pääsykoetilanne ja ajankohtaiset tapahtumat elämässä voivat olla hyvin erilaisia kullakin hakijalla. Keskustelupalstalla pohdintaa pääsykokeisiin valmistautuvien keskuudessa on tuottanut esimerkiksi lukemisen paljous, jaksaminen kirjoitusten jälkeen sekä haastavat perhe- ja muut elämäntilanteet. Ympäristön luomat odotukset voivat myös lisätä stressiä.

Stressinsietokykyä voi kehittää:

Tutustu omiin voimavaroihisi

Pohdi aiempia haastavia tilanteita ja kuinka olet niistä selviytynyt.
Tutustu omiin piirteisiisi - pohdi ominaisuuksia, joita voisit kehittää, mutta muista myös vahvuutesi.

Tutustu tunteisiin, joita haastavat tilanteet itsessä herättävät

Tunteet voivat olla sekä negatiiviseksi että positiiviseksi miellettyjä, kuten jännitys, ahdistus, pelko tai ilo ja motivoituneisuus kiinnostavan ja sopivasti vaativan tehtävän edessä.
Tunteita voi rajoittaa ja niistä voi keskustella esimerkiksi muiden samassa tilanteessa olevien kanssa.

Etsi itselle parhaita keinoja hallita kuormitusta aiheuttavia asioita

Pohdi, ovatko rajat selvät opiskeluvelvollisuuksien hoitamiselle sekä vapaa-ajan hyvinvointia lisäävälle tekemiselle.
Varmista päivä- ja viikkojärjestyksessä paikka tärkeille asioille, kuten riittävälle unelle, ravinnolle ja liikunnalle.

Valmistaudu pääsykokeisiin parhaasi mukaan, tee oma suorituksesi, sen jälkeen rentoudu ja suuntaudu tulevaan.

Artikkelit

Abitreenit

Oppimateriaalit

  • Navigaatiokuva aineelle Biologia.
    Navigaatiokuva aineelle Biologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto.
    Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Englanti.
    Navigaatiokuva aineelle Englanti. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Espanja.
    Navigaatiokuva aineelle Espanja. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Filosofia.
    Navigaatiokuva aineelle Filosofia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Fysiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Fysiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Historia.
    Navigaatiokuva aineelle Historia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Italia.
    Navigaatiokuva aineelle Italia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Kemia.
    Navigaatiokuva aineelle Kemia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Latina.
    Navigaatiokuva aineelle Latina. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Maantiede.
    Navigaatiokuva aineelle Maantiede. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Matematiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Matematiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Portugali.
    Navigaatiokuva aineelle Portugali. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Psykologia.
    Navigaatiokuva aineelle Psykologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ranska.
    Navigaatiokuva aineelle Ranska. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ruotsi.
    Navigaatiokuva aineelle Ruotsi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saame.
    Navigaatiokuva aineelle Saame. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saksa.
    Navigaatiokuva aineelle Saksa. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Suomi.
    Navigaatiokuva aineelle Suomi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Terveystieto
    Navigaatiokuva aineelle Terveystieto Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Uskonto.
    Navigaatiokuva aineelle Uskonto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Venäjä.
    Navigaatiokuva aineelle Venäjä. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi.
    Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli.
    Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli. Abitreenit

Seuraa Abitreenejä Instagramissa: @abitreenit

  • Täältä näet kaikki kevään 2020 kokeet ja Hyvän vastauksen piirteet

    Kirjoitukset alkavat 10.3. ja päättyvät 23.3.

    Kevään 2020 kirjoitukset alkavat tiistaina 10.3. äidinkielen lukutaidon kokeella sekä suomi toisena kielenä -kokeella ja päättyvät maanantaina 23.3. saamen äidinkielen kokeisiin. Klikkaa koesivuille ja osallistu keskusteluun yo-kokeista!

  • Abitreenien yo-koelähetys: englanti, kevät 2020

    Lähetyksessä keskustellaan päivän yo-kokeesta.

    Abitreenien yo-koelähetyksessä käydään läpi päivän englannin pitkän oppimäärän koe ja pohditaan, mitä täydellisiin vastauksiin vaadittiin. Keskustelemassa ovat Ylioppilastutkintolautakunnan asiantuntija, aineenopettaja ja kokeen tehnyt kokelas.

  • Abitreenien yo-koelähetys: reaali II, kevät 2020

    Lähetyksessä keskustellaan päivän yo-kokeista.

    Abitreenien yo-koelähetyksessä käydään läpi psykologian, historian ja fysiikan yo-kokeet ja pohditaan, mitä täydellisiin vastauksiin vaadittiin. Keskustelemassa on Ylioppilastutkintolautakunnan asiantuntijoita, aineenopettajia ja kokeen tehneitä kokelaita.

  • Abitreenien yo-koelähetys: reaali I, kevät 2020

    Lähetyksessä keskustellaan päivän yo-kokeista.

    Abitreenien yo-koelähetyksessä käydään läpi terveystiedon, yhteiskuntaopin ja kemian yo-kokeet ja pohditaan, mitä täydellisiin vastauksiin vaadittiin. Keskustelemassa on Ylioppilastutkintolautakunnan asiantuntijoita, aineenopettajia ja kokeen tehneitä kokelaita.

  • Testaa kolme rentoutumisharjoitusta

    Rentoutuminen laskee stressitasoa.

    Säännöllinen rentoutuminen laskee stressitasoa ja tekee kirjoituksiin lukemisesta tehokkaampaa. Kuuntele nämä kolme yksinkertaista harjoitusta, jotka voit ottaa osaksi päivittäistä lukurutiiniasi.

  • Näin saat yo-koejännityksen kuriin

    Abitreenit neuvoo, miten pysyä rauhallisena yo-kokeissa.

    Yo-kirjoitukset ovat uusi tilanne, joka jännittää monia. Abitreenit kokosi erilaisia keinoja, joilla voit varautua jännittämiseen koetilanteessa.

  • Mitä tehdä, kun epätoivo iskee?

    Viisi askelta epätoivon selättämiseen.

    Epätoivon hetkellä mikään ei suju. Mielen valtaavat ikävät ajatukset ja usko itseen horjuu. Jos et itse luota omaan onnistumiseesi todennäköisemmin epäonnistut. Ei siis ole yhdentekevää, miten suhtaudut asioihin. Pysähdy hetkeksi miettimään, minkälaista sisäistä puhetta sinä tuotat ja pääse eroon epätoivon tunteesta.

  • Viisi faktaa yo-stressistä

    Stressi on hyödyllistä, mutta siitä on myös palauduttava.

    Millainen stressin määrä on normaalia ja milloin olisi syytä huolestua? Abitreenit kokosi viisi faktaa yo-koestressistä.

  • Miten yo-koe tehdään?

    Näin yo-koe syntyy.

    Joskus ylioppilaskokeen aineisto löytyy esimerkiksi lentokentältä matkalukemiseksi ostetusta Voguesta. Englannin sensori Katja Mäntylä avasi Abitreeneille sitä, miten yo-koe oikein syntyy.

  • Näin tapahtuu yo-kokeiden arviointi

    Tällainen on yo-kokeen arviointiprosessi.

    Kun yo-koepäivä on ohi ja kokelaat voivat hengähtää, alkaa sensoreiden tarkistusurakka. Ylioppilaslautakunnan jäsen ja uskonnon sensori Kati Mikkola kertoi Abitreeneille, millaista on yo-kokeiden arvostelu.