Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Äidinkieli pääkuva

Kysymysarkisto: Äidinkieli ja kirjallisuus, 2014 syksy: tekstitaito

Tehtävä: Yleinen kysymys kokeesta

Lähettäjä: testi

Kysymys: Milloin kysymyksiin vastataan?

Vastaus: YTL:n edustajat vastaavat abien kysymyksiin tämän päivän aikana. -Abitreenit

Tehtävä: Yleinen kysymys kokeesta

Kysymys: Onko tylsä mutta kuvaava otsikko ok? Otsikoin esimerkiksi ensimmäisen tehtävän: "Elämäntavat ja arvot romaanikatkelmassa". Tietysti 6 pisteen vastauksessa pitäisi varmaan olla jokin näkökulma jo otsikossa, mutta onko mitäänsanomaton otsikko itsessään heikkous?

Vastaus: Otsikon on tietysti aina syytä olla osuva ja kuvaava, mutta ei se yleensä pistemäärää määrävä vastauksen piirre ole. Hyvästä otsikoinnista saa kyllä plussaa vastauksen kokonaisarvioinnissa.

Tehtävä: Yleinen kysymys kokeesta

Lähettäjä: johanna

Kysymys: Onko huono juttu, jos ei käyttänyt paljon termejä tehtäviin 1, Rapala-aiheiseen tai 5? En oikein itse nähnyt runsasta termien käyttöä tehtävien kannalta oleellisena. Muutamia peruskäsitteitä käytin kyllä.

Vastaus: Olennaiseen osuvilla peruskäsitteillä pärjäsi kyllä näissäkin tehtävissä.

Tehtävä: Yleinen kysymys kokeesta

Kysymys: Nouseekohan pisterajat, kun oli kuitenkin aika helppoja kysymyksiä? Mitä luulet?

Vastaus: Mukava kuulla, että tehtävänannot olivat mielestäsi helppoja. Tehtävien arviointi riippuu kuitenkin myös kokelaiden tavasta ottaa tehtävänanto haltuun ja etenkin tavasta rakentaa johdonmukainen vastausteksti. Jälkimmäisessä on aina runsaasti vaihtelua riippumatta siitä, onko kysymykset koettu helpoiksi tai vaikeiksi. Tässä kohtaa luulisin, etteivät pisterajat juurikaan liiku aiemmasta, mutta sitä ei voi varmaksi sanoa kukaan ennen kuin suurin osa vastauksista on arvioitu.

Tehtävä: Yleinen kysymys kokeesta

Lähettäjä: Murusu

Kysymys: Jotta sai kolme tehtävää tehtyä, piti tutustua aika moneen aineistoon....

Vastaus: Totta kyllä. Voi olla, että tähän suuntaan ollaan tekstitaidon kokeessa yleisemminkin menossa; kysehän on painokkaasti lukutaitoa mittaavasta kokeesta. Hyville lukemisen strategioille on siis kokeessa käyttöä.

Tehtävä: Yleinen kysymys kokeesta

Kysymys: onko 4 käsittelykappaletta riittävästi jos ne on tarpeeksi pitkiä?

Vastaus: Pääsääntöisesti kyllä.

Tehtävä: Yleinen kysymys kokeesta

Lähettäjä: Palautetta

Kysymys: Miksi ette tee enää perinteisempiä tekstitaitokokeita? Parempia ovat esim. runon rakenteeseen, argumentaatioon, retoriikkaan ja kielikuviin liittyvät tehtävät. Myöskin enemmän yleissivistystä mittaavat tekstitaitovastaukset, kuten uutisten analysointi / mielipidekirjoitusten näkökulman tarkastelu ym. olisivat hyödyllisempiä kuin tylsät tulkitse romaanikatkelman päähenkilöä..

Vastaus: Tehtävänannot varioivat eri koekerroilla. Perinteistä ja modernimpaa lukutaitoa, samoin kuin mainitsemiasi sisältöjä, voidaan kysyä eri tavoin. Huomaa myös, että samaan kokeeseen sisältyvät sekä tekstitaidon koe että esseekoe. Ne pyrkivät yhdessä vastaamaan toiveisiisi - ja ennen kaikkea antamaan kokelaalle tilaisuuden näyttää monenlaista osaamista.

Kaunokirjallisen tekstin lukeminen on oppiaineen keskeisiä sisältöjä. Nyt sitä mitattiin vain tehtävässä 1 ja 2, jotka saattoi niin halutessaan väistää.

Tehtävä: Yleinen kysymys kokeesta

Kysymys: lukeeko sama sensori kaikki kolme vastausta? suhteutetaanko niitä toisiinsa? jos kaksi tehtävää meni ihan hyvin, mutta yksi epäonnistui totaalisesti (aika loppui kesken), niin eihän se laske muiden tehtävien pisteitä?

Vastaus: Sama sensori lukee kaikki kolme vastausta. Niitä ei suhteuteta toisiinsa, vaan jokainen vastaus aloitetaan puhtaalta pöydältä. Pisteet tulevat kaikkien kolmen vastauksen summasta, joka kerrotaan kolmella. Kokeen arvosana määräytyy näiden ja esseestä saatujen pisteiden summan perusteella.

Tehtävä: Yleinen kysymys kokeesta

Lähettäjä: yhyy

Kysymys: Paljon rokotetaan pisteistä kun loppui aika kesken niin pahasti, että lause jäi kesken sanaan "ja" eikä lauseen loppuun tullut siis pistettä tai mitään?

Vastaus: Riippuu siitä, miten hyviä pointteja ehdit ennen kesken jäänyttä lausettasi kirjoittaa. Pisteet karttuvat yleensä siitä, mitä on kirjoitettu, eivät siitä, mitä jää kirjoittamatta.

Tehtävä: Yleinen kysymys kokeesta

Lähettäjä: nonnnni

Kysymys: Kuinka paljon kokeen arvioinnissa vaikuttaa sekava asioiden esitys, jos sisällöt oli hyvät?

Vastaus: Vastaustekstin rakentaminen on yksi ja vastauksen sisältöainekset toinen yhteensä kuudesta arvoidusta kriteeristä tekstitaidon kokeessa. Painokkaimmat kriteerit ovat tehtävänannon noudattaminen ja kokonaiskuva lukutaidosta. Sanoisin, että kokonaiskuva muodostuu kuitenkin myös siitä tavasta, jolla osuva sisältö tuodaan esiin. Kun puhutaan 5 - 6 pisteen arvoisista vastauksista, esittämistavankin täytyy olla kunnossa.

Tehtävä: Yleinen kysymys kokeesta

Kysymys: Vaikuttaako alustavat pisteet lopulliseen arvosteluun? Tiedän, että kokeeni tarkastaa opettaja, joka arvioi pisteet aina alakanttiin (kyseessä ei ole mikään oma kuvitelma, vaan viime vuonnakin 100% kyseisen opettajan kautta menneistä papereista todistetusti saivat YTL:ssä paremmat pisteet kuin alustavasti ko. opettajalta).

Vastaus: Asiantuntevat - ja riippumattomat - sensorit lukevat vastaukset vastaus kerrallaan ja antavat pisteet sovittujen kriteereiden ja sensorikokouksen koekohtaisten arviointilinjausten mukaisesti. Se on arvioinnin laadun lähtökohta. Mikäli opettajan alustava arviointi jostain syystä poikkeaa systemaattisesti sensorin arvioinnista, se kyllä yleensä huomataan ja arvioinnin laatua varmistetaan mm. luetuttamalla vastauksia muillakin sensoreilla.

Tehtävä: Yleinen kysymys kokeesta

Tarkennettu tehtävänumero: 3
Lähettäjä: uusija

Kysymys: Haittaako, jos 5. tehtävässä ei analysoinut tarkemmin mainonnan vaikutusta positiiviseen mielikuvaan (kuten huudahdukset, puhuttelu ym.)? Mikä ylipäätään oli perustelujen merkitys tehtävässä?

Vastaus: Tarkoittanet tehtävää 3, vai? Perusteluiden esittäminen ja tekstihavaintojen erittely sekä niiden molempien ryhmittely ovat tekstitaidon vastauksissa aina olennaisia. On vaikea vastata varmasti, haittaako, kun en näe vastuskokonaisuuttasi: mitä kaikkea muuta siinä on. Yksi puute ei yleensä kaada kokonaisuutta.

Tehtävä: Yleinen kysymys kokeesta

Kysymys: Vaikuttaako arvosteluun se, moneltako on poistunut kokeesta?

Vastaus: Jos lähdit klo 12:n jälkeen, niin ei vaikuta.

Tehtävä: Yleinen kysymys kokeesta

Kysymys: Haittaako jos tehtävänumero puuttuu?

Vastaus: Haittaa, jos arvioija ei tiedä, mihin oletkaan vastannut. Muuten ei. (Myöhemmin kirjoittaville vihjeeksi: merkitkää tehtävänumero JA otsikko aina; se on eduksi vastaajalle.)

Tehtävä: Yleinen kysymys kokeesta

Lähettäjä: ...

Kysymys: Onko väärin kirjoittaa tekstistä monta erikohdista otettua lausetta tai sanaa näin esimerkiksi. "--kaunista--loitavasti--Miehet olivat tyylikkäitä--."

Vastaus: Eipä.

Tehtävä: 1

Lähettäjä: Kalle

Kysymys: Mikä tässä tehtävässä oli oleellista?

Vastaus: Oleellista oli lukea romaanikatkelma ja tehdä siitä havaintoja, jotka liittyvät päähenkilöiden elämäntapoihin ja arvoihin.

Elämäntavoista voi kiinnittää huomiota esimerkiksi siihen, että he juhlivat ja käyttävät päihteitä, ajattelevat usein naisia, rahaa ja ulkonäköä, ovat merkkitietoisia ja käyttävät paljon rahaa. Katkelmasta voi päätellä, että heidän arvonsa ovat materialistisia, hedonistisia, oikeistolaisia ja nationalistisiakin. Myös erottautuminen on keskeistä. Henkilöitä voisi kutsua snobeiksikin.

Tehtävä: 1

Kysymys: Menikö ihan metsään tulkita miesten arvomaailma keinotekoiseksi ja esitetyksi, lisäksi luetella arvoja

Vastaus: Arvojen luettelemisessa on hyötyä sellaisista arvoista, jotka löytyvät ja on mahdollista osoittaa tekstistä. Sananvalintasi on mennyt hieman metsään. Arvot ovat kokijalle kaiketi joko olemassa tai eivät ole, mutta kuvatun maailman keinotekoisuus ja miesten esitys kertovat kyllä arvoista. Syyt ja seuraukset ovat muotoilussasi epäselvät.

Tehtävä: 1

Kysymys: Menikö pahasti pieleen, jos ykköstehtävässä alkoi analysoida henkilöiden poliittista suuntautumista? Eikös se kuitenkin ole osa arvomaailmaa? Käsittelin sitä yhden lyhyen kappaleen ajan, muistaakseni 3-4 virkettä.

Vastaus: Poliittinen suuntautuminen tai vakaumus kuuluu arvoihin ja varmaankin myös perustelit väitettäsi. Tässä on yksi oikein hyvä pointti vastauksen sisällön rakentamiseen.

Tehtävä: 1

Kysymys: Ymmärsinkö oikein, että Rahalla saa -romaanin katkelman kerronta oli fokalisoitunut JW:een näkökulmaan?

Vastaus: Olet aivan oikeassa fokalisaatiosta. Toivottavasti kytkit tämän havainnon tehtävänantoon. Äkkiseltään tuntuu, että tämä havainto olisi kuulunut pikemminkin tehtävään 2, jossa kysyttiin tyyliä.

Tehtävä: 1

Kysymys: Oliko raha romaanikatkelma motiivi? Entä naiset?

Vastaus: Ilman muuta raha on yksi katkelman motiiveista, samoin naiset. Olennaista on se, osasitko motiivi-käsitteen avulla puhua siitä, mitä kysyttiin eli romaanihenkilöiden elämäntavoista ja arvoista.

Tehtävä: 1

Kysymys: Nimitin Rahalla saa -romaania nuortenromaaniksi. Huomasin kotona, että eihän sitä missään oltu sanottu, jotenkin vaan intuitiivisesti ajattelin sen olevan nuortenromaani. Onko tämä paha virhe?

Vastaus: Rahalla saa -romaani kuuluu kyllä dekkarigenreen, mutta olet toki oikeassa siinä, että se on genre jota nuoret(kin) paljon lukevat. Varsinaisena tehtävänä oli kuitenkin tehdä havaintoja ja päätelmiä, jotka avaavat kuvattujen henkilöiden elämäntapoja ja arvoja. Eli kömmähdyksesi toki vaikuttaa siihen, miten asiantuntevasti olet tekstiä lähestynyt. Tärkeämpää on kuitenkin se, millaisia tekstihavaintoja teit.

Tehtävä: 1

Lähettäjä: kysyvä

Kysymys: Mitä asioita tässä oli hyvä olla?

Vastaus: Selkeimmät sisältöpiirteet löytyvät hyvän vastauksen piirteistä, jotka julkistetaan verkossa klo 17.15.

Tehtävä: 1

Kysymys: Oletin vastauksessa koko ajan, että ne tyypit oli poikia. Kyllähän ne varmaan oli, mutta olisko niin saanut olettaa? Kun eihän sitä sanottu missään.

Vastaus: Nimien perusteella vaikuttaa siltä, että henkilöt ovat poikia tai miehiä. Tekstissä on myös sana kundi.

Tehtävä: 1

Lähettäjä: Susanna

Kysymys: Kirjoitin noin 400 sanan/kolmen sivun vastauksen. Haittaako?

Vastaus: Tekstitaidon kokeen sanamäärää ei kukaan laske, ellei sitä tehtävänannossa erikseen vaadita.

Tehtävä: 2

Kysymys: Haittaako, jos kakkosessa puhui katkelman sävystä? Tietysti alussa erittelin juurikin sitä puhekielisyyttä esim. rakenteen ja sanaston tasolla (mikä oli kai tarkoitus?), mutta loppuun tulin kirjoittaneeksi muutaman virkkeen siitä, miten katkelma oli sävyltään aika ylimielinen ja "jengin" ulkopuolisiin suhtauduttiin halveksuvasti. Menikö pieleen? Onko sävy osa tyyliä?

Vastaus: Ilman muuta myös katkelman sävy kuuluu sen tyyliin ja vaikuttaa siltä, että olet tehnyt tyylihavaintoja monipuolisesti: rakenteen, sanaston ja sävyn näkökulmasta.

Tehtävä: 2

Kysymys: Miten muuten katkelman tyyliä olisi voinut kuvailla kuin "arkiseksi" ja "rennoksi"? Tuntuu, että toistelin koko ajan samoja sanoja ja olisi pitänyt hakea synonyymeja.

Vastaus: Tekstitaidon koevihkoon painetussa ohjeessa kehotetaan perustelemaan esitetyt väitteet ja tulkinnat aineiston avulla. Löysit tekstistä ainakin arkisuuden ja rentouden. Toivottavasti osoitit, mitkä piirteet tekstissä johtivat tähän päätelmään. Muita mahdollisia tyylin piirteitä olisivat voineet olla kerronnan ratkaisut: fokalisaatio, yksityiskohtien tarkka kuvaus, kamera-ajoa muistuttava kuvaus, joka alkaa panoraamana huoneessa istuvista nuorista miehistä, etenee yksityiskohdasta toiseen. Kielessä olisi voinut kiinnittää huomiota rytmiin ja sen vaihdoksiin, varsin kohosteiseen vaillinaisten lauseiden käyttöön, siis siihen, että yksinäinen substantiivi saattaa olla merkittynä virkkeeksi. Tästä voisi päästä myös tiettyjen jaksojen lisäysmäisyyteen. Se taas tekee vaikutelman, että asiat tupsahtelevat JW:n mieleen tai havaintopiiriin. Lisäksi kielessä voisi kiinnittää huomiota vaikkapa siihen, että välillä on hienojen brändien kansainvälisiä nimiä, välillä slangia, välillä koodinvaihtoa englantiin.

Tehtävä: 2

Kysymys: Menikö sivuraiteille, jos väitin tyyliin vaikuttavan "ammattisanaston" (esim. päihteiden ja vaatebrändien nimet) ja vieraskieliset lainaukset? Jotenkin yhdistin tämän vielä siihen, että romaani kohderyhmä lienee nuoret ja muut tekstin aiheisiin perehtyneet. Taisi mennä kyllä ulos tehtävänannosta?

Vastaus: Ilman muuta mainitsemasi "ammattisanasto" kuuluu myös tyyliin, samoin koodinvaihto eli ne vieraskieliset lainaukset. Toivottavasti teit myös muita havaintoja esimerkiksi kerronnasta, rytmistä tms.

Tehtävä: 2

Kysymys: Laitoin, että "bileet", "jengi", "porukka" jne. ovat "alatyylisiä ilmauksia". Yksi kaveri kuitenkin kokeen jälkeen väitti, että alatyyliin kuuluu pelkästään kiroilu jne. Kumpi oli oikeassa, minä vai kaverini?

Vastaus: Kaverisi on oikeassa. Mainitsemasi ilmaukset eivät ole alatyylisiä, mutta eivät myöskään yleiskielisiä, eivät ainakaan korkeaa tai ylevää tyyliä. Arkisina, jopa slangina niitä voi pitää.

Tehtävä: 2

Lähettäjä: Stiina

Kysymys: Kirjoitin tässä tehtävässä epähuomiossa ainoastaan puhekielisyydestä ja piirteiden olevan ominaisia puhekieliselle tyylille, en maininnut arkista tyyliä ollenkaan. Vaikuttaako se paljon? Puhekielisyyshän on arkityylin alalaji, eikö?

Vastaus: Olet aivan oikeassa siinä, että puhekielisyys on ominaista arkityylille. Näkemättä vastausta on kuitenkin mahdoton sanoa, mikä on ratkaisusi merkitys kokonaisuudelle. Tekstitaidon arviointikriteereissä kiinnitetään huomiota sisältöaineksiin ja niissä siihen, miten monipuolisia havaintoja on tehty. Tämä on kuitenkin vain yksi arvioinnin kohteista. Lisäksi kiinnitetään huomiota tehtävänannon noudattamiseen, käsitteiden käyttöön, vastauksen rakenteeseen, kieleen ja sen antamaan kuvaan lukutaidosta.

Tehtävä: 2

Kysymys: Vaaditaanko 4 pisteeseen tuo huomio fokalisaatiosta ja "kamera-ajoa muistattavasti kuvauksesta"? Keskityin lähinnä rakenteeseen (vaillinaiset virkkeet, lyhyet kappaleet, dialogi), sanastoon (arkikieliset ilmaisut, brändien luettelointi, englanti) ja sävyyn, eikä tuosta kerronnasta oikein tullut sanottua mitään.

Vastaus: Ei fokalisaatio-käsitteen käyttöä todellakaan edellytetä tiettyihin pisteisiin, ei. Keskeisiä ovat kielen, rakenteen ja kerronnan keinot. Hyvältä nuo mainitsemasi kuulostavat. Ja eivätkös kerronta ja sävy kulje tekstissä käsikkäin?

Tehtävä: 2

Kysymys: Oliko väärin väittää Jens Lapiduksen romaanin katkelmaa satiiriksi?

Vastaus: Jännittävä näkökulma. Jos olet pystynyt väitteesi perustelemaan, vastauksesi saattaa osoittaa kriittisen ja kulttuurisen lukutaidon hallintaa. Silloin kyseessä on korkeatasoinen vastaus. Odotuksena oli, että katkelman tyyli syntyy kielestä ja kerrontaratkaisuista. Hyvässä vastauksessa tehdään havaintoja näistä molemmista.

Tehtävä: 3

Lähettäjä: NJÖNKKY

Kysymys: Tehtävässä kysyttiin miten kerrontatyyli vaikuttaa tekstin tavoitteisiin. Menikö edes sinnepäin, kun kirjoitin tekstin olevan elämäntarina, jota käytettiin markkinointiin. Erittelin sitten tekstistä tiettyjä kohdeyleisöön vaikuttavia juttuja.

Vastaus: Lähtökohtaisesti olet oikeilla jäljillä ja tehtävän suunnassa. Tehtävänannossa puhuttiin kuitenkin kertomusmuodosta, ei -tyylistä. Tässä haettiin sellaista yleisempää tietoa, että eri yritysten brändäys perustuu usein tarinaan, jossa kiteytyy jotakin olennaista yrityksestä ja joka herättää kuluttajissa positiivisa tunteita. Kertomus viihdyttää ja nappaa siten lukijan mukaansa. Rapalan tarinassa on ryysyistä rikkauksiin -rakenne, johon on mukava samastua. Lukijan tunteisiin vedotaan kertomalla myötätuntoa herättäen köyhästä pojasta, joka neuvokkuutensa ja sinnikkyytensä avulla onnistuu luomaan ylikansallisesti menestyvän tuotteen. Kertomuksen yksityiskohdissa voi kiinnittää huomiota suomalaisten arvokkaiksi kokemiin asioihin.

Tehtävä: 3

Lähettäjä: Ihmettelijä vm. 1995

Kysymys: Haettiinko Rapalan markkinointitekstin kertomusmuotolla lämminhenkistä sävyä markkinointiin?

Vastaus: Muun muassa näin.

Tehtävä: 3

Lähettäjä: KRAATÖÖÖÖR

Kysymys: 3. tehtävässä pitikö kertoa myös tehokeinoista, esim sanavalinnoista joilla pyrittiin saamaan markkinointiteksti vakuuttavammaksi (esim. amerikanvalloitus, köyhästä legendaksi, räjähdysmäisesti jne?) ja pitikö kertoa mitä teksti ajoi takaa? esim. luoda mielikuva rapalan-vieheiden ainutlaatuisuudesta, paremmuudesta?

Vastaus: Ne olivat mahdollisia, jos vastaaja osasi yhdistää ne tekstin tavoitteisiin ja tehtävässä kysyttyyn mielekkäästi. Monia muitakin aineksia vastaamiseen toki aineistossa oli. Tavoitteiden ja keinojen yhdistämistä varmastikin odotettiin, muutenhan perustelut saattaisivat jäädä ilmaan.

Tehtävä: 3

Lähettäjä: ???

Kysymys: Moi! Kirjasin tehtävän alkuun markkinointitekstin tavoitteiksi tuoda tunnettavuutta Rapala-vieheen keksijälle sekä lisätä vieheen markkinointia. Lisäksi mielestäni tekstin viestinä toimi, ettei menestys vaadi aina varakasta syntysijaa tai suuria opintoja. Tämän kirjasin myös yhdeksi tekstin tavoitteeksi. Miettiessäni miten kertomusmuoto tukee näitä tavoitteita kerroin muun muassa että selkeys, aikajärjestystä, uskottava kerronta sekä historian tunteminen vetoavat ostajaan. Lauri Rapalan tunnettavuutta lisäsi koko kertomus, sillä se kertoi hänen elämäntarinansa. Lukijalle tarkoitettua viestiä tuki mielestäni kertomuksen osuus, jossa kuvailtiin vieheen keksimistä ns vahingossa. Olinko yhtään oikeilla jäljillä kirjoittaessani tämän suuntaisesti? Millaisia seikkoja kysymyksen vastaus olisi vaatinut?

Vastaus: Tavoitteissa olet ollut kyllä osin jäljillä. Rapalan Laurin tunnettuuden lisääminen varmaankin vahvistaa Rapalan tuotenimeä ja brändiä. Tarina oli hitusen satumainen, kaunis menestystarina tyyliin "ryysyistä parrasvaloihin" eikä onneakaan (Life Magazinen levikki) matkasta puuttunut. Tarkemmin vastauksen sisältöainekset kuvataan hyvän vastauksen piirteissä, jotka tulevat verkkoon klo 17.15 koepäivän iltana.

Tehtävä: 3

Lähettäjä: Sinnemeni

Kysymys: Unohdin kaikista kolmesta tehtävästä otsikot mutta laitoin kyllä tehtävänumerot kaikkiin, verottaako tämä paljon pisteitä?:'( Tehtävään 3 vastatessa venyi myös konseptin mittaiseksi vastaukseni, lähteekö kaikki pisteeni pois? Minulla on kyllä aika iso käsiala mutta kuitenkin.

Vastaus: Hyvä, että numerot ovat mukana. Osuvalla omalla otsikoinnilla kirjoittaja kyllä yleensä osoittaa lukenensa tekstiä hyvin; nyt jäi tämä mahdollisuus käyttämättä.

Liiallinen pituus saattaa kertoa, ettet osunut kunnolla olennaiseen suhteessa kysyttyyn. Pisteitä toki voit silti saada. Suosittelemme silti vakavasti edelleen noin kahden sivun mittaisia vastauksia.

Tehtävä: 4

Kysymys: Mitä tehtävässä neljä haettiin? retorisia keinoja?

Vastaus: Koko äidinkielen kokeen näkökulmasta haettiin evidenssiä (näyttöä) siitä, miten hyvin tekstilajitietous hallitaan nyt, kun tekstilajeja on pitkään ja pontevasti lukiossa opiskeltu.

Retoristen keinojen käyttö vaihtelee kyllä tekstilajeittain ja voi sikäli olla yksi käsitellyistä tekstilajipiirteistä.

Ylipäätään tämän vastauksen saattoi rakentaa niin, että eritteli aineistoja, siis eri tekstilajiesimerkkejä (3), esim. seuraavista näkökulmista: tavoitteet, sisältö, kieli, rakenne ja ulkoasu. (Retoriset keinot menevät hyvin osaksi kohtaan kieli.) Tehtävänä oli siis mm. tunnistaa näille aineiston tekstilajeille ominaisia tai tyypillisiä kielessä, rakenteessa, ulkoasussa jne. tehtyjä valintoja. Mahdollisia tarkasteltavia seikkoja olisivat lisäksi myös kunkin tekstin oletettu kohderyhmä ja käytetetty julkaisukanava. Kiintoisaa tässä aineistossa oli myös se, kenen näkökulmasta tai äänellä tekstit oli esitetty. Jännittävää on sekin, että kussakin esimerkissä on mukana "monilajisuutta" tai hybridisyyttä. Vai oliko mielestäsi helppo antaa nimi kullekin tekstille?

Tehtävä: 5

Lähettäjä: Juha V.

Kysymys: Mitkä olivat tehtävän 5 oleelliset asiat, jotka tulee löytyä tekstistä. Itse kiinnitin huomiota mm. kohdeyleisöön, painomuotoon, raha vs tieto, julkaisuvuoteen ja vertailin näitä kolmen tekstin välillä.

Vastaus: Mainitsemasi seikat sopisivat tehtävänantoon 4 kyllä, ja jos tehtävässä 5 teit niistä kokoavia päätelmiä, vastauksissasi on ideaa.

Tehtävä: 5

Kysymys: Oliko vitosessa huono käsittelyjärjestys, jos ihan mekaanisesti käsitteli kaikki kolme aineistoa (tosin päinvastaisessa järjestyksessä kuin tehtävävihossa)? Yritin kyllä vetää joitain linkkejä niiden välille, mutta olisiko esim. vertaileva järjestys ollut järkevämpi?

Vastaus: Molemmat vastaustavat ovat mahdollisia. Mekaanisuuden sijasta saatoit olla selkeä ja johdonmukainen, eikö vain? Tehtävässä tärkeän vertailunhan voi tehdä myös kokoavasti.

Tehtävä: 5

Kysymys: Mokasinko pahasti, jos käsittelin ajan merkitystä aineistoissa? Sanoin, että Härkösen teksti on niin vanha, että tilanne on saattanut muuttua tms.

Vastaus: Uuden ja vanhan (tiedonkin) rinnastus oli ihan paikallaan. Ja varmastikin olit oikeassa olettamuksessasi.

Tehtävä: 5

Lähettäjä: Anniina

Kysymys: Tuliko tehtävässä tarkastella ainoastaan tekstejä vai myös niiden ohessa olleita kuvia?

Vastaus: Nykymaailmassa tekstit ovat useimmiten multimodaalisia: sanaa, kuvaa ja muitakin keinoja yhdisteleviä. Oli tarkoitus tarkastella myös kuvaa tai sen puuttumista. Kuva on yksi ulottuvuus teksteissä.

Tehtävä: 5

Kysymys: Miten sen kotisivun julkaisupaikka olisi pitänyt merkitä? Oliko ok, jos oli vain sulkujen sisällä osoite ja päivä samaan tyyliin kuin aineistoin alapuolelle oli merkitty?

Vastaus: Oli OK.

Tehtävä: 5

Lähettäjä: Upsistasaakeli

Kysymys: Terve vain. Kysyisin, että lahtaako YTL pisteeni, kun vastaus venyi neljännelle sivulle? Aineistoa oli tosin paljon ja käsialani on iso. Asiaakin oli jopa jonkun verran...

Vastaus: Vastauksen sopiva pituus on noin kaksi sivua, kuten koevihkossakin sanotaan. Käsialan koko otetaan kyllä huomioon. Olennaiseen osuminen on taito, jota kokeessa kyllä mitataan, ja siksi lavertelua ei katsota hyvällä, mutta pistevaikutusta on vaikea sanoa näkemättä vastaustasi.

Tehtävä: 5

Kysymys: Mitä vitostehtävään suunnilleen olisi kannattanut vastata?

Vastaus: Olisi kannattanut tehdä huomioita siitä, että tekstien kuva Turkista on moniulotteinen, jopa ristiriitainen. Teksteistä löytyy monenlaisia mahdollisuuksia tarkastella uutta ja vanhaa, virallista ja epävirallista, turvallista ja vaarallista. Härkösen teksti antaa kriittisimmän kuvan, Turkin valtion matkailutoimisto kuvaa turistin mahdollisuuksia Turkissa, Minetin teksti korostaa eksoottisuutta.

Tehtävä: 10

Lähettäjä: Yksikaksikolme

Kysymys: Pitikö tehtävissä 1,3, ja 5 esittää pohjateksti?

Entä pitikö teht.3 käyttää värisymboliikkaa?

Vastaus: Tarkoitit varmaan esitellä? Selkeä viittaus aineistoon riittää. Värisymboliikkaa tehtävässä 3? En ainakaan itse saisi sitä kytkettyä tehtävänantoon enkä oikein aineistoonkaan.

Abitreenit

Kirjoitusten alkuun...

Oppimateriaalit

  • Navigaatiokuva aineelle Biologia.
    Navigaatiokuva aineelle Biologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto.
    Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Englanti.
    Navigaatiokuva aineelle Englanti. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Espanja.
    Navigaatiokuva aineelle Espanja. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Filosofia.
    Navigaatiokuva aineelle Filosofia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Fysiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Fysiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Historia.
    Navigaatiokuva aineelle Historia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Italia.
    Navigaatiokuva aineelle Italia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Kemia.
    Navigaatiokuva aineelle Kemia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Latina.
    Navigaatiokuva aineelle Latina. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Maantiede.
    Navigaatiokuva aineelle Maantiede. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Matematiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Matematiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Portugali.
    Navigaatiokuva aineelle Portugali. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Psykologia.
    Navigaatiokuva aineelle Psykologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ranska.
    Navigaatiokuva aineelle Ranska. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ruotsi.
    Navigaatiokuva aineelle Ruotsi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saame.
    Navigaatiokuva aineelle Saame. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saksa.
    Navigaatiokuva aineelle Saksa. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Suomi.
    Navigaatiokuva aineelle Suomi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Terveystieto
    Navigaatiokuva aineelle Terveystieto Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Uskonto.
    Navigaatiokuva aineelle Uskonto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Venäjä.
    Navigaatiokuva aineelle Venäjä. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi.
    Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli.
    Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli. Abitreenit

Seuraa Abitreenejä Instagramissa: @abitreenit

  • Abi! Hae mukaan syksyn yo-koelähetyksiin!

    Hae mukaan suoraan lähetykseen.

    Abitreenien yo-koelähetykset alkavat tänä syksynä 18.9. äidinkielen lukutaidon kokeen käsittelyllä. Haluaisitko päästä keskustelemaan kirjoittamastasi aineesta heti kokeen jälkeen suorassa lähetyksessä? Hae mukaan Abitreenien lähetykseen!

  • Näin kirjoitat ällän paperit

    Älliä ei saada istumalla ympäripyöreitä päiviä kirjastossa.

    Abitreenit tapasi kolme ylioppilasta, jotka saivat yo-kokeista pelkkiä laudatureja. Kukaan heistä ei viettänyt ennen kirjoituksia ympäripyöreitä päiviä kirjastossa. Pänttäämisen sijaan he suosittelevat abikurssien käymistä ja vanhojen yo-kokeiden tekemistä.

  • Yo-kokeet tulossa ja pää jumissa – Mitä voin tehdä?

    Lue asiantuntijan vastaukset jaksamiseen.

    Entä jos jäädyn yo-kokeessa? Miten jaksan lukea tarpeeksi? Entä jos ei saa nukuttua juuri silloin, kun pitäisi olla skarppina opiskelemassa? Mielenterveyden keskusliiton kouluttaja Jyrki Rinta-Jouppi vastasi Abitreeneille lähetettyihin kysymyksiin jaksamisesta ja opiskelumotivaatiosta.