Hyppää pääsisältöön

Koira on nykyihmisen vauva – inhimillistäminen näkyy koirien nimissä ja vaatteissa

Lemmikkitarvikemyynti kasvaa. Lemmikkien tarvikkeet ovat muuttuneet ihmisten tavaroita muistuttavaan muotoon. Koiria nimetään ihmisten nimillä. Tutkija Annamari Vänskä näkee, että koirista on tullut enenevässä määrin kuluttajia ja perheenjäseniä.

Koira // Kuva: EPA/ Michael Kappeler

Ennen koira oli se, nykyään lemmikki on yhä useammin hän. Lemmikkiliikkeissä on tarjolla koirien rattaita, röyhelömekkoja ja katu-uskottavia t-paitoja. Ruoka-aikaan koirille tarjoillaan ihmisten erikoisruokavalioita mukailevia murkinoita. Vaikka koira ei välttämättä muuta tarvitsisikaan, yhä useampi haluaa ostaa perheenjäseneksi kohotetulle lemmikille paljon muutakin.

Muodin ja visuaalisen kulttuurin tutkija, dosentti Annamari Vänskä kertoo Yle Uutisille, että lemmikkitarvikkeilla on pitkä historiallinen pohja. Arkeologisista kaivauksista on löydetty muinaisten egyptiläisten koirien pantoja ja hihnoja.

– Koiraa on puettu kauan, ainakin 1700-luvulta. Silloin koira oli vielä omistajansa luokkastatuksesta kertova luksusobjekti, mutta 1800-luvulta lähtien siitä alkoi tulla lemmikki eli "kesytetty villieläin," sanoo Vänskä.

Vänskän kertoo, että koiran aseman muutos näkyi jo silloin niille tarjottavissa tuotteissa, palveluissa ja mainonnassa.

– 1800-luvun puolivälissä Pariisi oli sekä ihmismuodin että koiramuodin mekka. Ranskalainen keskiluokka puki lemmikkejään. Koirille oli jo silloin muotikauppoja Pariisissa, Vänskä sanoo.

Vänskän mukaan historiallisesti koiran pukeminen liittyi sen erottamiseen eläinkunnasta.

– Koira on ihmiselle olento, joka on ihmisen ja villieläimen välimaastossa. Nykykontekstissa koiraa ei enää tarvitse poistaa eläimen maailmasta, siitä on tullut perheenjäsen. Puemme sitä samalla tavalla kuin puemme lapsiamme. Koira on samalla jatkumolla kuin lapsi, arvioi Vänskä.

Vänskän mukaan ilmiö näkyy siinä, että koirille tarjottavat hyödykkeet eivät juuri eroa siitä millaisia vaatteita ja leluja lapsille tarjotaan.

– Koirien ja lasten pehmolelut ja vaatteiden kuosit ovat hyvin samanlaisia, Tavarat indikoivat sitä, että koira on osa ihmismaailmaa tai inhimillinen olento, jolla on persoonan omaisia piirteitä, kertoo Vänskä.

1970-luvulla suomalaiselle koiralle riitti panta, kuppi ja puruluu. Näin ei ole enää. Koiratarvikemyynnin voimakas kasvu kertoo Annamari Vänskän mukaan myös siitä, miten tärkeässä osassa kulttuuria tavaramaailma on.

– Kuluttaminen pyrkii levittäytymään ihmisen elämän kaikille osa-alueille. Lemmikkieläimet ovat tuottoisa osa-alue. Lemmikit tuottavat ihmisille rakkautta ja hyvää oloa, joten lemmikkejä on helppo palkita tavarapaljoudella, jota lemmikkieläinkauppiaat tarjoavat, sanoo Vänskä.

Tutkija Annamari Vänskä näkee, että koirista on kuluttajia ja ihmisen itseilmaisun välineitä. Koiraa ei enää vain pueta, vaan se puetaan muodikkaasti. Vänskä kertoo, että New Yorkissa koirille järjestetään jopa omat muotiviikot.

– Koiria on näkynyt viime aikoina enenevässä määrin myös ihmisten catwalkilla, sanoo Vänskä.

Lue laajempi artikkeli kokonaisuudessaan Yle Uutisten sivuilta.

Lähteet: Yle Uutiset