Hyppää pääsisältöön

Aristoteleen kantapää ja logo-palikat

Logo Yle
Logo Yle ylen tunnus

Oletteko huomanneet, että television laulutaideohjelma Idolsin logo on muunnelma ohjelmaa sponsoroivan automerkki Fordin logosta? Hienovaraisen tyylilainan tarkoituksena on ilmeisesti herättää mielleyhtymä siitä, että kaikki Fordin omistajat, jotka hoilaavat ajaessaan, ovat mahdollisia tähtiä. Teollisen sarjatuotannon keksijä Henry Ford olisi varmasti onnellinen sukunimensä kytkemisestä tällaiseen kertakäyttöisten laulajatähtien liukuhihnatuotantoon.

Firman nimi persoonallisesti kirjoitettuna on usein katsottu riittävän firman tunnukseksi, niin sanotuksi logoksi. Monet kansainväliset yhtiöt joutuvat kuitenkin toimimaan useiden kielialueilla, ja teksti, joka yhdessä maassa on naseva, saattaa toisessa maassa olla kaikkea muuta. Niinpä suuri osa yhtiöistä koettaa kiteyttää toimintansa ytimen myös visuaaliseen logoon, jonka toivotaan syöpyvän kuluttajien aivosoluihin.

Niinpä vaikka italialaisen Ferrari-autotehtaan logossa on hevonen – tarkoittaahan tehtaan perustajan Enzo Ferrarin sukunimi hevosen kengitysseppää. Hurja hevonen ei kuitenkaan ole Ferrarin suvun vaakunasta. Tarinan mukaan Ferrari tapasi vuonna 1923 kreivitär Paolinan, joka pyysi Ferraria käyttämään autoissaan poikansa, ensimmäisen maailmansodan lentäjäsankarin kreivi Francesco Baraccan lentokoneensa kyljessä käyttämää hypähtelevän hevosen siluettia.

Mitä muiden suuryritysten logoissa näkyy? Ovatko logot velkaa heraldiikalle, lippujen ja vaakunoiden sommittelun taiteelle? Tutkikaamme seuraavaksi liike-elämän tunnuksia heraldikko Jukka Suvisaaren kanssa.
Marraskuu 2011.

Aristoteleen kantapää keskiviikkoisin Yle Radio 1:ssä 17.20. Uusinta lauantaina 8.35.

Logot -kuvahaku Googlessa
Nimeä logot -peli Sporcle.comissa

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri