Hyppää pääsisältöön

Osmo Vänskää eivät isot pojat määräile

Osmo Vänskä ja Janne Koskinen soittavat Crusellin klarinettiduoa.
Osmo Vänskä ja Janne Koskinen soittavat Crusellin klarinettiduoa. Kuva: Thomas Hagström/Yle osmo vänskä

Taloustilanne on viime aikoina vaikeuttanut monien huippuorkestereitten toimintaa Yhdysvalloissa. Huippukapellimestari Osmo Vänskä on sitä mieltä, että ongelmiin ei löydy ratkaisua ylhäältä päin komentamalla.

” Se ei kerta kaikkiaan onnistu, ettei muusikoille anneta mitään arvoa. Isot pojat eivät voi kertoa pienille soittajille, mitä tehdään. Jos ei löydy kykyä hakea yhteisiä ratkaisuja ongelmiin kaikkien osapuolten kesken, yhtälö ei vain toimi.”

Isot pojat eivät voi kertoa pienille soittajille, mitä tehdään.

Osmo Vänskä vieraili tällä viikolla johtamassa Tapiola Sinfoniettan Beethoven-konsertin Espoon Tapiola-salissa. Hänen vakituinen työnsä on Yhdysvalloissa, Minnesotan orkesterin ylikapellimestarina. Orkesteri keskeytti työnteon pari vuotta sitten, kun muusikot eivät suostuneet vaadittuihin palkanalennuksiin. Osmo Vänskäkin erosi tehtävästään. Sopu löytyi, suurin osa muusikoista ja Osmo Vänskä palasivat aloittivat taas työt ja Minnesotan orkesteri on taas toiminnassa.

Minnesotan orkesteri ei ole ollut talousongelmineen yksin. Niistä ovat kärsineet muutkin merkittävät amerikkalaisinstituutiot Metropolitan-oopperasta Atlantan sinfoniaorkesteriin. Vaikeudet voivat edessä myös Euroopassa, kun julkinen raha käy entistä tiukemmalle. Suomen kunnissakin eletään kriisitunnelmissa.

Osmo Vänskä Kultakuumeessa Yle Radio1:ssä.

Osmo Vänskä Kantapöydässä.

Kommentit
  • Avaruusromua: Mitä on tehdä musiikkia?

    Mitä on olla säveltäjä?

    Aika on minun työkaluni, sanoi säveltäjä La Monte Young. Mitä on olla säveltäjä? Amerikkalainen Michael Vincent Waller sanoo yhä löytävänsä uusia puolia säveltäjänä olemisesta. Hän käyttää englannin kielen verbiä discover, joka tarkoittaa paitsi löytämistä, myös selville saamista, paljastamista, toteamista ja huomaamista. Kyse on monimuotoisesta ja monitahoisesta seikasta: säveltämisestä. Avaruusromussa monta näkökulmaa asiaan. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Outoja ääniä jo vuodesta 1964!

    Avaruusromussa uutta suomalaista musiikkia monelta taholta.

    1960-luvun alussa Tukholmaan päätettiin rakentaa Ruotsin ensimmäinen elektronisen musiikin studio. Studion esikuvana oli legendaarinen Kölnin studio, jossa Karlheinz Stockhausen oli työskennellyt jo 1950-luvulla. Vuonna 1964 Tukholman Södermalmissa avattiin Elektronmusikstudion eli EMS. Siellä tapahtuu edelleen. Muiden muassa suomalainen Eero Pulkkinen on työskennellyt EMS-studiossa. Avaruusromussa uutta suomalaista musiikkia monelta taholta. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Tanssiva karhu -raadin puheenjohtaja ylisti runovuoden satoa

    Jukka Viikilän puhe Kajaanin Runoviikolla

    Tanssiva karhu -raadin puheenjohtaja Jukka Viikilän puhe palkintojenjakotilaisuudessa Kajaanin Runoviikolla 2018. Mikä ylellisyys saada eteisen lattialle vuoden runous, kokoelma kerrallaan. Juuri minulle ojennettu pyrkimys kielellistää jotakin maailmasta, tai ehdotus kauneudeksi juuri tänään.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri