Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Arkkitehtuuri pääkuva

Älyhissi tulee, oletko valmis?

Joonatan Pitkänen ja KONEen muotoilujohtaja Timo Tiainen KONEen showroomissa Hyvinkäällä.
KONEen muotoilujohtaja Timo Tiainen vei Joonatanin pitkälle hissimatkalle tulevaisuuteen. Joonatan Pitkänen ja KONEen muotoilujohtaja Timo Tiainen KONEen showroomissa Hyvinkäällä. tv1 strada

Hissit ovat ajankohtaisempia kuin koskaan. Kun kaupungeissa ei enää ole maapinta-alaa, jolle rakentaa, vaaditaan tekniikkaa ja oivalluksia, joiden avulla ihminen pääsee kulkemaan vaivattomasti koko ajan vain ylemmäksi ja ylemmäksi. Myös hissimuotoilu on tullut yhä näkyvämmäksi osaksi tavallisen ihmisen elämää. Ja siinä jos missä on Suomi löytänyt paikkansa maailman katolla. Strada pääsi tutustumaan hissiyhtiö KONEen showroomiin Hyvinkäälle.

"Isoin tilaus hisseille on Aasiassa. Alueella, jossa rakennetaan paljon uutta, elintaso nousee ja ihmisten kulttuuri on semmoinen, että halutaan näyttää sitä vaurautta", kertoo Timo Tiainen. KONEen muotoilujohtajana Tiainen seuraa tarkkaan maailman arkkitehtuuria ja sen trendejä.

On arvioitu, että vuonna 2030 maailman kaupungeissa elää 1,4 miljardia ihmistä enemmän kuin vuonna 2010. Luvassa on siis yhä pidempiä hissimatkoja.

KONE lanseerasi noin vuosi sitten uuden hiilikuituköyden, joka mahdollistaa tulevaisuudessa jopa kilometrin pituisen hissimatkan. Tällainen kilometrihissi on työn jo työn alla Dubaissa, rakennuksessa nimeltä Kingdom Tower. "Korkea rakentaminen, mahdollistaa suurkaupungit ja ihan uudenlaisen kulttuurin ja tavan elää. Ja sehän tuo hirvittävän innovaatiopotentiaalin. Se on mun mielestä loputon inspiraation lähde”, Tiainen innostuu.

Kulttuuri ohjaa hissimuotoilijaa

Hissimuotoilussa on tärkeää ottaa ensisijaisesti huomioon se, minne hissejä viedään:

"Kulttuurit kaikkialla ovat erilaisia. Esimerkiksi voisi sanoa, että metalli on Euroopassa maskuliininen materiaali kun taas Kiinassa se on feminiininen materiaali. Asiat saattavat kääntyä aivan päälaelleen”, tietää Tiainen.
Niin hissien sisustuksessa käytettävät värisävyt kuin muotoaiheetkin ovat suoraan kulttuurista tulevia. "Esimerkiksi Lähi-Idässä on hyvin paljon pyöreätä muotoaihetta grafiikoissa", Tiainen kertoo.

KONEen Modern Simplicity -hissimalli
Niin hissien värisävyt kuin muotoaiheetkin kumpuavat kulttuurista. KONEen Modern Simplicity -hissimalli Kuva: KONE kone

Myös hissikäyttäytymisessä on huomattavia kulttuurieroja. Ranskalaisille hissimatka on mahdollisuus tavata uusia ihmisiä, jopa romanttisessakin mielessä. Suomalaiselle hissimatka on kova kokemus. Hississä katsellaan vain seinää tai kattoa - tai näpelöidään puhelinta. "Suomalaisen lause keskeytyy yleensä aina kun tullaan hissiin ja jatkuu vasta kun hissistä pääsee pois", nauraa Tiainen. Aasiassa on Tiaisen mukaan hyvin yleistä, että hississä on tv-ruutu, jota voi katsoa silloin kun ei halua katsoa toista ihmistä.

Älyhissi tietää sinusta... Kaiken?

Tulevaisuuden hisseissä näkyy hyvin samanlainen kehitys kuin kännyköissä: Nappuloiden tilalla on kosketusnäyttö. Älytekniikan keinoin hissi kerää meistä tietoa, jonka avulla se ennakoi liikkeitämme.

Tulevaisuuden hisseissä ei juurikaan ole nappuloita.
Tulevaisuuden hississä nappulat korvaa kosketusnäyttö. Tulevaisuuden hisseissä ei juurikaan ole nappuloita. Kuva: KONE hissi design

”Tulet hissiin ja se tunnistaa sinut ja tekee kutsun kerrokseen, missä esimerkiksi työskentelet. Tulevaisuuden hissi tietää myös minkälaisesta musiikista pidät ja millaisessa valaistuksessa mielelläsi olet. Hissin älytekniikka pystyy muuttamaan tilan mukailemaan matkustajan mieltymyksiä. Uskon, että tällaisia hissejä tulee eivätkä ne ole välttämättä enää edes kauhean kaukana”, ennustaa Tiainen.

Älykkäät rakennukset ja hissit ovat jo tätä päivää monissa Aasian maissa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri