Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

Sadeviitta suojaa – tuulettomalla säällä

Sateenvarjo on tuulella kehno sadesuoja, eikä sadetakkia tule aina otettua varalta mukaan. Voisiko sadeviitta olla ratkaisu syksyn keleihin? Kolmen kovan testiin valitsimme kolmen eri hintaluokan sadeviitat.

Sadeviittoja testaamassa Anna Haavikko, Annika Jouhki ja Hanna Laine.
Anna Haavikko, Annika Jouhki ja Hanna Laine. Sadeviittoja testaamassa Anna Haavikko, Annika Jouhki ja Hanna Laine. Kuva: Yle kolme kovaa

Testiimme ilmoittautui kolme nuorta ammattiulkoilijaa.

Hurjakaan sää ei pelota metsätieteen ylioppilas Anna Haavikkoa, Suomen Partiolaisissa työskentelevää Annika Jouhkia eikä lasten metsäkerho-ohjaaja Hanna Lainetta.

Kaikki kolme ovat tottuneita retkeilijöitä jotka osaavat arvostaa säänkestävää vaatetusta ja aivan erityisesti sadesuojia.

Kallein voitti, halvin huonoin

Kolme kovaa testasi sadeviittoja kuukauden ajan. Viitan kanssa retkeiltiin, ulkoilutettiin koiraa ja pyöräiltiin. Testin voittajaksi tuli niukalla marginaalilla Fjällrävenin sadeviitta, joka oli joukon kallein, 98,00€. Testaajat pitivät sitä materiaaliltaan miellyttävänä ja riittävän pitkänä suojaamaan myös retkeilijälle tärkeää reppua.

Viitan kanssa retkeiltiin, ulkoilutettiin koiraa ja pyöräiltiin.

Aivan voittajan kannoille kiri keskihintainen Vaude Valdipino sadeviitta 37,00€. Se sopi testaajien mielestä parhaiten pyöräilyyn ja kaupunkikäyttöön.

Perää jäi pitämään edullisin, Stadiumin Everest sadeviitta 14,80€. Liikkuessa se ei pysynyt päällä vaan nousi ilmaan ja jätti jalat vaille suojaa. Vaikka kallein tuote veikin voiton testaajamme jäivät miettimään kalleimman Fjällrävenin ja keskihintaisen Vauden hinta-laatu suhdetta.

Stadium Everest edullinen, mutta ei pysy päällä

Ruotsalaisen Stadiumin Everest viitta on testiviittojen edullisin. Testiin valitsimme mustan viitan, mutta sitä löytyy myös kirkkaissa huomioväreissä.

Viitta on suhteellisen lyhyt ja se on pakattu taskuun, josta sen ulos vetäminen tuntui hankalalta. Stadiumin yhden koon sadeviitta on materiaaliltaan 100 prosenttista polyesteriä.

Huppu ei pysynyt päässä ja tuulella pyöräillessä koko viitta nousi ilmaan.

Viitan erottumista pimeässä syysillassa helpottavat selässä ja kyljessä olevat heijastinnauhat. Pyöräilyä varten viitan etureunoissa on pienet kumilenkit. Viitassa ei ole taskua tai erillisiä aukkoja käsille.

Everest viitan huppu ei pysynyt päässä ja tuulella pyöräillessä koko viitta nousi ilmaan jättäen suuren osan vartaloa ilman suojaa. Testaajat pitivät viitan materiaalia epämiellyttävänä.

Keskihintainen Vaude miellytti yksityiskohdillaan

Saksalaisen Vauden Valdipino sadeviitta osui hintaluokaltaan testiviittojen keskikastiin. Vaudea myy mm. Retkiaitta.

Vaude nousi tuulen voimasta korviin.
Vaudekin nousi tuulen voimasta korviin. Vaude nousi tuulen voimasta korviin. Kuva: Yle sadeviitat

Hohtavan keltainen väri takaa, että Vauden käyttäjä erottuu hyvin muun liikenteen seassa.

Testattavana ollut M-koon sadesuoja oli melko lyhyt. Siitä löytyivät etutasku sekä ulostuloaukot käsille.

Vaudessa oli yksityiskohtia, jotka miellyttivät testaajia. Sen huppua pidettiin hyvänä ja viitasta löytyi riittävän suuret kumilenkit kiinnitettäviksi pyörän kahvoihin. Siitä huolimatta tuulisella säällä viitta ei suojannut pyöräilijää kastumiselta.

Kallis Fjällräven yllätti monikäyttöisyydellään

Fjällrävenistä sai rakennettua vaikka katoksen.
Fjällrävenistä sai rakennettua vaikka katoksen. Fjällrävenistä sai rakennettua vaikka katoksen. Kuva: Yle kolme kovaa

Ruotsalainen Fjällrävenin sadeviitta edusti hintaluokan yläpäätä. Tämä pitkä, lähes sadan euron hintainen sadesuoja (98,00€) ulottui pienikokoisia testaajiamme nilkkoihin saakka. Pyöräillessä pituus koettiin hankalaksi.

Fjällrävenin viitan erikoisuus on sen monikäyttöisyys. Avaamalla viitan sivuja kiinni pitävät nepparit viitta aukeaa yhdeksi suureksi kappaleeksi, jota voi tarpeen mukaan käyttää joko alustana tai siitä voi rakentaa sadekatoksen. Viitan reunoilta löytyy pienet lenkit sadekatoksen virittämistä varten.

Viitta on Hydratic -käsiteltyä polyamidia.

Ekologisuus ja eettisyys

Pohjoismaalaiset valmistajat Stadium ja Fjällräven yllättivät hyvin samankaltaisilla eettisillä periaatteilla. Molempien code of conduct (menettelyohjeet) listaavat toiminnassa noudatettavia eettisiä periaatteita valmistusmaan työolosuhteista turkiksettomaan tuotantoon.

Stadiumin ja Fjällrävenin sadeviitat valmistetaan Kiinassa.

Saksalainen Vauden perheyritys korostaa tuotannossaan vahvasti ekologisia arvoja ja hintalapusta löytyy Green shape –tunnus. Vauden oma bluesign fabric -tavaramerkki lupaa, että ympäristö on otettu huomioon koko tuotantoprosessin matkalta, ei vain lopputuotteen osalta ja että tuote on ihoystävällinen. Vaudesta kerrottiin, että 90 prosenttia sen tuotannosta tapahtuu aurinkoenergialla.

Vauden sadeviittaa valmistetaan Vietnamissa.

Plussat ja miinukset:

Testin voittaja: Fjällräven, hinta 98,00€

Fjällräven sadeviitta
Fjällräven sadeviitta Fjällräven sadeviitta Kuva: Yle fjällräven

Valmistettu Kiinassa, materiaalina Hydratic -käsitelty polyamidi.

+ sopii paremmin retkeilyyn kuin kaupunkikäyttöön
+ suojaa hyvin repun
+ monikäyttöinen, avautuu sadekatokseksi
+ materiaaliltaan miellyttävä
+ kätevä ja helppokäyttöinen suojapussi

- kallis
- pienikokoiselle liian pitkä.
- saattaa kastella kyljistä koska nepparikiinnitys
- ei taskua
- ei erillisiä aukkoja käsille

2. Vaude, hinta 37,00€

Vauden Valdipino sadeviitta
Vauden Valdipino sadeviitta Vauden Valdipino sadeviitta Kuva: Yle vauden valdipino

Valmistettu Vietnamissa, materiaalina Polyamidi.

+ hupussa kiristinnauhat
+ vetoketjullinen etutasku
+ erillisen aukot käsille
+ suuret pyöräilylenkit

- Testattavana oli yksi koko (M), tuntui liian leveältä.
- nousee tuulella ilmaan
- jätti jalat paljaaksi pyöräillessä
- ei suojaa rinkkaa

3. Everest, hinta 14,90€

Stadium Everest sadeviitta
Stadium Everest sadeviitta Stadium Everest sadeviitta Kuva: Yle stadium everest

Valmistettu Kiinassa, materiaalina TCS Water 3000 -käsitelty polyesteri.

+ kevyt, helppo kantaa mukana
+ pika-apu sateeseen
+ pyöräilylenkit
+ edullinen

- tuulisella säällä ei suojaa.
- liian lyhyt ja leveä
- tasku puuttui
- materiaali epämiellyttävää
- viitan avaaminen hankalaa
- viitan saaminen takaisin taskupussiin vielä hankalampaa
- huppu ei pysy päässä

Muokattu 20.10.2014: Vaude Valdipinon viittaa on saatavissa useita kokoja. Testattavana oli M-koko. Fjällräven on ruotsalainen, ei norjalainen.
Muokattu 17.9.2015: Ulkoasukorjauksia.

Kommentit
  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.