Hyppää pääsisältöön

Marin jäätelökioski oli kesän 2010 hitti

Kesäisin uutisaiheiksi nousee mitä erikoisempia aiheita. Vuonna 2010 kesäuutisista esiin ponnahti 8-vuotiaan kaarinalaisen Mari Aaltosen jäätelökioski. Kioski kiinnosti niin mediaa, kuin viranomaisiakin.

Kaikki lähti liikkeelle kun Marin isä, Jouni Aaltonen, rakensi lapsilleen tavallisen leikkimökin sijaan kioskin. Perhe alkoikin pyörittämään omaa jäätelökioskia ja innokkaimmaksi myyjäksi nousi perheen 8-vuotias Mari-tytär. Isä oli tyytyväinen Marin toimintaan, sillä hän oppisi vuorovaikutustaitojen lisäksi rahan käsittelyä. Sympaattisen kioskimyyjän Marin tarina alkoikin pian levitä ympäri suomalaismediaa.

Kioski herätti kiinostusta median lisäksi myös viranomaisissa, jotka Kaarina-lehden kirjoitettua kioskista saapuivat paikalle tiedustelemaan erinäisiä lupia. Lapsityöstä he eivät kuitenkaan olleet kyselleet, mutta Marin isä naureskeli sen olevan varmasti se seuraava vaihe.

Tärkeää Jouni Aaltosen mukaan jutussa oli, että kioski pysyisi nimenomaan Marin kioskina, eikä siitä syntyisi "isin kioski". Mitään yritystä ei haluttu lähteä perustamaan. Tästä lähtikin idea yhdistyksen perustamisesta, jota Marin kioski tukisi. Näin syntyi Toimeliaat lapset-niminen yhdistys. Toimeliaiden lasten tarkoitus oli lasten aktivoiminen ja tutustuttaminen eri ammatteihin.

Asiakkaita parveili kioskilla runsaasti kesän aikana. Kaikki vierailijat eivät välttämättä olleet edes kiinostuneet jäätelöstä, vaan tulivat vain valokuvaamaan kioskia. Jouni-isä halusi kuitenkin pitää toiminnan lasten kannalta hauskana. Kioski oli auki kolmena tai neljänä päivänä viikossa muutaman tunnin ajan. Raskaasta puurtamisesta ei ollut kyse, vaan toimintaa pyöritettiin leikin kautta.

Teksti: Pasi Lehtola

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto