Hannu Karpo käsitteli vuoden 1972 A-studion raportissaan rattijuoppojen aiheuttamia liikenneonnettomuuksia Suomessa. Liikennöivän kansan edustajana haastateltiin peräti 16 kertaa ratista kärynnyttä kaivinkoneenkuljettajaa, joka ei tuomioistaan huolimatta suostunut muuttamaan kantaansa alkoholin vaikutuksen alaisena ajamiseen.
”Ei voi sanoa että olisin koskaan humalassa ajanut autoa. Mutta vähän viinaa ottaneena”, kertoo puolitoista viikkoa aiemmin Konnunsuon vankilasta vapautunut kaivinkoneenkuljettaja.
Tutkimuksen mukaan vuonna 1972 Suomessa kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista, joissa oli vain yksi osapuoli, oli joka toinen alkoholin aiheuttama. Tällaisia ovat esimerkiksi ajotieltä suistumiset.
Myös yhteenajo-onnettomuuksissa alkoholin vaikutuksen alaisina ajaneiden määrä oli lisääntynyt voimakkaasti aiemmista tutkimustuloksista.
Kaivinkoneenkuljettajamies ei kuitenkaan suostu haastattelussa uskomaan edes tutkijoiden määritelmää humalatilan promillerajoista. Hän kertoo Karpolle oman verensä promilletulokseksi mitatun korkeimmillaan jopa 3.28 promillea. Tämäkään ei kuulemma riitä hänen elimistölleen humalan saavuttamiseksi.
Niitähän (kolareita) nähdään joka päivä, eikä kaikki voi aina olla viinaa ottanu.
Mies ei myöskään koe kuudentoista vankilatuomionsa vieroittaneen häntä millään tavalla rattijuoppoudesta. Ajokorttinsa hän kertoo menettäneensä jo vuonna 1944, mutta auton hän omisti edelleen vuonna 1972 ja myönsi sitä myös aina ajavansa, jos vain tarvetta ajamiselle oli — vaikka alkoholin vaikutuksen alaisena.
Mies perustelee rikollista toimintaansa ja epäsovinnaista mielipidettään sillä, että selvin päin ajetaan kuitenkin aina enemmän kolareita kuin juovuksissa. Lisäksi kaivinkoneenkuljettaja on vankasti vakuuttunut siitä, että kuka tahansa ajaa aina hieman alkoholia nauttineena paremmin, kuin "täysin selvä mies".
Tiukoista haastatteluistaan tunnettu Karpo vaikuttaa menevän aika ajoin hämilleen miehen edesvastuuttomien kommenttien edessä. Raportin kanta rattijuoppouteen on kuitenkin ehdottoman kielteinen.