Kävin Savonlinnassa ensi kerran vuonna 1972 ja siitä lähtien lähes joka kesä, kirjoittaa musiikkimatkaajamme Kansallisoopperan nuotistonhoitaja emerita Anja Lankinen. Joka kesä tuli uusia elämyksiä, joten oli taas pakko laittautua sinne seuraavanakin vuonna. Taikahuilun olen luultavasti nähnyt kaikkina esityskesinä ja se on minulle edelleenkin maailman ihanin Taikahuilu. Se tarjoaa aina runsaasti iloa silmälle ja korvalle. Kesän 2014 pääaihe on Aulis Sallisen ooppera Kullervo, joka nähdään nyt ensi kertaa näillä oopperajuhlilla. Madama Butterfly, Carmen ja Taikahuilu ovat uusintoja menneiltä vuosilta.
Kullervo, kovis olosuhteiden pakosta


Riipaiseva on se kohtaus, jossa Kullervo kyselee perheenjäseniltään, josko nämä itkisivät, kun kuulisivat hänen kuolleen. Isän vastaus on ”ei”, mutta parempaa poikaa kyllä itkisi. Sisaren vastaus on samanlainen, parempaa veljeä hänkin itkisi. Mitä vastaa äiti? ”Et sinä tunne äidin sydäntä.” Äidille hän on aina rakas, vaikka hän olisi murhaaja. Isä ja sisar käskevät Kullervon lähtemään pois, samoin äiti, mutta lopulta äiti huutaa ”Älä lähde, minä kuolen, jos sinä lähdet!”. Kullervo lähtee ja äiti kuolee. Isä kuolee, kun näkee äidin kuolleen. Sisar pakenee metsään, kun näkee kuolleet vanhempansa. Kullervo tappaa setänsä Unton ja tämän vaimon sekä polttaa heidän talonsa. Kullervo haluaa vain kostaa, tai ehkä ei sittenkään. Kasvinkumppani Kimmo on seonnut eikä tunne enää häntä ja se järkyttää Kullervoa. Kullervo lähtee, mutta mihin hän lähtee? Ehkä hän ei lähdekään kuolemaan, ehkä hän ei tapakaan itseään, ehkä kostonkierre on saatu päättymään. Toivo jäi elämään.

Tommi Hakala, joka uudessa parrassaan muistutti Ruotsin prinssi Carl Philipiä - ainakin minun mielestäni - oli karismaattinen ja uskottava Kullervo. Samoin Ville Rusanen Kimmona oli ihana, sympaattinen ja lojaali kaveri. Molemmat baritonit lauloivat ja näyttelivät upeasti. Tuija Knihtilä oli äidin roolissa kerta kaikkiaan fantastinen. Kaikki laulajat esittivät roolinsa upeasti. Aki Alamikkotervo sai käyttää koomikon lahjojaan ja Christian Juslinin tenori kimahti hienosti. Hannu Lintu ja orkesteri olivat mahtavia, samoin kuoro suuressa roolissaan. Kari Heiskasen ohjaus oli nerokas kaikessa yksinkertaisuudessaan. Lavastus, puvut ja valot täydensivät hienosti kokonaisuutta. Olipa mahtava ensi-ilta! Kiitos ja onnea kaikille!
Savonlinnassa vain ykkösmiehityksiä

Näin myös Carmenin kenraalin. Musiikki on aina yhtä vetävää ja kansa tykkää. Olen nähnyt sen jo monta kertaa Savonlinnassa. Olin jopa ensi-illassa vuonna 2006. Samassa esityksessä oli myös silloinen presidentimme Tarja Halonen, joka oli myös mukana ensi-iltajuhlissa.
Taikahuilusta en nähnyt tällä kertaa pätkääkään, mutta kenties teen uuden retken Savonlinnaan vielä tänä kesänä.
Laulaja paras taiteellinen johtaja?
Onko Savonlinnassa muuttunut jotain uuden taiteellisen johtajan Jorma Silvastin myötä? On, siellä on nyt enemmän suomalaisia laulajia. Apujoukkoja on tarvittu Carmenin ja Madama Butterflyn päärooleihin. Myös toinen Yön kuningatar on ulkomaalainen ja hän osaa kuulemma erinomaisesti roolinsa suomeksi. Pitäisköhän mennä tarkistamaan?
Ehkä laulaja on kuitenkin se paras taiteellinen johtaja. Aika näyttää. Alku on ainakin erittäin lupaava. Onnea Jorma!
Mikä sinne Savonlinnaan vetää vuodesta toiseen, olen kysellyt itseltäni. Ne on ne elämykset. Ne elämykset eivät koostu ainoastaan oopperasta ja musiikista, ne koostuvat muikuista ja torikahveista lörtsyineen ja Sillansuusta tuopin ääressä ja Caperosta pitsoineen ja kävelyretkistä Sulosaaressa ja siellä kanttarellien ja mustikoiden noukkimisesta. Se kaikki on Savonlinnan henkeä. Kannatta tulla kokeilemaan ja jäädä koukkuun.

Kesäisin terveisin,
Anja
Missä päin maailmaa tai koto-Suomea matkustit? Mitä innostavaa näit tai kuulit? Jaa elämyksesi muiden klassisen fanien kanssa. Lähetä meille yhteystietosi eli sähköpostisoitteesi tai puhelinnumerosi palautelomakkeen kautta, niin otamme yhteyttä.