Luottokortin tai muun maksuvälineen päätyminen voron haltuun voi poikia ison laskun rikoksen uhrille, jos hän itse on tunaroinut pahasti.
Maksupalvelulain mukaan asiakas on vastuussa koko vahingosta, jos luottokortin väärinkäyttö on johtunut asiakkaan tahallisesta tai törkeän huolimattomasta toiminnasta. Tavallinen huolimattomuus aiheuttaa korkeintaan 150 euron omavastuun.
On kuitenkin tulkintakysymys, minkälaiseen mokaan asiakas on milloinkin syyllistynyt.
Pin-koodin urkinta maksun tai automaattinoston yhteydessä ei automaattisesti tarkoita, että asiakas on ollut edes huolimaton.
On tulkintakysymys, minkälaiseen mokaan asiakas on milloinkin syyllistynyt.
Asiakas on kuitenkin velvollinen tarkastamaan maksuvälineen tallessaolon olosuhteisiin nähden riittävän usein. Esimerkiksi ruuhkaisissa paikoissa, ravintoloissa ja vilkkaissa kaupunkikeskustoissa tämä velvoite korostuu.
Asiakas saattaa joutua vastuuseen koko vahingosta, jos ilmoitus kortin katoamisesta viivästyy aiheettomasti. Myös kortin ja pin-koodin säilyttäminen samassa lompakossa siirtää vastuun väärinkäytöstä todennäköisesti kokonaan asiakkaalle.
Maksuvälineen käyttöehtoja pitää noudattaa
Lain mukaan maksuvälineen käyttäjän pitää noudattaa käyttöehtoja. Pankki saattaa vaatia, että esimerkiksi nettipankin tai luottokortin tunnusluvut pitää salakirjoittaa, jos niitä säilyttää kotona. Ja alkuperäiset dokumentit tulee hävittää.
Pankkilautakunta teki pari vuotta sitten ratkaisun, jossa otettiin kantaa pankkitunnusten säilyttämiseen. Tapauksessa murtomiehet saivat haltuunsa pankkitunnukset ja nostivat niillä rahaa aiheuttaen 17000 euron vahingon.
Pankin mielestä rahan nopea nosto viittasi pankkitunnusten epäasialliseen säilytykseen.
Pankin mielestä rahan nopea nosto viittasi pankkitunnusten epäasialliseen säilytykseen. Kun pankin mielestä tunnusten katoamisen ilmoittamisessakin viivyteltiin, lykkäsi pankki koko 17000 euron vahingon asiakkaan tappioksi.
Pankkilautakunta päätyi kuitenkin suosittamaan, että asiakkaan piikkiin menee vain 150 euron omavastuu ja loput vahingosta kärsii pankki. Läheltä kuitenkin piti, ettei murron uhri joutunut maksamaan tuhansia euroja.
Monesti ajatellaan, että luottokortti on oiva suoja epärehellistä kauppiasta kohtaan.
Näin asia nettimaailmassa pääsääntöisesti onkin: jos nettikaupasta tilattu tavara jää saamatta, ei luottokorttilaskuakaan tarvitse maksaa.
Mutta tosielämässä piilee arvaamattomia vaaroja. Eräässä tapauksessa suomalaismies tilasi Espanjassa seuralaiselleen drinkin, jonka hinnaksi ilmoitettiin 35 euroa.
Asiakas maksoi sen luottokortilla ja näppäili kortin pin-koodin maksupäätteeseen, jossa ei näkynyt maksettavaa summaa. Sellaiset eivät ole ulkomailla tyystin poikkeuksellisia. Kuittia asiakas ei saanut.
Järkytys oli kova, kun tiliotteelta paljastui, että drinkistä olikin veloitettu 1500 euroa.
Järkytys oli kova, kun tiliotteelta paljastui, että drinkistä olikin veloitettu 1500 euroa. Pankkilautakunta suositti myöhemmin, että asiakkaan kuuluu maksaa 1500 euroa.
Pankkilautakunta perusteli päätöstään muun muassa sillä, että myyjän suoritus ei ollut viivästynyt ja se vastasi sovittua, kun daami sai drinkkinsä.
Kannattaa siis ehdottomasti vaatia kuitti, kuin maksaa ulkomailla päätteellä, jos ei näy tietoa summasta.
Lue myös: Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja