Hyppää pääsisältöön

Aristoteleen kantapää: Otso, Mesikämmen ja Nalle

Eläimet. Pohjois-Amerikan eläimet. Nisäkkäät. Petoeläimet. Karhut. Karhu (ruskea karhu, maakarhu).
Eläimet. Pohjois-Amerikan eläimet. Nisäkkäät. Petoeläimet. Karhut. Karhu (ruskea karhu, maakarhu). maakarhu

Heikin päivää vietetään 19. tammikuuta. Samalla kun tarjoamme kakkua Heikeille, Hessuille, Hebandereille ja Hepuille ottakaamme yksi pala lisää myös armaalle isänmaallemme Suomelle. Heikin nimipäivä on nimittäin myös Suomen suojeluspyhimyksen Pyhän Henrikin surmapäivä ja sitä kautta hänen muistopäivänsä.

Pyhä Henrik on hyvä nimikkopyhimys maalle, jossa katolisuus on enää noin 11 000 henkilön harjoittama uskonto ja joka vaalii ylpeänä surmamies Lallin myyttiä. Turun ensimmäiseksi piispaksi nimetystä Henrikistä ei nimittäin tiedetä oikeastaan mitään. Hän jos joku on legendaarinen hahmo, koska niin moni asia hänestä perustuu arvauksille. Se, että hän olisi ollut Suomen piispa, on legendaa; niin myös se, että hän olisi ollut englantilaista syntyperää.

Lalli on yksi karhun sadoista peitenimistä.

Legendan varassa mennään surmamies Lallinkin olemusta pohdittaessa. Se, että hän olisi ollut mustankipeä talonpoika on yhtä vahva arvaus kuin se, että itse asiassa Henrikin olisi tappanut karhu, koska lalli on yksi karhun sadoista peitenimistä. Ja hassua kyllä vanhan kansan mukaan yhdeksänteentoista tammikuuta liittyy sananlasku siitä, että ”Heikin päivänä talven selkä taittuu ja karhu kääntää kylkeään”. Kylkiä on kaksi, joten jos karhu nyt kääntää kylkeään, sen talviuni on puolivälissä. Sananlaskujen mukaan karhu herää Jyrinpäivänä eli Pyhän Yrjänän päivänä 23. huhtikuuta.

Karhulla on tosiaan paljon nimiä. Helsingin Yliopiston uskontotieteen perustajaprofessori ja Lapin yliopiston ja Pohjoisen kulttuuri-instituutin pohjoisen etnografian professori Juha Pentikäinen mainitsee kirjassaan Karhun kannoilla satojen karhun nimien joukossa mm. Tapion, Metsän kuninkaan, Ukon, Äijän, Kultaherran, Kouvon, Jalkakyntylän, Källeröisen, Lullamoisen, Metsähipan, Pöppön, Metsänpekon, Uuhen, Metsän Viljan ja Metsänmörkön. Näitä käytettiin, kun karhun nimeä ei saanut sanoa. Miksi karhun nimeä ei saanut sanoa? Pelättiinkö karhua? Onko meillä nykyään olemassa sanoja, joita ei saa sanoa? Miten karhun elintavat liittyvät katolisiin pyhimyksiin? Aristoteleen kantapäässä Pasi Heikura ja Juha Pentikäinen keskustelevat karhun monista nimistä.

Karhun nimiä Juha Pentikäisen Karhun kannoilla -kirjan luettelosta s. 10 (Etnika 2005):

Tapio, Metsän kuningas, Metsävanhus, Metsän ukko, Ukko, Metävoari, Mettänäijä, Äijä, Vanha, Vanhamies, Mies, Aikamies, Metsänmies, Kultaherra, Aika Poika, Nalle, Nallepoika, Nalli, Tapiotar, Nokinen neiti, Neitoseni, Kaunoinen, Kaunoseni, Hän, Itse, Se, Matti, Maurihinen, Suuripää, Leilipää mies, Kiirasilmä, Halliparta, Harvahammas, Kultahammas, Hallavanahka, Pitkävilla, Karvahousu, Vihtahousu, Kultarinta, Musta Rinta, Rusko, Karvajalka, Suuri Jalka, Kärmenjalka, Jalkakyntylä, Mesikämmen, Mesikäpälä, Mezikäpälä, Mesiloappa, Kämmen imijä, Kultakämmen, Leviä kämmen, Käpälä, Kynnet, Isommainen, Isompi, Kusiaistennuolija, Musta mulkku, Luukyrpä, Kontio, Kondio, Kontian, Kontiainen, Kondii, Kontii, Kouko, Kouvo, Koltso, Kuntsa, Autuas, Hyvä, Hopii, Kulta, Källervöinen, Källeröinen, Käretyinen, Kääröseni, Könninkäinen, Köntiäinen, Kirmijäini, Lallokki, Lullamoinen, Misko, Mömmö, Mönni, Mönningäinen, Menninkäinen, Möntti, Mönttö, Mörkö, Mörri, Mössi, Mössikkä, Mötti, Mött, Pöppö, Putkitar, Sykkö, Töötötöö, Metsä, Mehtä, Mettä, Iso Metsä, Isoomettä, Metsähinen, Metsäläinen, Metällinen, Metsänpekko, Metän elukka, Metsän otus, Metsähippa, Metsän hevonen, Metsän hiisi, Metsän härkä, Metsän kirjava, Metsän lieko, Metän mälvi, Metsän omena, Metsän onni, Puhdas Metsä, Puhas Elävä, Metsän väri, Metsänmörkkö, Metsänmyyrtäjä, Metsänpitäjä, Metsänvieri, Metsän kissa, Eläin, Härköinen, Hurta, Koira, Rakki, Lintunen, Iso Kurki, Kurki, Uuhi, Uuho, Otso, Otsonen, Ohto, Otto, Ohtonen, Ohtoseni, Osmo, Otava, Paha, Paha karsi, Pataryssä, Peto, Vihasesi, Lehmän syöjä, Lehmänpelko, Maan kavala, Metänpeto, Ryökämöinen, Pöykäre, Pöykär, Riista, Saalis, Sualis, Erä, Metsän vilja, Jumalan vilja, Vilja.

Päivitys 14.1.2015: vaihdettu kuva.

Kommentit
  • Rakkaus on ruma sana, mutta kaunis asia

    Rakas äiti on suomen kaunein sanapari.

    Kun kysytään, mikä on suomen kielen kaunein sana, pitäisi ensin tarkentaa, tarkoitetaanko sillä ihanimman asian nimeä vai soinniltaan miellyttävintä sanaa. Moni pitää kauniina pehmeitä soljuvia äänteitä. Alavilla mailla hallanvaara on klassikko, vaikka sen merkitys uhkaa sadon paleltuvan.

  • Avaruusromua: Sumutorvia, tuhkaa, aaltoja ja aavekaupungin ääniä

    Huhtikuun Avaruusromut tarjoavat outoja äänimaisemia.

    "Yhtäkkiä tajusin, että tein kaiken aivan väärin", toteaa amerikkalainen säveltäjä Steve Moore. "Pyrin aina luomaan jotakin, jolla ei ole alkua eikä loppua", sanoo amerikkalainen elektronimuusikko Taylor Deupree. "Tahdon kertoa äänillä samalla tavoin kuin elokuvaohjaajat kertovat kuvilla", selittää australialainen musiikintekijä Martin Kay. "Me emme tiedä luonnosta vielä juuri mitään", väittää japanilainen äänitaiteilija Yoshio Machida. Huhtikuun Avaruusromut tarjoavat outoja äänimaisemia, kummallisia ajatuksia ja omalaatuista musiikkia. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Oletko tosikko vai uppoaako ironia?

    Ironia on taitolaji.

    Törmääkö sarkasmiin, ironiaan ja ivaan nykyään yhä useammin, vai tuntuuko vain siltä? Poliitikot selittelevät sanomisiaan väärinymmärrettynä ironiana: “se oli vain läppä!”. Nuoriso muodostaa sarkastisen salakielen salaseuroja. Käänteistä kieltä ymmärtämätön joutuu naurunalaiseksi. Ironia on monesti hauskaa ja nokkelaa.

  • Arto Paasilinnan Ulvova mylläri Lukupiirissä - tule mukaan keskustelemaan!

    Osallistu verkkokeskusteluun tai soita studioon 09 144800

    Tule mukaan radion Lukupiiriin 30.3. klo 19! Ulvova mylläri kysyy, missä menevät normaalin ja hyväksytyn rajat? Kuka lopulta on Ulvovassa myllärissä hullu? Paasilinnan romaani ilmestyi vuonna 1981 ja sen tapahtumat sijoittuvat 1950-luvun Suomeen. Onko kirjan sanoma edelleen ajankohtainen? Entä millaista on Ulvovan myllärin huumori? Osallistu verkkokeskusteluun tai soita studioon 09 144800.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri