Hyppää pääsisältöön

Panssarilaiva Ilmarisesta tuli 271 miehen hauta

Suomen laivaston ylpeys, panssarilaiva Ilmarinen ajoi 13.9.1941 miinaan ja vei mukana synkkään hautaansa 271 miestä. Sotasensuuri kuitenkin salasi uutisen täysin. Tieto Suomeen levisi Ruotsin lehtien kautta ja onnettomuudesta pelastuneiden kertomana. Ilmarisen hylky löydettiin vasta 50 vuotta myöhemmin, vuonna 1990.

Oheinen Jarmo Ratisen dokumentti kertoo Suomen laivaston lippulaivan tarinan laivan suunnittelusta hylyn löytymiseen saakka. Elokuussa 1990 hylky paikannettiin Utön edustalta. Hylky on ylösalaisin noin 70 metrin syvyydessä.

Noin 15 kilometrin päässä Ilmarisen uppoamispaikasta on nykyisin toinen kuuluisa ja surullinen hylky: M/S Estonia.

Ylen toimittaja Jarmo Ratinen muistelee, että Ilmarisesta kertovan dokumentin tekeminen kesti lähes kaksi vuotta. – Se oli mahtava ja ikimuistoinen projekti, hän sanoo.

Vuonna 1991 valmistuneessa ohjelmassa Ilmarisen vaiheista kertovat mm. merivoimien entinen komentaja, kenraaliluutnantti Väinö Valve, komentajakapteeni Ilmari Huhta ja muut aluksella palvelleet.

Ilmarinen ja sen sisarlaiva Väinämöinen olivat ennen sotia Suomen laivaston ylpeyksiä. Ilmarinen laskettiin vesille vuonna 1934 ja sisarlaiva Väinämöinen pari vuotta aiemmin eli vuonna 1932. Varustukseltaan alukset olivat sen ajan hienointa tekniikkaa.

Panssarilaivat oli tarkoitettu rannikkopuolustukseen. Kokoonsa nähden ne olivat järeästi aseistettuja. Sotien aikana niiden tehtävänä oli vastata mm. Ahvenanmaan, Turun, Hangon ja Porkkalan puolustuksesta.

Ilmarisen kohtaloksi koitui kuitenkin syyskuussa 1941 hämäysoperaatio, jonka tarkoituksena oli saada puna-armeija uskomaan, että saksalaiset ovat valtaamassa Saarenmaan ja Hiidenmaan. Ilmarinen ja Väinämöinen osallistuivat 15 muun aluksen kanssa tähän valehyökkäykseen.

Operaatio kuitenkin epäonnistui täysin. Vihollinen ei valehyökkäystä havainnut, ja Ilmarinen ajoi miinaan. Ilmarisen pohjaan tarttui miina, joka räjähti laivan alla.

Voimakkaan räjähdyksen seurauksena laiva kaatui ja upposi seitsemässä minuutissa. Saattueen muut laivat saivat pelastettua 132 miestä, mutta 271 miestä vajosi syvyyksiin ja hukkui.

Ilmarisen hylky paikannettiin vasta elokuussa 1990, jolloin onnettomuudesta oli kulunut lähes 50 vuotta. Kun hylyn luo tehtiin ensimmäinen sukellus, mukana oli myös Ilmarisen tuhon nähnyt veteraani, komentajakapteeni Ilmari Huhta.

Artikkelin toisessa dokumentissa kerrotaan sukellusroboteista ja Ilmarisen sekä muiden hylkyjen tutkimuksesta.

Kommentit

Uusimmat sisällöt - Elävä arkisto