Hyppää pääsisältöön

CS:GO-opas katsojalle

CS:GO pelitilanne
CS:GO pelitilanne cs:go counter-strike peli

Counter-Strike: Global Offensive on taktinen ammuntapeli, jossa kaksi viiden hengen joukkuetta - poliisit ja terroristit - taistelevat keskenään virtuaalimaailmassa eli “kartassa” aseiden, pommien ja ovelan taktiikan avulla.

Terroristit voittavat, jos he saavat räjäytettyä pommin tai eliminoitua kaikki poliisit. Poliisit puolestaan voittavat, jos he pystyvät estämään pommin räjähtämisen tai eliminoivat kaikki terroristit.

16 kierrosta voittoon

Kukin kierros kestää noin yhden minuutin ja 45 sekuntia. Kierroksen alkaessa poliisit yleensä jakautuvat suojaamaan kartan kahta pommipaikkaa kun taas terroristit pyrkivät eliminoimaan poliiseja ja asettamaan pommin. Pommin laukeamiseen kuluu 35 sekuntia, jonka aikana terroristit suojaavat pommipaikkaa poliisien mahdolliselta vastahyökkäykseltä. Jos poliisit pääsevät pommiin käsiksi he voivat purkaa sen ja estää räjähdyksen. Aina poliisit eivät kuitenkaan hyökkää pommipaikalle vaan säästävät aseensa seuraavaa kierrosta varten.

Toinen joukkue pelaa ensin poliiseina ja toinen terroristeina. 15 kierroksen jälkeen vaihdetaan puolia. Se joukkue, joka voittaa ensimmäisenä 16 kierrosta voittaa koko kartan. Jos joukkueet pelaavat tasapelin eli molemmat saavat 15 voittoa, pelataan yleensä kuuden kierroksen jatkoaikoja, kunnes toinen joukkue voittaa neljä kierrosta yhdestä jatkoajasta.

Turnauksen lohkovaihe pelataan yleensä yhden kartan otteluina ja pudotuspelit kolmen kartan otteluina, joissa voittoon tarvitaan kaksi karttavoittoa.

Karttoja on erilaisia ja kussakin kartassa on aina kaksi pommipaikkaa A ja B. Oheisessa kuvagalleriassa on merkittynä kunkin joidenkin karttojen tärkeimmät kohdat.

Kukin kartta vaatii joukkueelta erilaisia taitoja ja taktiikoita. Joukkueet valitsevat pelattavat kartat ottelun alussa.

Alta löydät yleisten karttojen esittelyt

Cache

Cobblestone

Dust2

Inferno

Mirage

Overpass

Train

Kierrosten erilaiset roolit

Kartan valitsemisen jälkeen ottelu alkaa puukkokierroksella, jonka voittaja saa valita aloittaako varsinaisen pelin poliiseilla vai terroristeilla. Puukkokierroksella joukkueet pelaavat toisiaan vastaan käyttäen vain puukkoja. Puukkokierros vastaa kolikonheittoa useissa muissa urheilulajeissa. Puukkokierroksen voitto on usein tärkeää koska joissain kartoissa toisen puolen pelaaminen on yleisesti helpompaa kuin toisen. Tämä tarkoittaa sitä että puukkokierroksen häviävä joukkue joutuu aloittamaan hankalammalla puolella, jolloin he voivat hävitä useita kierroksia alussa ja joutua stressaavaan takaa-ajo asemaan pelin loppupuolella puolien vaihdon jälkeen. Puukkokierroksen tulosta ei lasketa kierrosvoitoksi.

Puukkokierroksen jälkeen varsinainen ottelu alkaa pistoolikierroksella. Ottelun alussa jokaisella pelaajalla on käytettävissään 800 dollaria rahaa pelissä, jolla pystyy ostaamaan pistooleja, kranaatteja tai esimerkiksi luotiliivit. Rahaa saa lisää voittamalla kierroksia sekä eliminoimalla muita pelaajia. Myös häviämisestä saa pienen määrän rahaa, mitä useamman kierroksen joukkue häviää putkeen sitä enemmän rahaa saa häviämisestä. Pistoolikierroksen voitto on siis hyvin tärkeää, koska voittaja voi ostaa seuraavalle kierrokselle tehokkaita sarjatuliaseita ja häviäjä ei.

Pistoolikierroksen jälkeen tulee lähes aina säästökierros eli niin sanottu eco-kierros. Säästökierroksen aikana edellisen kierroksen hävinnyt joukkue käyttää vain vähän tai ei lainkaan rahaa säästäen suurimman osan pelaajien rahoista tuleville kierroksille. Säästökierroksia pelataan sen takia koska edullisilla aseilla kuten pistooleilla on hyvin vaikea voittaa hyvin aseistettuja vastustajia. Säästökierroksen strategiana on yleensä saada eliminoitua yksinäinen vastustajan pelaaja ja varastaa häneltä ase, jota voidaan käyttää muiden vastustajien eliminoimiseen. Eliminoitu pelaaja joutuu myös ostamaan uuden aseen seuraavalla kierroksella.

Kunkin kierroksen alussa joukkueet voivat hankkia aseita ja varusteita. Aseiden osalta tarjolla on pistoolien lisäksi haulikoita, konepistooleita, rynnäkkökiväärejä, kiikarikiväärejä ja konekiväärejä. Valittu ase vaikuttavaa mm. pelaajan liikkumisnopeuteen, tulinopeuteen, lippaan kokoon, vahingoon, panssarin- ja seinienläpäisykykyyn. Pelaaja voi hankkia sirpalekranaatteja, sokaisukranaatteja, savukranaatteja, palokranaatteja sekä harhautuskranaatteja. Aseiden ja kranaattien lisäksi pelaajat voivat ostaa suojakseen sirpaleliivin ja kypärän sekä pomminpurkuvälineet.

Mitkä ovat sinun CS:GO vinkkisi? Kommentoi!

Muokattu kello 16:50: Korjattu pommin räjähtämisaika sekä lisätty palokranaatti. Lisättiin tieto siitä, että joukkueet vaihtavat puolta 15 kierroksen jälkeen. (Kiitos Pehmeälle jänikselle huomioista!)

Muokattu 18.11.2014: Vaihdettu taistelupeli taktiseksi ammuntapeliksi

Muokattu 11.6.2015: Lisätty lyhyt CS:GO -opas myös videon muodossa

Muokattu 15.6.2015: Lisätty karttaoppaat

Uusimmat sisällöt - Elektroninen urheilu