Hyppää pääsisältöön

Kuinka paljon rakkaus saa painaa?

Pont des Arts
Pont des Arts Kuva: Kuva Juha Nurminen pont des arts

Kesäkuun alussa rakkauslukkojen paino romahdutti osan pariisilaisen Pont des Arts kävelysillan kaiteesta. Voisivatko nämä ikuisen rakkauden sinetit saada koko sillan sortumaan? On aika lähestyä rakkautta insinööritieteiden näkökulmasta.

700 000 rakkauslukkoa

Lukkoja alkoi ilmestyä pariisilaisiin siltoihin ensimmäisen kerran vuonna 2008, mutta sen jälkeen rakkauslukko-muoti on tullut niin suosituksi, että kaupungissa aletaan olla ilmiöstä jo hieman huolissaan. Arvioidaan, että pariisilaisiin siltoihin olisi viime vuosien aikana kiinnitetty jopa 700 000 rakkauslukkoa.

Sadanviidenkymmenenviiden metrin mittainen Pont des Arts on kohteista suosituin ja arvioidaan, että sillan rakkauslukkokuorma painaisi jopa 40 tonnia.

Pont des Arts -sillan rakkauslukkoja
Pont des Arts -sillan rakkauslukkoja pont des arts lukot

- Rakkauslukot tuovat sillalle ylimääräistä kuormaa, jota ei ole otettu huomioon alkuperäisissä laskelmissa. Sillan käyttöikä voi olla jopa 100 vuotta ja se voi olla alun perin suunniteltu esimerkiksi vain hevoskärryjä vastaavalle kuormalle. Tämän tyyppisissä silloissa rakenteiden paino on tärkeä asia ja rakkauslukkojenkin painolla voi olla merkitystä, selittää sillanrakennustekniikan professori Risto Kiviluoma Aalto yliopistosta.

- Useinhan rakkauslukkoja kiinnitellään siltoihin, jotka ovat kauniita tai vanhoja sekä keskeisillä paikoilla ja juuri näissä silloissa voi olla erikoisrakenteisia kaiteita, jotka eivät välttämättä kestä suurempaa rakkauslukkomäärää.

Sillanrakennustekniikan professori Risto Kiviluoma lupaa tehdä suuruusluokkalaskelmia ja tutkia, voisiko Pont des Arts -silta jonain päivänä murtua rakkauden painon alla.

Milloin rakkaus käy liian raskaaksi?

Pariisissa myös protestoidaan lukkoja vastaan, koska niiden katsotaan pilaavan siltoja sekä esteettisesti että konkreettisesti. Rakkauslukkojen vastustajat ovat huolissaan siitä, miten kävelysillaksi suunniteltu Pont des Arts kestää kymmenien tuhansien tonnien ylimääräisen painon, joka jatkuvasti painaa sen rakenteita.

Miten paljon lukkoja silta voi kestää?

- Silta voi kestää lukkoja maksimissaan suunnilleen saman kilomäärän kuin mikä on ns. hyötykuorma eli kevyen liikenteen kuorma tai tungoskuorma, jolle silta on mitoitettu. Hyötykuormat ovat suuruusluokaltaan 400 kg kansineliötä kohden ja niissä käytettävä varmuuskerroin 1,8, joten sillan kantava rakenne kestää riittävällä varmuudella noin 720 kg kansineliötä kohden, professori Kiviluoma selittää.

Pont des Arts -sillan rakkauslukkoja
Pont des Arts -sillan rakkauslukkoja pont des arts

Kun viime helmikuussa Pont des Arts -sillasta irrotettiin huoltotöiden vuoksi yksi tällainen, viime sunnuntaina murtuneen kokoinen, 2,5-metrinen kaideverkko, sen paino oli 520 kg.

- Rakkauslukkojen kuorma jakaantuu pääasiassa sillan reunimmaiselle pääkannattimelle tai kansilaatan osalle. Jos se kerää kuormia esimerkiksi kolmen metrin leveydeltä, se kestäisi 2160 kg rakkauslukkoja kaidemetriä kohden. Helmikuussa irrotetussa kaideverkossa oli lukkoja noin 200 kg kaidemetriä kohden eli karkeasti ottaen lukkoja tarvittaisiin sillan murtumiseen kymmenkertainen määrä, Kiviluoma rauhoittelee.

- Lukkojahan voi kiinnittää myös edellisiin lukkoihin, kun tila loppuu. Vanhanmallinen suomalainen Abloy-lukko painaa 0,15 kg. Jos rakastavaiset käyttäisivät niitä, niitä tarvittaisiin 0,1 x 0,1 m2 kokoiselle kaideverkon alueelle noin 140 kappaletta, mikä on kuitenkin aika lailla mahdotonta.

Kaiken se kestää…

Maanantaina Pont des Artsilla kävi kuhina. Silta oli avattu uudelleen ja edellisen päivän tapahtumasta oli muistuttamassa enää vanerilla peitetty pätkä hajonnutta sillankaidetta. Rakastavaiset kiinnittivät uusia lukkoja siltaan huolta vailla ja samalla innokkuudella kuin aikaisemminkin.

Pont des Arts
Pont des Arts pont des arts

Voisiko lukkojen yhteispaino ajan kanssa aiheuttaa sillan ns. väsymistä?

- Sillan metalliosien väsyminen liittyy useasti toistuviin kuormasykleihin ja niitä kertyy koko sillan käyttöiän ajan pääasiassa liikennekuormasta ja tuulesta. Erityisesti kevyet teräsrakenteiset sillat ovat aina pienessä värähtelyliikkeessä jalankulkijoiden ja tuulen vaikutuksesta. Värähtely aiheuttaa hitausvoimia (voima = massa x kiihtyvyys) ja edelleen kuormasyklejä, joiden suuruus on pieni, mutta määrä hyvin suuri, Kiviluoma toteaa.

- Rakkauslukot aiheuttavat massan kasvua kaiteessa. Kun silta värähtelee, kaide värähtelee. Jos kaide painaa 50 kg/m ja rakkauslukkojen kanssa jopa 300 kg/m, niin myös vastaava hitausvoima on kuusinkertainen.

Hääpari Pariisin sillalla
Hääpari Pariisin sillalla pariisissa hääpari

Sillanrakentamistekniikan professorin vastaus on valmis.

- On varsin todennäköistä, että kaiteen tai kannen reunan sortumisessa väsyminen olisi jollain lailla osatekijänä mukana, mutta koko sillan kannalta asialla ei ole suurempaa merkitystä. Johtopäätöksenä on siis, että sillan kaide tai kannen reuna hajoaa paikallisesti ennen kuin koko silta romahtaa.

Kommentit
  • Euroopan tärkeimmän ravintokasvin, vehnän, ilmastokestävyys on heikentynyt

    Vehnän monimuotoiset lajikkeet - vastaus ilmastonmuutokseen.

    Juuri julkaistun tutkimuksen mukaan eurooppalaisen vehnän kyky sietää erilaisia ilmasto-olosuhteita on heikentynyt. Ravintokasvin ilmastokestävyys on tärkeä asia, koska ilmastonmuutos voimistaa sään vaihtelua ja ilmaston ääri-ilmiöitä. Vehnän pärjääminen ilmaston muutoksissa vaikuttaa mm. Euroopan ruokaturvaan sekä huoltovarmuuteen eri maissa. Mikä on suomalaisen vehnän kyky sietää erilaisia säitä?

  • Ihminen haluaa levittäytyä avaruuteen

    Menemmekö Marsiin vai asteroideille, kun Maassa ei voi elää?

    Astrobiologia on kiinnostunut meidän kaltaisen elämän löytämisestä avaruudesta. Mutta voisiko Maan elämä siirtyä avaruuteen ja pärjätä siellä? Tarjoavatko Mars ja asteroidit olosuhteet, joihin ihminen levittäytyy? Mitä elämä vaatii jatkuakseen avaruudessa? Tästä puhuvat dosentti Kirsi Lehto ja tutkimuspäällikkö Pekka Janhunen astrobiologiaa-sarjassa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Uusimmat sisällöt - Tiede