Hyppää pääsisältöön

Ei päivääkään koulua - André, 43, on oppinut kaiken leikkimällä

André Stern
André Stern Kuva: Juha Nurminen andré stern

Pariisilainen André Stern kuvailee itseään 43-vuotiaaksi lapseksi, joka on leikkinyt koko elämänsä. Hän on oppinut kaiken mitä osaa leikkimällä eikä ole koskaan käynyt päivääkään koulua. Mitä hänestä tuli isona?

- Lapsuuteni jatkuu edelleen. Tapaan sanoa, että olen 43-vuotias lapsi ja se on totta. Oikeastaan mikään ei ole muuttunut elämässäni 40 viime vuoden aikana. Olen aina leikkinyt, selittää André Stern innosta puhkuen ja leveästi hymyillen.

André Stern on tunnetun ranskalaisen tutkijan ja taidepedagogin Arno Sternin poika ja vapaan leikin puolestapuhuja.

André Stern
André Stern Kuva: Juha Nurminen andré stern

- En ole käynyt päivääkään koulua. Olen kasvanut täysin ilman opetusta, koska en myöskään saanut kotiopetusta eivätkä vanhempani opettaneet minua. Vanhempani eivät olleet koulua vastaan, vaan he halusivat nähdä, millä tavalla lapsen luonnollinen kehitys tapahtuu silloin, kun aikuiset eivät puutu siihen tai ohjaile sitä. Myöskään sisareni ei ole käynyt koulua.

Kun me muut opimme piin koulussa opettajalta, André oppi senkin leikkien.

- Uskoitko sinä piihin ilman, että olit testannut sitä itse ? MInä halusin testata sitä, muistelee André, joka totesi piin olevan totta laskiessaan legoautonsa nopeutta.

Ainoa asia, joka erottaa minua muista lapsista, on se, että minua ei ole häiritty leikeissäni

- Tuntuu oudolta olla tällainen ”harvinainen poikkeus”, koska lapsuuteni on nimenomaan ollut mitä luonnollisin. Uskon, että kuka tahansa lapsi, joka laitettaisiin samanlaisiin olosuhteisiin, kokisi samanlaisia asioita. Minä en ollut ylilahjakas enkä mitenkään erityinen tai erilainen lapsi. Ainoa asia, joka erottaa minua muista lapsista, on se, että minua ei ole häiritty leikeissäni.

Leikki ja oppiminen ovat sama asia

Vapaa leikki on oppimista parhaimmillaan ja André Sternin mielestä on absurdi ajatus, että lapsen oppimisen pitäisi tapahtua 45 minuutin pituisissa paloissa. Mutta millainen oli hänen tyypillinen päivänsä, kun me muut istuimme oppimassa koulussa?

- On aivan mahdotonta kuvailla tavallista päivää, koska se ei noudattanut mitään sääntöjä tai suunnitelmia. Meillä oli kotona paljon kirjoja, leluja ja soittimia. Me myös maalasimme paljon. Tein omia kokeita ja tutkimuksia, opettelin laskemista, lukemista ja kirjoittamista omaan tahtiini, silloin, kun itse halusin, André kuvailee.

André Stern on kirjoittanut kirjan lapsuudestaan
André Stern on kirjoittanut kirjan lapsuudestaan Kuva: Tiia Nurmilaakso andré stern on kirjoittanut kirjan lapsuudestaan

- Lapsi ei erottele leikkiä ja oppimista. Ne ovat hänelle sama asia. Lapsi voi hyvin paneutua yhteen asiaan vaikka koko päiväksi tai kuunnella samaa tarinaa 100 kertaa peräkkäin. Aikuiset taas kuvittelevat, että lapsia pitää motivoida ja ohjailla, mutta he vain häiritsevät lasten leikkiä. Ongelma on siinä, että aikuiset eivät luota lapseen eivätkä arvosta leikkiä, André toteaa.

Amerikkalainen kasvatuspsykologi ja professori Peter Gray on pohdiskellut kirjoituksissaan nykyaikaista länsimaista koulutusjärjestelmää ja sen luonnollisuutta evoluutiopsykologian näkökulmasta. Hän on verrannut nykyaikaista länsimaista koulutusjärjestelmää siihen, miten oppiminen on tapahtunut primitiivisissä kulttuureissa. Gray listaa luonnollisen oppimisen piirteitä näin:
- koulua tai muuta muodollista opetusjärjestelmää ei ole
- lapset eivät ole vain omanikäisistä koostuvissa ryhmissä
- taidot siirtyvät vanhemmilta lapsilta nuoremmille, aikuiset harvemmin opettavat lapsia suoraan
- erottelua leikin ja oppimisen välillä ei tehdä

Onko nykyaikainen koulu vieraantunut jostain sellaisesta, mikä on meille ihmisille pohjimmiltaan ominaista?

Hauskan oppimisen vallankumous

Voisiko siis kaiken oppia pelkästään leikkimällä?

Katsotaanpa alle kouluikäisen lapsen elämää. Hänen päivänsä kuluvat tiiviisti uusien oppimisen urotekojen parissa: hän oppii puhumaan, kävelemään ja piirtämään ja ehkä jopa lukemaan ja kirjoittamaan. Ja on aivan ilmeistä, että leikkivät lapset nauttivat oppimisesta suuresti, kirjoittaa Lauri Järvilehto kirjassaan Hauskan oppimisen vallankumous.

Innostus on avain kaikkeen. Innostus antaa meille siivet eikä silloin mikään pysäytä meitä

- Innostus on avain kaikkeen. Innostus antaa meille siivet eikä silloin mikään pysäytä meitä. Lapset innostuvat tutkimusten mukaan joka 2.-3. minuutti, kun taas aikuiset innostuvat yhtä paljon vain 2-3 kertaa vuodessa, André sanoo.

André Stern on innoissaan päästessään kertomaan tarinaansa suomalaisille, jotka ovat niin ylpeitä maailman parhaasta peruskoulusta, vientituotteesta, PISA-tutkimuksen ihmeestä. Hän on nimittäin sitä mieltä, että koulumme on supertehokkuudessaan unohtanut sen tärkeimmän: leikkimisen.

Mutta mitä tulee lapsesta, jonka annetaan leikkiä vapaasti 43 vuotta?

On mahdotonta määritellä André Sterniä lyhyesti. Hän on elinikäinen leikkijä. Hän on säveltäjä, kitaristi, soitinrakentaja, toimittaja, kirjailija, luennoitsija ja isänsä nimeä kantavan instituutin johtaja. André Sternille leikin ja työn rajat ovat täysin keinotekoiset. Koko elämä on hänelle leikkiä.

André Stern on myös 4-vuotiaan Antonin-pojan isä. Antonin ei hänkään mene kouluun.

Lisää leikkimisestä:
Aikuiset ulos lelukaapista!

Andrén haastattelu myös Prisma Studiossa
:

Kommentit

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Uusimmat sisällöt - Tiede