Hyppää pääsisältöön

Estellan ja Sofian mukana hypnoosissa

Estella ja Sofia hypnoosissa. Noora Dadu (vas) ja Joanna Haartti.
Noora Dadu ja Joanna Haartti ovat Estella ja Sofia. Estella ja Sofia hypnoosissa. Noora Dadu (vas) ja Joanna Haartti. Kuva: Mitro Härkönen. estella ja sofia hypnoosissa. noora dadu ja joanna haartti. teatteri takomo.

Esityksen aikana en ajatellut mitään. Katsoin vain, seurasin tarinaa, ihmettelin.

Estella ja Sofia hypnoosissa on Nooda Dadun ja Joanna Haartin luoman "ystävyystrilogian" kolmas osa. En ole nähnyt aiempia osia, mikä harmittaa nyt suuresti.  Niin lumoava ja omaperäinen ja hauska ja selittelemätön oli se matka, jolle Dadu ja Haartti veivät katsojansa.

Esitys alkaa Teatteri Takomon sisäpihalta, jossa Joanna Haartin Sofia odottaa ystäväänsä, jota ei ole nähnyt vuosikymmeniin. Hän on tullut pitkän matkan takaa, eikä mitään tapaamista ole sovittu. Silti Sofia on vilpittömän hämmentynyt, kun ystävää ei heti näy. Tunnelma on lempeä ja utelias, yleisö nauraa herkästi. Kohta Estella hypähteleekin paikalle – ja hups vain, naiset humahtavat yhteiseen lumoukseen. Vaellus voi alkaa.

Noora Dadu ja Joanna Haartti. Kuva Mitro Härkönen.

Joanna Haartti ja Noora Dadu ovat hyvin erityyppisiä näyttelijöitä, mutta kumpikin on taitava, rohkea, intensiivinen ja älykkään huumorintajuinen. He täydentävät toisiaan loistavasti. Heistä kummastakin välittyi kertomisen ilo, joka tuntui katsomossa asti.

Mitä Estella ja Sofia sitten kokevat hypnoosiin vajottuaan? He elävät läpi monta elämää – omat elämänsä, vai joidenkin muiden, sillä ei ole merkitystä. Tarinan todellisuudessa aika ja paikka vaihtuvat unenkaltaisesti, samoin sukupuoli, mutta kummankin kokijan sisin pysyy samana. Haartin Sofia-Sofeliina-Sofomos on vaisto-olento, joka pitkän kieltämisen jälkeen löytää tarkoituksensa: hänen tulee elää ja rakastaa, kulkea minne tie vie, ottaa vastaan kaikki. Dadun Estella-Ester-Esteban taas on vakava etsijä, älykkö, tiedemies ja hengennainen. He rakastavat toisiaan hartaasti. Koskettavana hetkenä Veli Esteban tunnustaa Veli Sofomokselle, että ilman tätä hän ei tietäisi rakkaudesta mitään. Jännittävästi Sofia tarkoittaa viisautta ja Estella tähteä. Kenties Sofian viisautta on uskallus olla oma itsensä. 

Joanna Haartti. Kuva Mitro Härkönen.

Kerronta leikkaa puheteatterista mykkään mustavalkoelokuvaan ja oopperaan, mutta kaikki on silti sama hypnoosia ja unta, jonka imuun on helppo heittäytyä. Lavastus ja puvustus tehdään pienillä elementeillä, mutta näyttämökuva elää ja on kaunis. Kuten sanoin: esityksen aikana en ajatellut mitään. Esityksen päätyttyäkään en pitkään aikaan pystynyt ajattelemaan mitään. Esitys nauratti, liikutti, näytti, vei mukanaan. Se puhutteli minua jollain tapaa fyysisesti, tai pitäisikö sanoa kokemuksellisesti. Ajatukset lähtivät liikahtelemaan viiveellä – aloin myöhemmin kotimatkalla pohtia, mitä puolta itsessäni minä elämässäni seuraan. Menenkö vaistolla vai älyllä, tajuanko edes aina, kumpi itseä milloinkin johdattaa?

 

Teatteri Takomo: Estella ja Sofia hypnoosissa. Käsikirjoitus Noora Dadu ja Joanna Haartti. Ohjaus: Joanna Haartti, Noora Dadu ja Minna Harjuniemi. Lavastus&valot Anna Antsalo ja Sanna Halme. Esityksiä Teatteri Takomossa 16.8.2014 saakka. 

 

PS. Teatterissa oli mukanani 13-vuotias sukulaistyttö, joka ei ole nähnyt teatteria juurikaan, yhden lastenteatteriesityksen ja pari kesäteatterinäytöstä vain. Hän piti kovasti kokemastaan. Minusta on jännittävää, että tulin vieneeksi hänet katsomaan Estellaa ja Sofiaa. Millainen käsitys teatterista hänelle alkaa muodostua, kun ensikosketus on näin erityinen?

Penkkitaiteilija

  • Avaruusromua: Jättimainen harppaus

    Nyt on tarkoitus jäädä Kuuhun pysyvästi.

    Puoli vuosisataa sitten Apollo 11 -lennon komentaja, yhdysvaltalainen astronautti Neil Armstrong astui Kuun pinnalle vasemmalla jalallaan ja lausui ne legendaariset sanat. Kuussa ei ole käyty 47 vuoteen, mutta nyt Kuu taas kiinnostaa. Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan pääjohtaja Jim Bridenstine on puhunut julkisesti miehitettyjen kuulentojen jatkamisesta. Hän sanoo, että tällä kerralla Kuuhun ei mennä vain jättämään lippuja ja jalanjälkiä ja tulla saman tien takaisin. Nyt on tarkoitus jäädä Kuuhun pysyvästi. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Kohta salamoi ja ukkostaa! – meteorologi Seija Paasosella on kyky kertoa taulujen säätiloista

    Maalausten taivaissa näkyy oikea sää – vai näkyykö?

    Mitä maalausten maailmasta löytyykään, kun alkaa rohkeasti tutkia niitä epätyypillisestä näkökulmasta! #taiteilijoidentaivaat Kun antaa jollekin pikkusormen, se vie – ainakin melkein – koko käden. Herätin henkiin yli 30 vuoden takaisen päähänpistoni tutkia maalausten pilviä ja säitä. Heittäydyin taiteilijoiden taivaiden, kankaille luotujen säiden, sateiden, ukkosten ja myrskyjen maailmaan.

  • Avaruusromua: Tangerine Dream ja pari ongelmaa Lontoossa

    Mitä tapahtui kun Tangerine Dream meni Lontooseen?

    Edgar Froese istuu aamiaisella Hyde Park -hotellissa Lontoossa. On lokakuu 1974. Hänen edessään on muroja, munakasta, appelsiinimehua, kahvia ja pari ongelmaa. Hänen yhtyeensä Tangerine Dream on juuri saapunut kaupunkiin, aloittaakseen sieltä ensimmäisen Iso-Britannian kiertueensa. Kiertueen avauskonsertti on maineikkaassa Rainbow-teatterissa, jonka lämpötila on seitsemän celsiusastetta. Lisäksi savukoneen käyttö on salissa kielletty. Itse asiassa koko kiertue on vaarassa. Mikä neuvoksi? Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Nojatuolimatka Kanadaan – aina ei tarvitse mennä paikan päälle

    Nojatuolimatkailu avartaa mieltä ja säästää luontoa

    On mahtavaa saapua uuteen maahan ja kaupunkiin ja kävellä sisään vieraaseen kulttuuriin. Aistit terävöityvät ja arkiset huolet haihtuvat, kun ennennäkemättömät maisemat avautuvat eteen. Hetken ajan tuntuu, että on aivan irrallaan arkitodellisuudesta.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri

  • Avaruusromua: Jättimainen harppaus

    Nyt on tarkoitus jäädä Kuuhun pysyvästi.

    Puoli vuosisataa sitten Apollo 11 -lennon komentaja, yhdysvaltalainen astronautti Neil Armstrong astui Kuun pinnalle vasemmalla jalallaan ja lausui ne legendaariset sanat. Kuussa ei ole käyty 47 vuoteen, mutta nyt Kuu taas kiinnostaa. Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan pääjohtaja Jim Bridenstine on puhunut julkisesti miehitettyjen kuulentojen jatkamisesta. Hän sanoo, että tällä kerralla Kuuhun ei mennä vain jättämään lippuja ja jalanjälkiä ja tulla saman tien takaisin. Nyt on tarkoitus jäädä Kuuhun pysyvästi. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Kohta salamoi ja ukkostaa! – meteorologi Seija Paasosella on kyky kertoa taulujen säätiloista

    Maalausten taivaissa näkyy oikea sää – vai näkyykö?

    Mitä maalausten maailmasta löytyykään, kun alkaa rohkeasti tutkia niitä epätyypillisestä näkökulmasta! #taiteilijoidentaivaat Kun antaa jollekin pikkusormen, se vie – ainakin melkein – koko käden. Herätin henkiin yli 30 vuoden takaisen päähänpistoni tutkia maalausten pilviä ja säitä. Heittäydyin taiteilijoiden taivaiden, kankaille luotujen säiden, sateiden, ukkosten ja myrskyjen maailmaan.

  • Avaruusromua: Tangerine Dream ja pari ongelmaa Lontoossa

    Mitä tapahtui kun Tangerine Dream meni Lontooseen?

    Edgar Froese istuu aamiaisella Hyde Park -hotellissa Lontoossa. On lokakuu 1974. Hänen edessään on muroja, munakasta, appelsiinimehua, kahvia ja pari ongelmaa. Hänen yhtyeensä Tangerine Dream on juuri saapunut kaupunkiin, aloittaakseen sieltä ensimmäisen Iso-Britannian kiertueensa. Kiertueen avauskonsertti on maineikkaassa Rainbow-teatterissa, jonka lämpötila on seitsemän celsiusastetta. Lisäksi savukoneen käyttö on salissa kielletty. Itse asiassa koko kiertue on vaarassa. Mikä neuvoksi? Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Nojatuolimatka Kanadaan – aina ei tarvitse mennä paikan päälle

    Nojatuolimatkailu avartaa mieltä ja säästää luontoa

    On mahtavaa saapua uuteen maahan ja kaupunkiin ja kävellä sisään vieraaseen kulttuuriin. Aistit terävöityvät ja arkiset huolet haihtuvat, kun ennennäkemättömät maisemat avautuvat eteen. Hetken ajan tuntuu, että on aivan irrallaan arkitodellisuudesta.

  • Jättiläisaskeleet etsii ihmisiä ja maailmaa jazzin klassikkolevyjen takaa

    Jazzmusiikki kuljettaa mietteitä uusiin suuntiin.

    Viime vuoden lokakuussa etsin työhuoneellani musiikkia työntekoni taustalle. Kuulun siihen puolikkaaseen ihmiskuntaa, joka pitää musiikin kuuntelusta lukemisen tai työnteon taustalla. Mutta kun työssäni käytän sanoja, etenkin suomeksi lauletun musiikin kuunteleminen on aivan mahdotonta.

  • Painettu runo on vääjäämättä myös kuva, toteaa Tanssiva karhu -raadin puheenjohtaja, runoilija Anja Erämaja

    Anja Erämajan puhe Kajaanin Runoviikolla.

    Tanssiva karhu -raadin puheenjohtaja Anja Erämajan puhe palkintojenjakotilaisuudessa Kajaanin Runoviikolla 2019. Merkillinen talvi ja kevät, niin paljon kirjapaketteja. Niin monta maailmaa ja tapaa sanansa asettaa. Ja tämä mahdoton tehtävä, oli otettava kantaa, valittava. Oli kestettävä se, että valitsemalla yhden jättää toisen valitsematta.

  • Avaruusromua: Löylyn hengessä!

    Löylyssä on voimaa, henkeä ja sielua.

    Mikael Agricola käytti sanaa "löyly" jo 475 vuotta sitten. Löyly on sanana ja käsitteenä sitäkin vanhempi. Löyly-sana tulee kaukaa, ajalta jolloin saunatkaan eivät olleet sellaisia kuin nykyisin. Vanhimmat saunat olivat maakuoppia, joiden kattona oli eläimen nahka. Alun perin löyly ei tarkoittanut vain saunan kiukaan sihahtelua ja kuumaa vesihöyryä. Löyly tarkoitti henkeä, henkäystä tai sielua. Eikä se ollut sattumaa. Löylyssä on edelleen voimaa, henkeä ja sielua, kuten suomalaisessa musiikissakin. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Suomi vs USA – Viisi havaintoa stand up -keikoilta koomikon näkökulmasta

    Millainen on stand up -scene Yhdysvalloissa?

    ”Stand up ei toimi Suomessa” on vuosikymmeniä toisteltu hokema, jota kuulee edelleen. Yleensä niiden suusta, jotka eivät käy katsomassa stand up -keikkoja. Mutta mikä on sitten paremmin lajin syntysijoilla Yhdysvalloissa? Stand up -koomikko Kaisa Pylkkänen teki kiertueen USA:n länsirannikon komediaklubeilla ja yllättyi.

  • Teatteri- ja oopperaohjaaja Erik Söderblom: Ooppera on lapsen näkökulmasta äärimmäisen tylsää

    Taiteilijaperheen esikoinen kasvoi johtajaksi.

    Oopperan maailmassa ja sen taikapiirin keskellä kasvanut teatteri- ja oopperaohjaaja Erik Söderblom on aina ollut rohkea mielipiteissään. Elämänintoa ja uteliaisuutta riittää edelleen kuin kaksikymppisellä, vaikka nuorekas boheemi olemus kätkeekin jo kuusikymppisen. Teattereita, oopperoita ja festivaaleja johtanut Erik Söderblom on monien visioiden mies.

  • Avaruusromua: Mistä se tuli?

    Mistä tuli ajatus?

    Mistä tuli ajatus? Tätä pohtii historiantutkija, professori Yuval Noah Harari. Hän muistuttaa meitä siitä, että me emme hallitse ulkopuolellamme olevaa maailmaa. Hän toteaa, että me emme myöskään hallitse sitä, mikä tapahtuu ruumiimme sisällä. Me emme myöskään hallitse omia aivojamme, hän sanoo ja huomauttaa, että tämän kaiken ymmärtäminen voi auttaa meitä. Miten tämä liittyy taiteelliseen luomiseen? Liittyykö tämä musiikkiin? Toimittajana Jukka Mikkola.