Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

Kilpailijat teilaavat Byggmaxin hintavertailun

Byggmax mainosti teettämänsä tutkimuksen tuloksia Helsingin Sanomien etusivulla
Byggmax mainosti teettämänsä tutkimuksen tuloksia Helsingin Sanomien etusivulla hintavertailu

Pohjoismainen rautakauppaketju Byggmax sai kilpailijansa hikeentymään ilmoitukselle, joka vyöryi kesäkuun alussa koko Helsingin Sanomien etusivun yli. Rauta-, rakennus- ja sisustustarvikekaupan yhdistys Rasi aikoo viedä asian kuluttaja-asiamiehen tutkittavaksi.

Byggmax ilmoitti teettämästään hintavertailusta, jonka mukaan sen kilpailijat ovat pääkaupunkiseudulla 26 –70 % kalliimpia, kun mittarina on terassin rakentamiseen tarvittavat tuotteet.

Rauta-, rakennus- ja sisustustarvikekaupan yhdistys Rasi Ry:n toimitusjohtaja Harri Fagerlund huusi jo apuun kuluttajaviranomaista selvittämään, onko Byggmaxin mainonta harhaanjohtavaa.

Rasi aikoo viedä asian kuluttaja-asiamiehen tutkittavaksi viimeistään juhannuksen jälkeen.

Kilpailijat ovat syyttäneet hintavertailua mm. siitä, että mukana olevat tuotteet eivät ole ainakaan kaikilta osin yhteismitallisia.

Byggmax Suomen aluepäällikkö Kaj Norrman ei ole hälystä hätkähtänyt, vaan seisoo edelleen hintavertailun takana. Hänen mielestään vertailu on onnistunut erinomaisesti.

- Se on onnistunut herättämään laajaa keskustelua. On tullut selväksi, että rautakaupat tarjoavat hyvin erinhintaista tavaraa, sanoo Norrman.

Kohuvertailun lähtökohta oli 20 neliön terassiin tarvittavat rakennustarvikkeet. Byggmax teetti hintavertailun Taloustutkimuksella.

Vertailutuotteita on kritisoitu muun muassa siitä, että Byggmaxin vajaasärmäistä lautaa on verrattu muiden myymään täyssärmäiseen lautaan. Mitä mieltä olet tästä kritiikistä?

- Voi kysyä, kuinka moni joka rakentaa terassin, näkee sen alapuolelta? Vajaasärmäisyys ruuvataan tietenkin alaspäin, sanoo Norrman.

Starkin mukaan Starkilta otettiin vertailuun CE-merkitty pilarikenkä, vaikka valikoimasta olisi löytynyt halvempikin vaihtoehto, joka olisi Starkin mielestä vastannut paremmin Byggmaxin ei –CE-merkittyä vertailutuotetta. (Starkin mielestä sen halvempi tuote olisi soveltunut hyvin ko terassiin)

- Tutkija on toiminut niin kuin pyysimme. Jos ei ole löytynyt ihan suoraan vastaavaa tuotetta, hän on kysynyt myyjältä, että mitä kannattaa käyttää. Silloin myyjä on ehdottanut tätä tuotetta.

Antaako tämä oikean kuvan, että ohjataan käyttämään kalliimpaa tuotetta, vaikka sieltä kaupasta olisi löytynyt halvempi ja Starkin mielestä Byggmaxin pilarikenkään nähden vertailukelpoinen tuote?

- Tutkija on toiminut kuin niin sanottu tavallinen asiakas rautakaupassa, hän on kuunnellut myyjän ohjeita, sanoo Norrman.

Taloustutkimuksen mukaan Starkin halvempi pilarikenkä ei olisi vastannut valintakriteereitä.

Norrmanin mukaan Byggmax ei varsinaisesti määritellyt yksittäisiä tuotteita etukäteen, vaan lähetti listan tarvikkeista, ”joita suurin piirtein tarvitaan”. Norrmanin mukaan Byggmax lähetti Taloustutkimukselle terassin piirustukset.

Kun lähetitte piirustukset, tiesittekö minkäkokoinen ja -vahvuinen kyllästetty lauta siihen tulee?

- Se oli tiedossa, joo. Just siksi me valittiin se, koska se on standardikoko, jota yleensä myydään.

Tiesittekö te muista tuotteista kun lähetitte piirustukset, mitä tuotteet tulevat yksityiskohtaisesti olemaan (hintavertailussa)?

- Tiesimme aika tarkasti. Sivellin ja puuöljy, niitä ei tiedetty ihan tasan tarkkaan mitä tulee valita, mutta laudat , ne puun koot tiedettiin. Mutta oliko se yksityiskohtaisesti ja mikä ruuvipaketti, siihen en voi ottaa kantaa, sanoo Norrman.

Nyt tulee väkisin mieleen ajatus, että jos Byggmax määrittelee pitkälti, mitä tuotteita vertailuun tulee, niin teillä on mahdollisuus hinnoitella nämä muutamat tuotteet hyvin edullisiksi, jolloin niiden hinta ei vastaa kaupan yleistä hintatasoa, saatte vertailun näyttämään kohdallanne hyvin edulliselta…

- Jos me polkaistaan näiden tuotteiden hinnat alas, niin ne tuotteet ovat tavallisimpia tuotteita, joita myydään. Ei meillä ole järkeä polkaista niitä alas voittaaksemme vertailun. Ei kauppa niin pyöri, sanoo Norrman.

Byggmaxin aluepäällikkö Kaj Norrmanin mukaan vertailutuotteissa on yksittäisiä tuotteita, joita kilpailija myy halvemmalla kuin Byggmax.

Tutustu myös:

Kuningaskuluttajan rautakauppavertailu: Yksittäisen tuotteen hinta voi vaihdella rajusti
Rautakauppojen hintojen vertailu vaatii kuluttajalta aikaa ja viitseliäisyyttä

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.