Euroopan unionin ulkopuolelta tehdyistä verkkokauppaostoksista pitää tehdä tulliselvitys. Kun tilatun postipaketin arvo ylittää 22€ pitää maksaa arvonlisävero. Tulli-nimistä veroa aletaan kantaa, kun lähetyksen arvo ylittää 150€. Tulliselvityksen voi tehdä Tullin verkkopalvelussa. Jos verkkokauppa on EU:ssa, ei tulliselvitystä tarvita eikä lisäveroja koidu.
Netistä ostamisen yleistyessä monet tilaavat tavaraa esimerkiksi Yhdysvalloista tai Kiinasta. EU:n ulkopuolisissa maissa toimivien verkkokauppojen hintoihin tulee kuitenkin lisäksi yleensä noin neljännes arvonlisäveroa ja mahdollisesti muutaman prosentin tullivero.
Arvonlisävero on yleisimmin 24%, mutta esim. kirjojen kohdalla vero on 10%.
Tulliveron suuruus vaihtelee tuotteittain, aika arvaamattomastikin. Esimerkiksi yksi digitaalikameran objektiivi on vapaa tulliverosta, mutta lisäobjektiivista peritään veroa 6,7 prosenttia. Ihmistä esittävän nuken tullivero on 4,7 prosenttia, mutta muut nuket ovat verovapaita. Esimerkkejä nettiostosten tuontiveroista löytää Tullin sivuilta.
EU:n ulkopuolelta tilatut tavarat saapuvat Vantaalle Itellan ulkomaanpostin terminaaliin – yleensä lentorahtina. Itella postittaa lähetyksestä kotiin ilmoituksen.
20 päivää aikaa tehdä selvitys ja maksaa verot
Tulliselvitys pitää tehdä, ja myös verot maksaa, 20 päivän kuluessa. Mikäli selvitystä ja verojen maksua ei hoideta määräaikaan mennessä, posti palauttaa paketin lähettäjälle.
Tullista kerrotaan, että maksutiedon tuleminen Tullin tilille voi kestää 2–3 päivää.
Tullin verkkopalveluun kirjautumiseksi tarvitaan suomalainen henkilötunnus ja verkkopankkitunnukset.
Verkkopalvelussa tarvittavat tiedot löytyvät ostoksen tilausvahvistuksesta tai kauppalaskusta, sekä Itellan saapumisilmoituksesta. Itellan kirjeestä tarvitaan esimerkiksi niin sanottu saapumistunnus.
Vaikein asia verkkopalvelussa on tullinimike, joka on tilatun tavaran tarkka koodi ja kuvaus.
Vaikein asia verkkopalvelussa on tullinimike, joka on tilatun tavaran tarkka koodi ja kuvaus. Tullin sivuilla on noin 200 yleisimmän tavaran lista, joka helpottaa oikean koodin löytämistä.
– Jos on tilannut vähän eksoottisempaa tavaraa, jota ei löydy Top 200 -listasta, niin meidän neuvontapuhelimessa kyllä autetaan, kertoo Tullin ylitarkastaja Matti Tuunanen.
Neuvontapalvelun puhelinnumero on 0295 5206.
Kun tullaus on tehty ja verot maksettu, vapautuu paketti ulkomaanpostin varastosta ja se saapuu asiakkaan lähipostiin.
Melkein kaikki postilähetysten tullaukset tehdään jo verkossa, peräti 92% tullausta edellyttävistä lähetyksistä, yhteensä 13 000–16 000 kappaletta kuukaudessa.