Hyppää pääsisältöön

Lotta Emanuelsson: Viikkoni tsaarintekijänä

Kapellimestari Michael Güttler ja Lotta Emanuelsson oopperan käytävällä ennen tuotannon aloitusta.
Kapellimestari Michael Güttler ja Lotta Emanuelsson oopperan käytävällä ennen tuotannon aloitusta. Kapellimestari Michael Güttler ja Lotta Emanuelsson oopperan käytävällä ennen tuotannon aloitusta. Kuva: Heikki Valsta ooppera
Yle Radio 1:ssä lähetettiin lauantaina 11.10.2014 Suomen kansallisoopperassa 4.10.2014 tallennettu Modest Musorgskin ooppera Boris Godunov. Nimiroolissa lauloi Matti Salminen, ja kapellimestarina oli Michael Güttler. Äänitystuottaja Lotta Emanuelsson Yle Kulttuurista kertoo tässä äänitysprojektista. Teos on kuunneltavissa Yle Areenassa 8.11.2014 asti.

Syyskuisena keskiviikkona Ylen valtava rekka parkkeeraa oopperatalon sivuovelle. Sen sisään mahtuu pienen soutuveneen kokoinen äänipöytä, jolla äänitetään Kansallisoopperan Boris Godunov.

Suuri on kyllä teoskin: kenraaliharjoituksesta ja kolmesta esityksestä tulee yhteensä reilut puoli vuorokautta musiikkia.

Kenraaliharjoitus alkaa klo 11, mutta siihen mennessä äänisuunnittelija Antti Snellman ja hänen apurinsa Anni Viljanen ja Seppo Marttinen ovat huhkineet aikaisesta aamusta lähtien. Solisteihin on viritetty yhteensä 21 mikrofonia, sen lisäksi niitä on lavan katossa ja reunassa sekä orkesterimontussa. Jokaista linjaa vastaa äänipöydässä vipstaakkeli.

Onneksi saan pysyä erossa niistä. Tuottajana tehtäväni on lukea partituuria ja merkitä siihen mahdolliset kömmähdykset, solistien sisääntulot ja leikkauspaikat. Partituuri on tosin vain lainassa kustantajalta, enkä tohdi suhertaa siihen edes lyijykynällä – paksu kirja kerää neljän läpimenon mittaan lehtevän kasan keltaisia tarralappuja. Kapellimestari Michael Güttlerin kanssa käydään vielä näytösten päätyttyä neuvonpitoa editoinnista.

Äänitysten jälkeen työ jatkuu studiossa Pasilassa, jossa materiaali leikataan kokoon parhaista paloista radion oopperailtaa sekä EBU-levitystä varten. Seuraavan työpäivän Antti viettää siistimällä ääniraidoille jääneitä suhruja ja tasapainottamalla solistien osuuksia keskenään. Kaksi täyttä päivää käytämme miksaamiseen. Joka ikinen katkelma kuunnellaan vielä moneen kertaan. Orkesterin osuuksista tasoitetaan liian läpitunkevia törähdyksiä, ja instrumenttisooloja nostetaan esiin. Solistit kuunnellaan vielä kertaalleen. Luonnossa kuunneltuna he toisinaan peittyvät orkesterin alle, mutta äänitteellä heidän selustansa turvataan: jokainen sana kuuluu.

Eniten hankaluuksia tuottaa kuoro, joka on äänitetty etäältä vain katto- ja ramppimikrofoneilla ja joka helposti kuulostaa vaisulta ja epätasaiselta suhteessa solisteihin. Tasoja nostamalla ja kaikua lisäämällä sekin saadaan muhevoitettua lähelle sen luonnollista sointia. Vain lavan takaa kuuluvat kuorokohtaukset jätetään tarkoituksella etäisiksi, jotta tilavaikutelma säilyy.

Teos tulee tutuksi jokaista kurviaan myöten. Välillä kummallakin nousee pala kurkkuun, kun Boriksen (Matti Salminen) kuolinkorahdus kaikuu hyytävänä studion kaiuttimista. Illalla korvissa soi viimeisen näytöksen vallankumouksen pauhu vielä tuntikausia.

Valmiissa äänitteessä on kaikkine raitoineen yli kolme tuhatta leikkausta.

Äänite valmistuu torstai-iltapäivänä. Ehdin vielä samana iltana Boriksen viimeiseen esitykseen. Vielä kerran kärsivä, oikullinen kansa, juonitteleva vallananastaja ja hänen vielä vallanhimoisempi rakastajattarensa, säälittävä jumalanhullu, tunnontuskien hulluuden partaalle riivaama tsaari. Ja vielä kerran Boriksen kuolema nostaa palan kurkkuun.

_____________
Boris Godunov oli Ylen ja Kansallisoopperan elokuussa solmitun kolmivuotisen yhteistyösopimuksen ensimmäinen radiointi. Teos välitettiin samanaikaisesti myös eurooppalaisille kuuntelijoille EBU:n jäsenyhtiöiden kautta.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua