Hyppää pääsisältöön

Marjatta Heinonen - taiteilija maalaa musiikin

Kuvataiteilija Marjatta Heinonen
Kuvataiteilija Marjatta Heinonen Kuva: Marjatta Heinonen marjatta heinonen

Kuvataiteilija Marjatta Heinonen maalaa aina musiikin säestyksellä. Ilman musiikkia hän omien sanojensa mukaan lakkaisi olemasta. Jo pikkutyttönä jokainen päivä alkoi hurjalla romanialaismusiikilla, jonka tahtiin tanssiminen energisoi koko päivän.

Marjatta Heinonen jakaa Keski-Suomen maaseudulla sijaitsevan kotiateljeensa kuvataiteilijamiehensä Paul Semenoffin kanssa. Taloa vartioivat afgaaninvinttikoirat Trixie ja Poppeli. Paul maalaa alakerrassa ja Marjatta yläkerrassa. Luonnon rauhassa myös hiljaisuus soi musiikkina. Tuulen kohina muistuttaa Sibeliuksesta.

Marjatta Heinonen: Romanialaisen Anghelus Dinicun sävellyksen "Leivonen" innoittama kuva
Romanialaisen Grigoraș Dinicun sävellyksen "Leivonen" innoittama kuva Marjatta Heinonen: Romanialaisen Anghelus Dinicun sävellyksen "Leivonen" innoittama kuva Kuva: Marjatta Heinonen marjatta heinonen

Rakkaus musiikkiin kuvien kautta

Musiikki on ollut Heinosen elämässä aina, vaikkei hän itse koekaan pystyvänsä tuottamaan musiikkia. Musikaalisuus ilmenee kuunteluherkkyytenä ja musiikin ilmentämisenä kuvissa. Varsinainen sysäys musiikin pariin oli koulutoverin antama Maria Callaksen levy, joka tuntui heti jollain lailla oikealta. Heinosen tie vei myöhemmin pukusuunnittelun opintoihin Kanadaan ja Wieniin, missä hän työskenteli kaupungin eri oopperataloissa.

Musiikki + kuva = katharsis

Becoming unstuck by Bartok 2. violin concerto
Becoming unstuck by Bartok 2. violin concerto Becoming unstuck by Bartok 2. violin concerto Kuva: Marjatta Heinonen marjatta heinonen
Kun Marjatta Heinonen ottaa kynän tai pensselin käteen, musiikki alkaa viedä mukanaan. Hän saattaa soittaa jotain kappaletta yhä uudestaan, kunnes saa teoksen maalattua niin, että tunnelma säilyy. Joskus kuva lähtee kasvamaan eri suuntaan ja musiikkia täytyy vaihtaa. Musiikin ja kuvan yhdistäminen on eräänlainen katharsis. Kuva kehittyy musiikin kautta ja prosessin päätyttyä Heinonen kokee puhdistuneensa siihen liittyneestä tunnetilasta.

Kerran Heinosen elämässä oli jakso, jolloin hän ei kyennyt piirtämään. Mitään ei vain kerta kaikkiaan syntynyt. Eräänä päivänä radiossa soi Béla Bartókin toinen viulukonsertto. Yhtäkkiä kaikki alkoi taas luistaa. Musiikki avasi ilmaisun lukon.

Kuuntele Musiikin voima: Marjatta Heinonen - taiteilija maalaa musiikin Yle Radio 1 pe 22.8. klo 11 ja su 24.8. klo 13 sekä Yle Areena 30 päivää lähetyksen jälkeen.

Ohjelman musiikit:
Grigoraș Dinicu: Leivonen (Grigoraș Dinicu ja yhtye)
Gioachino Rossini: Rosinan cavatina ”Una voce poco fa” oopp. Sevillan parturi (Maria Callas, sopraano, ja Lontoon Philharmonia-orkesteri, joht. Alceo Galliera
Modest Musorgski: Alkusoitto ja Boriksen kuolema (katkelma) oopp. Boris Godunov (Jevgeni Nesterenko, basso, ja Bolshoi-teatterin kuoro ja orkesteri, joht. Mark Ermler)
Giacomo Puccini: Toscan rukous ”Vissi d´arte” oopp. Tosca (Renée Fleming, sopraano, ja Mariinski-teatterin orkesteri, joht. Valeri Gergijev)
Igor Stravinsky: Katkelma baletista Kevätuhri (Columbia-sinfoniaorkesteri, joht. Igor Stravinsky)
Béla Bartók: Viulukonsertto nro 2, katkelma kolmannesta osasta (Allegro molto) (Gil Shaham, viulu, ja Chicagon sinfoniaorkesteri, joht. Pierre Boulez)

Ohjelman on toimittanut Timo Asikainen.

Lue lisää ohjelmasarjasta Musiikin voima.

  • Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nordic String Quartet (Heiðrun Petersen ja Mads Haugsted Hansen, viulu, Daniel Eklund, alttoviulu, Lea Emilie Brøndal, sello) lyö pöytään kuluvan vuoden toisen julkaisunsa. Alkuvuodesta se vakuutti Pelle Gudmundsen-Holmgreenin kvartettosarjassa moni-ilmeisellä ja vivahteikkaalla soitollaan.

  • Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Viulisti Pauline Kim Harris sekä taiteiden rajapinnoilla äänistöä luova Spencer Topel yhdistävät yhteisprojektissaan renessanssi- ja barokinajan sävelistöä elektronisiin äänimaisemiin. Yhteissoivuus matkaa ambientin ääniuniversumissa verkkaisesti ja vakaasti kohti tavoittamatonta. Äänite rakentuu kahden teoksen ympärille.

  • Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Vuosikymmenen alussa perustettu yhdysvaltalainen Neave Trio (Anna Williams, viulu, Mikhail Veselov, sello ja Eri Nakamura, piano) esittelee uudella julkaisullaan konserttimaisen kokonaisuuden.

  • Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Maija Hynninen (s. 1977) siirtyy teoksissaan synteettisen ja akustisen äänen välillä samalla niiden rajapintoja, yhteyksiä ja yhdistelmiä tunnustellen. Nyt julkaistut neljä teosta muodostavat läpileikkauksen Hynnisen 2010-luvun elektroakustisesta tuotannosta. Kaikissa teoksissa akustiset elementit limittyvät Hynnisen itsensä toteuttamaan elektroniseen äänistöön.