Hyppää pääsisältöön

Näpit pelissä

Harpisti Laura Hynninen
Harpisti Laura Hynninen Kuva: Laura Hynninen laura hynninen

Laura Hynninen päätti jo 3-vuotiaana, että hänestä tulee harpisti. Kahdeksan vuotta myöhemmin hän sai vanhemmiltaan tahtonsa läpi ja pääsi harpputunneille. Soittimen tekniset haasteet hankalasta virittämisestä monimutkaisiin jalkapedaaleihin ja kipeytyviin sormenpäihin eivät Lauraa lannistaneet, vaan musiikki vei hänet mukanaan aina ammattilaiseksi asti. Tänä iltana hän soittaa Alberto Ginasteran konserton, joka tempaisee tämän romanttisen soittimen ulos enkelikaavustaan ja osoittaa, miten moderni ja hurja soitin harppu voi olla.

”On todella mieluisaa soittaa tällaista kappaletta, jossa on samalla kauneutta ja vääntöä. Ginastera on selvästi tuntenut harpun instrumenttina – hän kirjoittaa hienoja efektejä, joissa harppua rummutetaan, tehdään rapisevia kynsiglissandoja ja vaihdetaan sävelkorkeutta pedaaleilla” Laura kertoo. Yksi konserton haasteista on saada sooloharppu kuulumaan värikkäästi katetun orkesterin läpi. ”Orkesterissa on paljon lyömäsoittimia ja muita herkullisia, kovia ääniä ja siksi olen yrittänyt bodata näppini rautaiseen kuntoon.”
Harpistin näpit ovatkin aikamoisella koetuksella, sillä niihin kohdistuu näppäillessä valtava paine. Vuosien harjoittelu muuttaa sormenpäiden ihon hyvin paksuksi. ”Voin melkeinpä ottaa kuuman pellin uunista paljain sormin, eikä tunnu missään. Myöskään kosketusnäyttöiset puhelimet eivät toimi minun sormillani”, Laura nauraa.

Haave harpusta syntyi oopperassa

Lauran rakkaus harppuun syttyi vanhassa Kansallisoopperassa Helsingin Bulevardilla, jossa hän lapsena istui seuraamassa isänsä, baritoni Jorma Hynnisen oopperaesityksiä. Lavan vieressä olevasta aitiosta näki hyvin orkesterimonttuun, jossa Lauran huomio kiinnittyi kookkaaseen ja koristeelliseen soittimeen. ”Väliajalla kävin aina häiritsemässä harpisti Riitta Paavolan virityshetkeä”, Laura nauraa.
Aluksi Laura soitti pianoa ja viulua, mutta alkoi sitten itsepintaisesti vaatia vanhemmiltaan harpputunteja. Lopulta he antoivat periksi ja 11-vuotias Laura pääsi Riitta Paavolan oppiin. Tuohon aikaan ei ollut vielä helppoa ostaa ja myydä pieniä harppuja, joten Lauralle hankittiin suoraan iso konserttiharppu. ”Minulla oli pino kirjoja jalkojeni alla, enkä ylettänyt käsillä alimpiin kieliin”, Laura muistelee.
Vanhempien pelkäämää kyllästymistä ei tapahtunut ja jo teini-ikäisestä asti Lauran kalenteri alkoi täyttyä esiintymisistä. Ensimmäisen vakituisen orkesterikiinnityksensä hän sai Kansallisoopperasta, jossa hän työskenteli kaksitoista vuotta. Tammikuussa 2013 Laura aloitti RSO:ssa, jossa hän viihtyy erinomaisesti.

Haasteiden harppu

Jokaisessa soittimessa on omat haasteensa, mutta ainakin maallikon näkökulmasta niitä on harpulle kasattu melkoinen määrä. ”Kieliä näppäillessä äänestä tulee helposti suttua, niin sanottuja kynsiääniä ja kaikkea epätarkkuutta. Moni oppii soittamaan vikkelästi, mutta ei vikkelästi ja mojovasti”, Laura selittää. Harpussa myös kaikki äänet jäävät soimaan, jos niitä ei sammuta. ”Lisäksi harpulla on melkein mahdotonta soittaa staccato eli lyhyesti ja terävästi, mutta myös melkein yhtä mahdotonta soittaa legato eli sitoen.” Virittäminen onkin sitten oma luku sinänsä. ”Debussy on sanonut, että harpisti käyttää puolet elämästään virittämiseen ja toisen puolen soittaen epävireistä soitinta”, Laura huokaa.
Multitasking-kykyjäkin tarvitaan. ”Soittaessa joutuu liikuttamaan kaikkia neljää raajaa ja kohdistamaan katsetta nuottiin, harpun kieliin ja kapellimestariin, sekä tietysti kuuntelemaan itseään ja orkesteria”, Laura kuvailee. Samaan aikaan kun kädet työskentelevät kielien kanssa, jalat vaihtavat sävelkorkeuksia painelemalla seitsemää erilaista pedaalia. Jokaisesta kielestä tulee pedaalien avulla kolme erikorkuista ääntä. Hankaluus on siinä, että pedaalia täytyy usein vaihtaa jo ennen kuin kyseinen ääni tulee teoksessa ajankohtaiseksi. Jos tällöin laittaa pedaalin väärään asentoon, on hyvin hankala jäljittää, missä virhe tapahtui. Lauralle onkin kehittynyt hyvä havainnointikyky, mistä on hyötyä myös konserttisalin ulkopuolella. ”Teini-ikäiset tyttäreni kehuvat, että olen maailman paras autokuski”, nauraa Laura.

RSO:lle uusi harppu Chicagosta

Marraskuussa Laura Hynninen lähtee Lyon & Healyn harpputehtaalle Chicagoon valitsemaan RSO:lle uutta kakkosharppua. ”Harput eivät jousisoitinten tapaan parane vanhetessaan, vaan kielten aiheuttama veto väsyttää puun niin, ettei se jaksa resonoida parhaalla mahdollisella tavalla. Uusi harppu soi parhaiten pari vuotta käyttöönoton jälkeen”, Laura kertoo.
Puiden annetaan ensin kuivua muutama vuosi, ennen kuin niistä aletaan työstää soitinta. Lauraa odottaa tehtaalla kymmenien harppujen rivistö, joista hän valitsee sopivimmat kokeiltavaksi tehtaan omassa konserttisalissa. ”Kun oikea harppu tulee kohdalle, sen kuulee heti”, sanoo Laura.

Satu Kahila

KATSO Laura Hynnisen harpputietoiskut:
Numero 1: Millä Laura tasoittaa sormenpäitään?
Numero 2: Harpistin jalkapeli
Numero 3: Harpun viritys on hikistä hommaa!
Numero 4: Miten harppua kuljetetaan?

Kommentit
  • RSO:n konserttien ohjelmassa toistaiseksi kamarimusiikkia - kaikki konsertit suorina lähetyksinä Ylen kanavilla

    Kamarimusiikkifestivaali MIND toteutuu.

    RSO tiedotti 12.3. jatkavansa konserttitoimintaansa kevään ohjelman mukaisesti Ylen kanavilla ilman saliyleisöä. Viikonlopun aikana päädyttiin kuitenkin siihen, että 100-henkisen orkesterin intensiivinen työskentely on riski muusikoiden terveydelle. Konserteissa tullaankin toistaiseksi esittämään pienien kokoonpanojen kamarimusiikkia ja ne nähdään suorina lähetyksinä Yle Areenassa ja Yle Radio 1:ssä.

  • Ohjeet lippuhyvityksen hakemiseksi

    RSO:n loppukevään konsertit Konserttisalissa on peruttu.

    RSO:n loppukevään konsertit Konserttisalissa on peruttu viranomaisohjeistuksen mukaisesti. Ostetut kertaliput RSO:n konsertteihin 13.3. - 27.5.2020 lunastetaan takaisin. Lipun hinta palautetaan ilman ostohetkellä maksettua tilausmaksua sekä käsittely- ja toimitustapakuluja. Ostettujen kausilippujen hinnasta palautetaan asiakkaalle sarjaan kuuluvien konserttien osuus aikavälillä 13.3. - 27.5.2020 ilman ostohetkellä maksettua tilausmaksua sekä käsittely- ja toimitustapakuluja.