Hyppää pääsisältöön

Ryhtiliikkeitä päätteen ääressä romahtaneille

Toimittaja harjoittelee ryhtiliikettä istuen, Fustra-valmentaja Tiina Ruotsalainen ohjaa.
Kuka tahansa voi harjoitella ikään, kokoon, kuntoon katsomatta sanoo Fustra-valmentaja Tiina Ruotsalainen. Toimittaja harjoittelee ryhtiliikettä istuen, Fustra-valmentaja Tiina Ruotsalainen ohjaa. puoli seitsemän

Olen romahtanut! Menin naprapaatille koska kärsin niska-hartiaseudun kivuista. Naprapaatti Annika Tähtinen sanoo, että yli 40-vuotialle istumatyöntekijöille on tyypillistä, että hartiat ovat valahtaneet eteenpäin. Hän väittää, että 90 % ihmisistä, jotka tekevät töitä päätteen äärellä istuen, kärsii samantyyppisistä oireista.

- 30 % väestöstä, joka jää eläkkeelle, tekee niin jonkun tuki- ja liikuntaelinvaivan takia, sanoo Tähtinen. Hän lisää: Pääideana on venyttää kireät lihakset ja vahvistaa heikkoja lihaksia. Liikunta-alan ammattilainen, fysioterapeutti, naprapaatti tms. voi antaa täsmäohjeet. Ryhti kohenee kunhan ryhtijumpan tekee useamman kerran viikossa.

Katsotaan, saisinko liikunnan avulla ryhtiäni muokattua ja kipuja vähennettyä. Fustra on suomalainen palkittu liikuntamuoto, joka muokkaa ryhtiä. Testaan, josko kymmenen kerran eli viiden viikon treenillä tulisi jo tuloksia. Fustra-valmentaja laatii yksilöllisen treeniohjelman, jonka tekeminen yhdessä ohjaajan kanssa maksaa vajaat 80 euroa per kerta.


Fustra-yksilövalmentaja Tiina Ruotsalainen kertoo:

- Fustran tarkoitus on lisätä liikkuvuutta ja parantaa ryhtiä. Kiputilat helpottuvat, kun haetaan keho oikeaan asentoon ja saadaan liikkuvuutta lisättyä. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa.

Mini-Suomi -tutkimuksen oirehaastattelun mukaan puolet yli 30-vuotiaista suomalaisista on kokenut elämänsä aikana vähintään viisi selkäkipujaksoa ja joka viidennellä selkäkipua on ollut viimeksi kuluneen kuukauden aikana. Suurimmalla osalla oireet paranevat kuukauden aikana.

- Pikkuhiljaa, kun virheasennot häviävät kehosta eli ryhti ja liikkuvuus paranevat, niin kivutkin häviävät. Hyvä liikkuvuus on avainasia, jotta kehon ryhti on hyvä, Tiina Ruotsalainen kannustaa.
Fustrasta lisää Fustran omilta sivuilta

Viiden viikon ja kymmenen kerran henkilökohtaisen Fustra-harjoittelun aikana ryhtini parani hieman. Ainakin nyt tiedostan asian paremmin ja koetan korjailla ryhtiäni päivän mittaan. Olen onnekas, sillä hartiakipuni hävisivät. Vaikka harjoittelu on kallista, henkilökohtainen valmennus tehostaa treeniä todella paljon. Katsotaan nyt romahdanko takaisin täällä tietokoneeni äärellä!

Edit: 3.9. kello 11:35
Olen saanut yhteydenottoja, että miksi esittelin vain Fustraa. Koetin rajata aihetta. Mutta kertokaa te, mikä teitä on auttanut. Vinkkejä please!

Tässä lisää liikunnasta selkäkipupotilaille

Tässä lisää tutkimustietoa ja tilastoja

Kommentit
  • Sinustako Strömsön juontaja?

    Haussa kaksikielinen juontaja Strömsö-tiimin vahvistukseksi.

    Strömsö hakee kaksikielistä juontajaa tiiminsä vahvistukseksi. Hakuaikaa on 17.9.2017 asti.

  • Strömsön puutarhailta - tässä illan ohjelma!

    Voit katsoa aikataulua kännykästä.

    Strömsön puutarhailta tarjoaa monipuolisesti ohjelmaa moneen puutarhamakuun ja tarpeeseen. Voit tulla paikalle kun sinulle sopii klo 16-21 välillä. Katso omat kiinnostuksen kohteet tästä!

  • Eräilyä pimeässä kopissa

    Leikkaaja nauttii luonnosta myös neljän seinän sisällä.

    Tv-ohjelmaa leikataan enimmäkseen yksin pimeässä huoneessa, mutta ruudun kautta maisemat ja luontoelämykset tavoittivat myös leikkaaja Sami Kivimäen.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua