Hyppää pääsisältöön

Faaraon vaimo

Harry Liedtke ja Dagny Servaes elokuvassa Faaraon vaimo (1922)
Ramphis (Harry Liedtke) ja Theonis (Dagny Servaes) Harry Liedtke ja Dagny Servaes elokuvassa Faaraon vaimo (1922) ernst lubitsch

Restauroituna kopiona nähtävä Ernst Lubitschin mykkäelokuva oli 1920-luvun Saksan muhkeimpia spektaakkelituotantoja. Elokuvan jälkeen nähdään dokumentti sen restaurointityöstä.

Syksyllä 2014 Kino Klassikko seuraa keskiviikkoisin esitettävää dokumenttisarjaa Elokuvan tarina, jonka ensimmäinen osa nähdään 10.9. Sitä ennen Kino Klassikko avaa syyskauden esittämällä Ernst Lubitschin harvinaisen mykkäelokuvan Faaraon vaimo (Das Weib des Pharao, 1922), joka on restauroitu taidokkaasti mahdollisimman lähelle alkuperäistä muotoaan. Elokuvan jälkeen esitetään sen restauroinnista kertova tv-dokumentti Lubitschin Faarao palaa kotiin.

Ernst Lubitsch tunnetaan parhaiten pitkän Hollywood-kautensa tyylikkäistä komedioista Ninotchka, Kauppa kulman takana ja Ollako vai eikö olla. Lubitsch oli kuitenkin aloittanut filmiuransa Saksassa jo ensimmäisen maailmansodan aikoihin, ensin koomikkona ja sitten erilaisten, yhä kunnianhimoisempien elokuvien ohjaajana. Faaraon vaimo oli suuritöinen historiallinen spektaakkeli, jolla Lubitsch yritti kilpailla Fritz Langin suurelokuvien kanssa.

1920-luvun huippunäyttelijöihin kuuluneen Emil Janningsin esittämä faarao Amenes on kylmä ja mielenvikainen despootti, joka käyttää sumeilematta rajatonta valtaansa. Hän ei piittaa kansastaan tai työläisten hengestä keskittyen vain mittaviin rakennushankkeisiinsa. Kun Etiopian kuningas saapuu vierailulle ja tarjoaa tytärtään faaraon puolisoksi, rakastuu faaraon aarrekammiota rakentavan arkkitehdin poika Ramphis prinsessan kreikkalaiseen orjatyttöön. Ramphis sieppaa hänet mukaansa mutta sitten faaraokin iskee silmänsä tähän kaunottareen.

Faaraon vaimo edustaa tyypillistä mykkäkauden suureellista melodraamaa, joka ei pihtaile tunteissaan ja niiden näyttämisessä. Roolityöt sykkivät sanatonta mutta kohtalonomaista paatosta, eikä myöskään statistien määrässä ole säästelty. Joukkokohtauksia riittää kukkuloiden ja muurien välillä suorastaan kuhistessa ihmisistä kuin muurahaiset keossaan, ja mittavissa lavasteissa on jopa autenttisuuden tuntua.

Useimmat mykkäelokuvat ovat vuosikymmenien kuluessa kadonneet kokonaan tai osittain, eikä edes Faaraon vaimon kaltainen suurtuotanto ole säilynyt nykypolville kokonaisena. Noin viidesosa elokuvasta on kadonnut jäljettömiin mutta tämä vuonna 2011 tehty restaurointi on mahdollisimman uskollinen alkuperäiselle elokuvalle. Tuhoutuneet kohtaukset (joista useimmat ovat noin 15 minuutin kohdalla) on esitetty valokuvin ja juonitekstein. Esityskopio on värisävytetty, sillä useiden mykkäelokuvien tapaan Faaraon vaimon kohtaukset oli värjätty tunnelman luomiseksi, värjäämällä esimerkiksi yökohtaukset sinisiksi.

Tätä restaurointityötä tehdessään ja eri puolilta maailmaa löytyneitä kopioita tutkiessaan restauroijat kokivat melkoisen yllätyksen kun he huomasivat, kuinka Faaraon vaimosta oli eri maissa leikattu levitykseen täysin erilaiset kopiot, jotka vastasivat paremmin kyseisen maan yhteiskunnallisia näkemyksiä. Neuvostoliitossa korostettiin faaraon tyrannimaisuutta ja kansan vallankumousta, kun taas fasistisessa Italiassa faaraosta tehtiin voimakas johtaja, joka rakastuessaan joutui tunteidensa pettämäksi. Yhdysvalloissa elokuvalle rakennettiin nuorten rakastavaisten happy end.

Näistä eri versioista ja elokuvan restauroinnista kertoo elokuvan jälkeen esitettävä dokumentti Lubitschin Faarao palaa kotiin, joka tulee nähtäville myös Yle Areenaan.

Esittelyteksti: Vesa Nykänen

  • Faaraon vaimo (Das Weib des Pharao), Saksa 1922. Ohjaus Ernst Lubitsch. Pääosissa Emil Jannings, Harry Liedtke, Dagny Servaes
Kommentit
  • 70 vuotta suljettu ovi aukesi

    Dokumenttielokuva avaa oven Jugoslavian historiaan.

    Mila Turajlić valottaa dokumentissaan Jugoslavian historiaa oman perheensä kautta.

  • Tere Perestroika! – eli voiko yksi punk-biisi horjuttaa maailman mahteja?

    Musiikki muurin murtajana

    Poliittisen kuohunnan aikoina musiikilla on väliä, se menee suoraan tunteisiin paremmin kuin pamfletit. Viron laulava vallakumous 80-luvun lopulla hyödynsi vanhoja kansallislauluja, mutta myös rockilla ja punkilla oli iso rooli. Euroopan poliittiset valtarakenteet alkoivat säröillä 1980-luvun puolivälissä.

  • Teeman elokuvafestivaalin 2019 juliste on täällä!

    Filmi, metsä ja Stalker festivaalijulisteen inspiraationa.

    Teeman elokuvafestivaalia vietetään taas 27.11.–1.12.2019. Festivaalin visuaalinen ilme sisältää kaikuja Andrei Tarkovskin Stalkerin salaperäiseltä vyöhykkeeltä: Kriittisellä vyöhykkeellä puhutaan elokuvasta. Lataa juliste itsellesi täältä ja paikanna itsesi ja mobiililaitteesi Kriittiselle vyöhykkeelle profiili- ja taustakuvilla!

Yle Teema

Teema Twitterissä ja Facebookissa