Hyppää pääsisältöön

Mindfulnessin oppimiseen ei tarvita kalliita kursseja

Nuori nainen istuu muurilla ja katsoo vuoristomaisemaa.
Mindfulnessia on se, kun ihminen keskittyy juuri käsillä olevaan hetkeen, eivätkä ajatukset harhaile muualla. Nuori nainen istuu muurilla ja katsoo vuoristomaisemaa. Kuva: Artem Beliaikin / Pexels (CC0) maisema,nainen,matkailu,Vuoristo

Oletko paikalla, mutta et läsnä? Olisiko mindfulnessistä apua? Mindfulnessia tutkinut yliopistonlehtori Juhani E. Lehto kertoo, mistä siinä on kysymys.

Mitä mindfulness on? Mikä on mindfulnessin vastakohta?

Mindfulness on on tietoista, keskittynyttä ja hyväksyvää läsnäoloa "tässä ja nyt". Sen vastakohta on läsnäolon puute: ihminen fyysisesti on paikalla, mutta mieli askaroi tulevassa ja menneessä. Hyväksyminen viittaa siihen, että ihminen ei arvostele tai tuomitse omia tai muitten ajatuksia ja tunteita.

Mihin tarvitaan tietoista läsnäoloa?

Kaikkeen keskittymiseen työssä, kotona ja harrastuksissa. Tietoinen hyväksyvä läsnäolo parantaa kykyä kuunnella muita ihmisiä ja saattaa siksi johtaa parempiin ihmisuhteisiin. Se myös auttaa ottamaan etäisyyttä negatiivisiin tunteisiin ja esimerkiksi vapautumaan masennusta aiheuttavien tunteiden ja ajatusten noidankehästä.

Istun mökkilaiturilla ja nautin aaltojen liplatuksesta. Tai kävelen metsässä kuunnellen luonnon ääniä. Onko kyse mindfulnessistä – vaikken ole koskaan kuullutkaan koko käsitettä?

Tämä on mindfulnessiä, mikäli ihminen keskittyy juuri käsillä olevaan hetkeen, eivätkä ajatukset harhaile muualla. Monet ihmiset tietoisesti läsnä eri tilanteissa, mutta he eivät tiedä olevansa mindfulness-orientoituneita. Mindfulness on harjoiteltavien taitojen ohella piirre, jota ihmisillä on vaihteleva määrä.

Miten tietoista läsnäoloa voi opetella?

Systemaattiset meditaatioharjoitukset johdattavat tiedostavaan läsnäoloon. Silmien sulkeminen ja keskittyminen omaan hengitykseen on yksinkertaisin harjoite. Jos mieli harhailee muualle, se palautetaan hengityksen tarkkailuun lempeästi ja mielen harhapolut hyväksyen. Mielen palauttaminen tehdään niin usein kuin on tarpeen.

On paljon kalliita mindfulness- ja meditaatiokursseja sekä retriittejä. Paraneeko elämänlaatuni, jos menen kursseille?

Ei parane. Kurssin voi käydä, mutta kurssi jää täysin tehottomaksi, mikäli mf-taitoja ei ala harjoitella päivittäin. Kurssi antaa hyvän sysäyksen mf:n harjoittamiseen, mutta se ei ole välttämätön. Lainaamalla kirjastosta mf-oppaan ja harjoite-CD:n pääsee hyvin alkuun, ja halvalla. Kurssia paljon olennaisempi asia on päivittäinen oma harjoittelu, noin 30 minuuttia päivässä, ja lisäksi tietoisen läsnäolon opettelu arjen tilanteissa. Pyykkikoneen täyttö tai hampaiden harjaus voivat tapahtua tietoisesti läsnä ollen, vaikka kesämökin laituri on tietysti idyllisempi ympäristö olla tietoisesti läsnä.

Mitä mindfulness merkitsee sinulle itsellesi käytännön elämässä?

Minulle se on opettanut tietoista hetkeen pysähtymistä. Tänään on hyvin stressaava ja kiireinen päivä. Olin koiran kanssa aamulla metsässä, ja ajatukset askaroivat tulevassa. Sitten yhtäkkiä huomasin, missä olen ja tunsin syksyisen metsän tuoksut, viileän ilman, auringon säteet. Stressini lievittyi heti. Mindfulnessin hyväksyvyys on minulle tärkeä. Vastoinkäymisetkin voi hyväksyä, niihin voi ottaa etäisyyttä ja ymmärtää, että ne eivät ole pysyviä.

Juhani E. Lehto on koulutukseltaan biologi, joka on myöhemmin väitellyt tohtoriksi pääaineenaan kasvatustiede. Nykyisiä tutkimuskohteita ovat mindfulness sekä lasten uni, onnellisuus ja masentuneisuus.

Edit 26.7.2019: Täydennetty ingressiä.

Elämäntaidot

Facebook, Twitter

  • Lopeta laihdutus, aloita elämä - mitä ihmettä?!

    Tässä vastaukset useimmin kysyttyihin kysymyksiin.

    Vaakakapina tarjoaa vuoden 2017 aikana uudenlaisen näkökulman painonhallintaan ja hyvinvointiin. Saatat jo ihmetellä, miksi kehotamme lopettamaan laihduttamisen. Tässä vastaukset useimmin kysyttyihin kysymyksiin.

  • Avoin tarina

    Kirjoituskampanjan aiheena oli suvaitsevaisuus.

    Avoin tarina perustuu Ylen vuosina 2000 ja 2010 peruskoululaisille järjestämään valtakunnalliseen kirjoituskampanjaan, jonka aiheena olivat tarinat suvaitsevaisuudesta – tarinat näkyvästä tai näkymättömästä monenlaisuudesta ja erilaisuudesta.

  • 10 hyvää syytä nukkua paremmin

    Uni on meille yhtä elintärkeää kuin ravinto ja liikkuminen.

    Väsyttääkö? Väsymys on ensimmäinen oire huonosta unenlaadusta tai liian vähäisestä nukkumisesta. Uni on meille yhtä elintärkeää kuin ravinto ja liikkuminen, joten uniajasta tai -laadusta ei kannattaisi tinkiä.

  • Mihin sinä uskot? Testaa itsesi!

    Mihin uskot?

    Mihin uskot? Mikä sinulle on elämässä tärkeätä? Mitä arvostat? Testaa itsesi! Testi perustuu professori Tatjana Schnellin pitkäaikaiseen tutkimustyöhön Innsbruckin yliopistossa.

  • Luonnon omasta apteekista: Rahkasammal imee verta ja hoitaa haavoja

    Rahkasammaleen käyttö kansanlääkinnässä.

    Rahkasammal on monimuotoinen luonnontuote ja hyötykasvi. Kansanlääkinnässä kuivattua rahkasammalta on käytetty muun muassa haavojen hoitoon ja verenvuodon pysäyttämiseen. Sammalmätäs kelpaa myös juomaveden lähteeksi ja vessapaperiksi!

  • Voiko psykologisiin nettitesteihin luottaa?

    Täyttävätkö nettitestit psykologisten testien kriteerit?

    Netistä löytyy monenlaisia testejä, joilla pyritään arvioimaan ihmisen psyykkisiä ominaisuuksia, kuten persoonallisuutta, soveltuvuutta ammatteihin tai erilaisia psyykkisiä häiriöitä. Osa niistä on viihdyttäviä hupitestejä eikä niiden tekemisestä ole suoranaista haittaa. Osa taas on sinänsä uskottavan oloisia, mutta täyttäväkö ne psykologisten testien kriteerejä?