Hyppää pääsisältöön

Joonatan Pitkänen tunkeutui taiteilija-ohjaaja Marita Liulian ja tähtitanssija Minna Tervamäen kanssa pukukoppiin

Kuolema ja kulta kiinnostavat taiteilija-ohjaaja Marita Liuliaa. Joonatan Pitkänen uppoutui Liulian maailmaan

Marita Liulia on tuonut uudet teoksensa Helsinkiin. Kultaisia pääkalloja, kultaisia maalauksia ja metallisia häkkejä. Lokakuussa Liulian ohjaama ja käsikirjoittama tanssiteos Swan Song tuo Aleksanterin teatterin lavalle tähtitanssija Minna Tervamäen jä hänen rakettimaisessa nousussa olevan kollegansa Ima Iduozeen.

Marita Liulian työskentelyyn kuuluu vanhasta irti päästäminen ja uusien asioiden löytäminen "tyhjästä". Hänen työtään ohjaa sattuma: ihminen ei voisi koskaan keksiä sellaista, mitä sattuma tuottaa.

Joonatan Pitkänen äimistelee Liulian teoksia ja tunkeutuu lopulta Liulian ja Tervamäen kanssa pukukoppiin. Siellä puhutaan kuolemasta ja sovitetaan Joonatanin päähän mustia sulkia.

Kommentit
  • “Puhhuu niin ko ei olis poskilihoja ollenkhaan.”

    Suomalaiset käyttävät valehtelusta värikkäitä ilmaisuja.

    Elämme ehkä totuuden jälkeistä aikaa, mutta suomalaiset osaavat mainiosti erottaa, mikä on valetta. Valehtelulle on myös monia värikkäitä ilmauksia, toiset suorempia ja toiset kohteliaampia. Niitä on ehkä jopa enemmän kuin eduskunnassa, jossa toista ei saa syyttää valehtelijaksi.

  • Avaruusromua: Ihmisen ääni, sähkökitara ja kirkkourut

    Soitin joka meillä on aina mukanamme.

    Maailman vanhin instrumentti. Soitin, joka meillä on aina mukanamme. Se on ihmisääni. Tutkijat sanovat, että ihmisäänen kehittyminen nykyisenlaiseksi on kestänyt noin 200 000 vuotta, joten kyllä tämän instrumentin kehittelyyn on jokin aika mennyt. Laulaminen on eräs parhaista keinoista rauhoittua ja keskittyä, sanovat musiikkiterapeutit. Laulaminen rentouttaa. Ihmisääni vaikuttaa. Avaruusromussa ihmisäänen lisäksi muun muassa sähkökitara ja kirkkourut. Toimittajana Jukka Mikkola.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri