Hyppää pääsisältöön

Postiautojen kyydissä Savossa ja Karjalassa

Postiautojen kyyditseminä kierrämme Savoa ja Karjalaa, Suomen kaakkoisimpia maakuntia, talvesta kesään. Näemme muun muassa vasta rakenteilla olevan Saimaan uuden kanavan ja seuraamme uittotukkien lajittelua Tolvajärven Ristisalmessa. Postiautot kyyditsivät alueilla jopa kymmenkunta miljoonaa matkustajaa vuosittain. Filmi on valmistunut vuonna 1966. Tapio Hämäläinen selostaa.

Matka alkaa talvisesta Pohjois-Karjalasta, jossa tukkisavotan metsämiehet elävät eristyksissä ja erossa perheistään. Vain kirjeet toimivat yhdyssiteinä. Alueen kirjeenkantajat suorittavat velvollisuutensa lumisessa maastossa ihailtavasti polkupyörillä. Kantoreitit ovat usein jopa peninkulmien pituisia.

Talven Karjalasta siirrytään kevääseen ja seuraamaan Saimaan kanavan järjestyksessä kolmatta rakennusurakkaa. Kanavan uudelleenrakennustyöt oli aloitettu vuonna 1963, koska vanhan kanavan koko ei enää riittänyt alati kasvavien laivojen mitoille. Laajennettu kanava valmistui lopulta vuonna 1968.

Seuraavaksi onkin aika hypätä jälleen postiauton kyytiin ja suunnata kohti kesäistä Savonlinnaa. Tuolla sisä-Suomen saaristoalueilla posti kuljetettiin loppupisteisiinsä pääasiassa veneillä. Matkalla ehditään ihastella myös Olavinlinnaa, jonka innoittamina napataan maisemakortti matkalle mukaan.

Nopeilla leikkauksilla käyvässä filmissä esitellään myös Kerimäen puukirkko, Outokummun kuparikaivos ja Kuopiossa kohoava Puijon torni, joka toimi jo linkkitornina alueen langattomien yhteyksien mahdollistamiseksi.

Maamerkkien ja maisemien lisäksi filmi esittelee alueen puhelinyhteyksien rakennustyötä, jota tehtiin filmausvuonna kiihtyvällä vauhdilla. Urakkaa oli kuitenkin vielä paljon tekemättä "määrärahojen niukkuuden vuoksi", filmissä todetaan.

Teksti: Ville Matilainen

Lisää ohjelmasta

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto