Hyppää pääsisältöön

Viattomat

Viattomat (Sciuscia), ohjaus Vittorio de Sica.
Viattomat (Sciuscia), ohjaus Vittorio de Sica. viattomat

Neorealismiin perusteoksiin kuuluva Vittorio De Sican elokuva saa nyt ensiesityksensä televisiossa.

Teemalauantaina 18.10. esitetään Roberto Rossellinin elokuva Rooma, avoin kaupunki (1945) ja sen teosta kertova dokumentti. Rossellinin elokuvaa pidetään sodanjälkeisen neorealistisen tyylisuunnan perusteoksena. Sunnuntain Kino Klassikossa esitetään tyylisuunnan toinen suuri läpimurtoteos, Vittorio De Sican ohjaama Viattomat (Sciuscia, 1946). Sekin oli kansainvälinen sensaatio ja menestys, ja se sai jopa ensimmäistä kertaa ei-englanninkielisille elokuville jaetun kunnia-Oscarin.

De Sican ja hänen käsikirjoittajakumppaninsa Cesare Zavattinin käsitys neorealismista oli periaatteessa hyvin yksinkertainen. Mentiin oikeille kaduille, etsittiin kiinnostavia aiheita oikeasta elämästä, rakennettiin niiden ympärille koskettava tarina ja filmattiin se puolidokumentaariseen tyyliin, usein amatöörinäyttelijöitä käyttäen.

Sodan jälkeen Italian katukuvaa leimasivat köyhyys, rauniot, amerikkalaiset sotilaat ja rikollisuus, joten näiden ympärille rakentuivat useimmat neorealistiset elokuvat. Viattomien päähenkilöinä on kaksi roomalaista poikaa, Giuseppe ja Pasquale, jotka hankkivat pennosia kiillottamalla jenkkisotilaiden kenkiä. Elokuvan alkuperäinen nimi Sciuscia onkin italiankielinen väännös sanasta Shoeshine.

Pojilla on yhä viattomat lasten unelmansa, ja niinpä he aikovat säästää tarpeeksi rahaa ostaakseen valkoisen hevosen. Houkutus on suuri, kun pojille tarjotaan tilaisuutta hankkia enemmän rahaa mustan pörssin parissa. Todellisuus on kuitenkin rankka vastinpari lasten kirjaimellisesti lapsellisille haaveille.

Neorealismissa ei ollut kyse vain todellisuuden tallentamisesta. De Sican kaltaiset elokuvantekijät halusivat näyttää, mistä sodanjälkeisen Italian yhteiskunnassa oli kyse. De Sicaa kiinnosti erityisesti kaikkialla rehottava köyhyys ja se, miten sitä ei haluttu ymmärtää tai yrittää ratkaista. Ainoana ratkaisuna köyhien pitämiseksi kurissa nähtiin julma rangaistusjärjestelmä, mutta sekin vain kitki pois viimeiset viattomuuden ja hyvyyden pilkahdukset tehden köyhistä rikollisia ja murhamiehiä.

Köyhyys säilyi De Sican neorealististen elokuvien teemana mutta näkökulma vaihtui: Viattomat kuvasi lapsuutta, Polkupyörävaras työväkeä ja Umberto D. vanhuksia. Näiden elokuvien realismi on ankaraa ja tinkimätöntä, mutta käsittelytavassa on myös runollista koskettavuutta.

Viattomat saa nyt ensiesityksensä televisiossa.

Esittelyn kirjoitti elokuvahankkija Vesa Nykänen.

Esitys ja Kino Klassikon syksy liittyvät Mark Cousinsin 15-osaiseen tv-sarjaan Elokuvan tarina, joka esitetään Teemalla keskiviikkoisin 10.9.–17.12. sekä pikauusintana sunnuntain myöhäisilloissa.

  • Viattomat (Sciuscia) Italia 1946. Ohjaus Vittorio de Sica. Pääosissa Franco Interlenghi, Rinaldo Smordoni.

Yle Teema

Teema Twitterissä ja Facebookissa