Hyppää pääsisältöön

Tikkurila mainosti ulkomaalejaan väriyhdistelmillä ja tirkistelyllä saunaan

Fennada-Filmin värikylläinen mainoselokuva 1960-luvulta houkutteli suomalaisia viimeistelemään kotinsa ja tupansa myös ulkopuolelta. Mainoselokuvan keskiössä on nelihenkinen perhe. Jokaisella perheenjäsenellä – myös perheen koiralla – on oma käsityksensä siitä, millaiseksi kotitalo tulisi maalata.

Koska vaihtoehtoja riittää, on niistä hyvä myös kiistellä. Ulkomaalejaan mainostava maalitehdas Tikkurila on perheen onneksi tehnyt kuluttajille laajan värikartan, jota käyttämällä on helppo luoda jopa tuhansia väriyhdistelmiä kiistelyn aiheeksi.

Kun kaikkia miellyttävä väripaletti saadaan aikaiseksi, on perheen isän aika siirtyä asioimaan maaliliikkeeseen. Asiointi käy helposti, kunhan muistaa ottaa nuo samaiset värimallit mukaan.

Lopullinen työ tehdään koko perheen voimin, pensselit viuhuen. Mainosfilmissä muistutetaan myös maalattavien pintojen huolellisesta pohjakäsittelystä sekä maalien kuivumiseen vaadittavasta ajasta.

Vaikka ulkomaalien värejä on mistä valita, niin annetaan mainoksessa myös mahdollisuus luonnollisuudelle. Mikäli puun kaunis, luonnollinen kuviointi miellyttää, saa sen puukyllästeellä kestämään ja näkymään. Filmissä tällaista kuultosävytettyä kyllästettä markkinoidaan erityisesti kesämökeille.

Vakuuttaakseen katsojat – varsinkin mieskatsojat – puukyllästeen ylivoimaisuudesta, kurkistaa kamera juuri oikealla hetkellä raottuvasta saunanovesta sisään.

Filmin loppu omistetaan Tikkurilan kehitystyön ja laaduntarkkailun esittelylle. Maaleja testataan aurinkoa ja sadetta, rakeita ja myrskyjä, helteitä ja pakkasia vastaan pitkällisissä kokeissa, ulos pystytetyissä telineissä. Maalien ja kyllästeiden kosteudensietokykyä taas koetellaan tehtaalla erityisessä tropiikkikaapissa.

Teksti: Ville Matilainen

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto