Hyppää pääsisältöön

Satu suuresta autokaupasta: käsikirjoitus

Tälle Kirstulan pellolle Hämeenlinnaan oli tarkoitus rakentaa Euroopan suurin autokauppa.

Kylli Kylliäinen, kaupunginvaltuutettu (kd.):
”Sehän oli semmoinen, mistä tuli tämmöinen legendaarinen lause sitten, että sitä suurta kalaa kannattaa pyytää, ja sit sitä suurta kalaa lähdettiin pyytämään ja tässä ollaan.”

Iisakki Kiemunki, kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (sd.):
”Tästä on pyritty antamaan niin kuin kuva tämmöisenä vitsinä, mikä ei saanut mitään muuta pystyyn kuin rautatolpan pellolle, mutta ei se ole se totuus siitä asiasta.”

SATU SUURESTA AUTOKAUPASTA

Lulu Ranne, kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja (ps.):
”Kyllä tää on ollut tämmönen tarinoihin nojautuva päätöksentekoprosessi.”

Tarinoiden huippu kuultiin elokuussa, kun autokaupan rahoittajaksi oli tulossa Sambian presidentin leski Regina Chiluba.

Juha Isosuo, apulaiskaupunginjohtaja, Hämeenlinna:
”No siinä vaiheessa täytyy sanoo, et vedin hetken aikaa henkee. Oli aika, aika erikoinen tilanne.”

Sari Rautio, kaupunginhallituksen puheenjohtaja (kok.)
”No sanotaanko näin, että se tarina oli ihan mainiota jatkumoa tähän kokonaisuuteen.”

Sunny Car Centerin rakentamisen piti alkaa vuonna 2011. Yrittäjä Ritaluoman toteutumattomia lupauksia ja kaupungin uskoa niihin on Hämeenlinnassa seurattu vuosikaudet. Tarinalla on monta ihmettelijää.

Kylli Kylliäinen, kaupunginvaltuutettu (kd.):
”Kyllä ihmisillä on ajatus, että mistä tää on, mitä on takana, mitä siellä oikeasti on takana ja onko kaikki nyt sitten tässä esillä.”

Markku Ritaluoma on vaurastunut kiinteistökaupoilla, joita on tehnyt Sunny Trading -yrityksen kautta. Hänen välittämiään kiinteistöjä on muun muassa pääkaupunkiseudulla Kehä kolmosen liepeillä. Hän on myös kertonut tehneensä rahaa pääomasijoituksilla Venäjällä ja hoitamalla venäläisten liikemiesten sijoituksia Suomessa.

Juha Isosuo, apulaiskaupunginjohtaja, Hämeenlinna:
”Täytyy sanoa, että kun häntä on nyt seurannut tässä useemman vuoden, niin hän puskee aika vahvasti ja on kova tekeen töitä. Mutta myöskin jonkun verran sillä tavalla, että kyynärpäät on sen verran korkeella, että kaverit ulkona rupee äkkiä niin kun vaihtumaan.”

Kun Sunny Trading teki miljoonavoittoja 2000-luvun puolivälissä, siitä tuli myös iso urheilusponsori. Ritaluoma on kertonut tukeneensa urheilua jopa miljoonalla eurolla vuodessa. Sunny Trading on ollut maan suurimpia urheilusponsoreita. Ritaluoma on sponsoroinut erityisesti monia jääkiekon SM-liigan joukkueita, kuten Hämeenlinnan Pallokerhoa, HIFK:ta, Jokereita ja Ilvestä.

Jääkiekon sponsorointi avasi Ritaluomalle myös kaupungin päättäjien ovia. Jääkiekko yhdisti Hämeenlinnan ja Sunny Car Centerin.

Iisakki Kiemunki, kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (sd.):
”En mä usko, että tää hanke ikinä olisi tullut Hämeenlinnaan, jos ei Heikki Hietanen sitä olisi tänne tuonut. ”

Hämeenlinnalainen Heikki Hietanen siirtyi syksyllä 2009 Jääkiekkoliiton toimitusjohtajan paikalta Hämeenlinnan kaupungin elinkeinoyhtiön toimitusjohtajaksi. Hietanen oli tutustunut Ritaluomaan Jääkiekkoliiton toimitusjohtajana. Sunny Trading sponsoroi kiekkoleijonia vuosina 2007-2011. Sen aurinkologo koristi leijonien pelihousujen takamusta. Vuonna 2010 sponsorin nimi vaihtui Sunny Car Centeriksi. HPK:ta Ritaluoma on sponsoroinut jo vuodesta 2005. Kesällä 2010 Heikki Hietanen valittiin HPK:n hallituksen puheenjohtajaksi. Syksyllä hänestä tuli myös Sunny Car Centerin hallituksen jäsen.

Heikki Hietanen ei halunnut antaa haastattelua MOT:lle. Markku Ritaluoma ei vastannut MOT:n moniin soittoihin ja viesteihin.

Juha Isosuo, apulaiskaupunginjohtaja, Hämeenlinna:
”Siis kysehän on siitä, että siinä vaiheessa, kun me haettiin tähän kumppaneita toteuttaa tämmöstä, lähtee mukaan, niin ei meill ollu kovin paljon tarjokkaita siihen ja jolloinka ei meill ollu sellasta tilannetta, et me oltais voitu sanoo, että joku kelpaa ja joku ei.”

Kari Ilkkala, kaupunginhallituksen jäsen (ps.):
”Suuresti kiinnostaisi se, että minkälaiselle joukolle yrittäjiä tällanen tilaisuus on ollut auki ja miten tää valikoituminen on tapahtunut, koska siitä ei luottamushenkilöillä ole mitään tietoa.”

HPK on 60 000 asukkaan kaupungin ylpeys. Kaupungissa on erityisen makeat muistot siitä, kun Kerho voitti ensimmäisen kerran SM-liigan keväällä 2006.

Risto Korpela, toimitusjohtaja, HPK:
”Onhan tää aika iso sosiaalinenkin tapahtuma, jos mietitään, että vajaa neljä tuhatta ihmistä käy vähintään 30 kertaa vuodessa tapaamassa, totta kai kattomassa jääkiekkoa, mutta myöskin tapaamassa ystäviä.”

Sari Rautio, kaupunginhallituksen puheenjohtaja (kok.):
”HPK:han on meille tosi tärkee juttu. Tunnetuin brändi. Jos nyt ei Hämeen linnaa lasketa mukaan, niin HPK on meidän tunnetuin brändi.”

HPK on myös osa kaupungin poliittista valtarakennetta. Hämeenlinnaa on hallinnut vuosikymmeniä kokoomuksen ja sosialidemokraattien sinipuna-akseli. Apuna on toiminut oranssi HPK-akseli: johtavat kokoomus- ja demaripoliitikot ovat vaikuttaneet myös HPK:n johdossa.

Kari Ilkkala, kaupunginhallituksen jäsen (ps.):
”On syntynyt tämmönen HPK-perhe, jossa HPK:ssa toimiminen tai sen kannattaminen on tähän poliittiseen eliittiin pääsemisen ehto. Ja toisaalta tää poliittinen eliitti sitten miehittää näitten HPK:n eri organisaatioiden päättävät elimet. ”

Kokoomuksen Harri Lintumäki luotsasi vuosikaudet sekä kaupunginvaltuustoa että HPK:ta. Myös sosialidemokraattien Jorma Hassinen kuului HPK:n hallitukseen ollessaan kaupungin johtavissa luottamustehtävissä. Kun autokauppahanke käynnistyi, HPK-pomo Lintumäki oli valtuuston varapuheenjohtaja ja Hassinen demarivaltuutettujen ryhmänjohtaja.

Julkisoikeuden professori Teuvo Pohjolainen tutustui HPK:n ympärillä olevaan suhdeverkostoon.

Teuvo Pohjolainen, julkisoikeuden professori (emeritus):
”Näyttää siltä, että HPK on kyllä kaupungin kannalta tärkeä toimija ja näinhän on meillä monessa muussakin kunnassa, että joku merkittävä urheiluseura on tuota sellasessa asemassa, että kaupungin monet johtavat luottamushenkilöt ja virkamiehet pyrkivät olemaan mukana toiminnassa.”

Syyskuussa 2010 Hämeenlinnan kaupunginvaltuusto hyväksyi Sunny Car Center –hankkeen aiesopimuksen. Autokaupasta tulisi matkailunähtävyys. Työpaikkoja sinne oli luvassa jopa 1500.

Kirsi Ojansuu-Kaunisto, kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja (vihr.):
”Tämähän on myös yksi keskeinen asia, jolla nykyään isoja hankkeita päättäjiltä ja luottamushenkilöiltä saadaan kyllä näitä lupia aikaiseksi, kun luvataan työpaikkoja.”

MOT:
”Mistä tuli usko siihen, että Euroopan suurin autokauppa voisi tulla juuri pienehköön Hämeenlinnaan?”

Juha Isosuo, apulaiskaupunginjohtaja, Hämeenlinna:
”No, meidän kannaltahan tilanne on se, et me, jos ajattelee Hämeenlinnahan on Suomen keskipiste siis väestöllinen keskipiste ja tässä kun piirtää semmosen sadanviidenkymmenen kilometrin ympyrän Hämeenlinnan ympärille, niin siinä on melkeen kolme miljoonaa ihmistä.”

Sari Rautio, kaupunginhallituksen puheenjohtaja (kok.):
”Kyllä mä uskoin siihen. Mä uskoin siihen mahdollisuuteen.”

Ainakin yksi valtuutettu epäili. Kristillisdemokraattien Kylli Kylliäinen esitti, että ennen kuin sopimus hyväksytään, selvitetään mitä Hämeenlinnan nykyisen autokaupan alueen Kaurialan kauppiaat hankkeesta ajattelevat.

Kylli Kylliäinen, kaupunginvaltuutettu (kd.):
”Tuntui hyvin oudolta se, että lähdetään niin kuin tällaiseen hankkeeseen suin päin mukaan eikä edes kysytä, että onko kellään mitään intoa lähteä tällaiseen.”

Lopulta valtuusto hyväksyi sopimuksen yksimielisesti. 27,5 hehtaarin tontille rakennetaan 8-kerroksinen autokaupan keskus. Tilaa oli 10 jalkapallokentän verran. Myöhemmin talo suunniteltiin kahteen kerrokseen, mutta neliökoko vielä kasvoi. Kustannusarvio oli 70 miljoonaa euroa. Nyt hinta olisi jo 150 miljoonaa. Hankkeen valmistelijat arvioivat liikevaihdon nousevan miljardiin euroon vuodessa.

Timo Nieminen, toimitusjohtaja, Vaunula:
”Kyllä se on niin kun siis suuruutta suuruutta on niin kun se on se kärki ollu, mutt että se, että miten se suuruus muutettas niin kun konkreettiseks bisnekseks, niin ei sitä oo mitenkään konkreettisesti edes kerrottu.”

Kaurialan kaupunginosassa majailevat Hämeenlinnan autokauppiaat tiesivät, että kaupunki haluaisi siirtää autokaupat moottoritien varrelle Kirstulan pellolle, Hämeenlinnan pohjoispuolelle. Kaurialaa kaavailtiin asuinalueeksi. Kaupunki kutsui autokauppiaat kahville kevätalvella 2010.

Timo Nieminen, toimitusjohtaja, Vaunula:
”Autokaupalle se esiteltiin ihan vastaavana vastaavana niin kun autokaupan alueena, mutta ilman tällast suurta suurta Sunny Car Centeriä.”

Autokauppaiden yllätys oli suuri, kun he lukivat juhannuksen alla lehdistä, että Kirstulan pellolle aiotaan rakentaa Euroopan suurin autokauppa Sunny Car Center, jonka katon alle tulisivat kaikki automerkit.

MOT keskusteli aiheesta kymmenen autokaupan toimitusjohtajan kanssa.

”Tuollasta autokaupan kuviota ei autotehtaat anna edes tehdä, että se on tosiaan lähtöajatuksenakin mahdoton yhtälö.”

”Ei näihin autokaupan kiinteistöihin enää kannata työntää rahaa. Jos on joku vanha pömpeli, niin yrittää sillä elää ja keskittyä sen asiakkaan palvelemiseen hyvin.”

”Ritaluoma olis välttynyt tällaselta, jos olis tunnustellut kenttää ensiksi ja tehny sitten omat johtopäätöksensä että onko tällä hankkeella elämisen mahdollisuuksia, hän olis päässyt paljon helpommalla.”

Timo Nieminen, toimitusjohtaja, Vaunula:
”No tarjotut tilat on kovin suuria ja ja yksikköhinnat on niin kun autokaupan kannalta kestämättömiä, että ei siihen kummost laskinta tarvii, ett jos meidänkin liikkeen kohalla niin kiinteistökustannukset nelinkertaistetaan, niin ei siin autokaupass enää paljon taloudellist järkee oo.”

Markku Ritaluoma kertoi jo vuonna 2010, että Sunny Car Centerin rahoittamiseen haetaan ulkomaisia sijoittajia. MOT:n tietojen mukaan kiinnostusta kysyttiin myös monilta suomalaisilta kiinteistösijoittajilta. Sitä ei kuitenkaan löytynyt.

Keskustelimme hankkeesta kahdeksan suomalaisen kiinteistöalan ammattilaisen kanssa:

”Sunny Trading on kiinteistönvälitysyhtiö ja se tulee kiinteistönäkökulmasta. Se tulee sillä olettamuksella jolla 2006-2007 tehtiin aika paljon bisnestä. Että mä kaavotan ja rakennan erittäin suuren kiinteistökompleksin ja matkalla mä vuokraan sen täyteen ja sitten mä myyn sen sijottajalle ja sitten mä oon erittäin rikas.”

”Autokaupan iso valtava hanke jonkalaista ei oo koskaan aiemmin Suomessa tehty, niin siinä on vaan liian paljon riskitekijöitä yhdessä hankkeessa.”

”Eihän rahaa tuu mistään, jos ei oo vuokrasopimuksia autokauppiaiden kanssa.”

Elias Rantapuska, rahoituksen apulaisprofessori, Aalto-yliopisto:
”Jos olisin itse ulkomainen sijoittaja, niin varmasti olisin halunnut nähdä ainakin yhden ison suomalaisen ankkurisijoittajan, jolla on kokemusta Suomen vähittäiskauppamarkkinoista, jolla on kokemusta suomalaisesta kiinteistösijoittamisesta. Varsinkin kun kyseessä on niin alkuvaiheen hanke, jossa tää toimialan tuntemus ja kiinteistösijoittamisen tuntemus Suomessa on erityisen tärkeää.”

Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Iisakki Kiemunki on ollut viime vuosina Hämeenlinnan päättäjistä parhaiten perillä Sunny Car Centerin asioista. Hän istui yhtiön hallituksessa keväästä 2012 tämän vuoden helmikuuhun. MOT selvitti mitä silloin tapahtui.

Iisakki Kiemunki, kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (sd.):
”Ilmoitin silloin, silloin tota, kun otin vastaan sen tehtävän, että tota lähden tekemään poliittista itsemurhaa. En tiedä, voi olla, että lähellä on.”

Sunny Car Centerin rakentamista varten perustettiin projektiyhtiö, johon tulivat osakkaiksi Ritaluoman Sunny Trading, rakennusalan yrittäjän Antti Peltoniemen Antrading, pääomasijoitusyhtiö Virtaa Hämeeseen ja Hämeenlinnan kaupunki. Kaupunki sijoitti 100 000 euroa ja sai viidenneksen yhtiön osakkeista. Kaupunki myi osakkuutensa viime helmikuussa. Nykyisistä osakkaista MOT ei saanut tietoa Sunny Car Centeriltä.

Iisakki Kiemunki, kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (sd.):
”No nähtiin silloin, että niin kuin semmoinen perinteinen tapa ei välttämättä riitä, ja tota se luo hankkeellekin uskottavuutta, jos kaupunki on siinä mukana. Tietysti se, tässä oli olennaista sen tontin jalostaminen ja sen kehittäminen tähän käyttöön.”

MOT:
”Onko tavanomaista, että kaupunki menee osakkaaksi tämmöiseen riskihankkeeseen?”

Juha Isosuo, apulaiskaupunginjohtaja, Hämeenlinna:
” No, siis me ollaan eri tavoilla oltu mukana kehittämässä elinkeinopoliittisia hankkeita. Tän tyyppinen kehitysyhtiömalli on kovin kovin harvinaista.”

Kaupunginhallituksen jäsenen Kari Ilkkalan mielestä kaupungin ei olisi pitänyt lähteä osakkaaksi Sunny Car Centeriin eikä kaupunginvaltuuston puheenjohtajan Iisakki Kiemungin sen hallitukseen.

Kari Ilkkala, kaupunginhallituksen jäsen (ps.):
”Siitä synty erittäin paljon ongelmia juuri siitä näkökulmasta, että mentyään yhtiön hallitukseen niin hänhän oli yhtiön mies.”

Iisakki Kiemunki, kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (sd.):
”Kaupungin intresseissä oli saada tontti myytyä ja työpaikkoja syntymään ja tota yhtiön intressissä oli samat asiat.”

MOT:
”Oletko saanut jotain semmoista tietoa yhtiöstä, jota et ole voinut kertoa kaupungille päin?”

Iisakki Kiemunki, kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (sd.):
”No kyllä mä olen meidän kaupunginhallituksessa hyvinkin avoimesti kertonut siitä, että mitä yhtiössä tapahtuu, mutta en tietenkään voi kertoa semmoisia asioita, mitkä kuuluu sitten yrityssalaisuuden piiriin.”

Kari Ilkkala, kaupunginhallituksen jäsen (ps.):
”Hän ei ole ollut tämän yhtiön ikään kuin täysivaltainen hallituksen jäsen. Ritaluoma on kertonut hänelle niitä asioita, mitä hän on halunnut kaupunginhallitukselle välittää.”

Sunny Car Centerin liikesalaisuuksien äärelle päässyt Kiemunki ei pidä kaupungin uskoa hankkeeseen sinisilmäisyytenä.

Iisakki Kiemunki, kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (sd.):
”40 prosenttia tiloista vuokrattiin, oli vuokrattuna parhaassa vaiheessa, ja tota kuitenkin sitä yksityistä rahoitustakin löytynyt 12 miljoonaa ainakin sinne taakse ja isoja suomalaisia pörssi- ja muita yrityksiä rahoittamaan sitä.”

MOT:
”Ketä nämä vuokralaiset ovat olleet?”

Iisakki Kiemunki:
”Kyllähän niitä on ollut esillä julkisuudessakin. Nää taas toisaalta kuuluu siihen, siihen yrityssalaisuuksien joukkoon.”

MOT: ”Onko niitten joukossa ollut autokauppoja?”

Iisakki Kiemunki:
”On.”

MOT:
”Kuinka monta?”

Iisakki Kiemunki:
”Kaksi isompaa vaihtoautodiileriä ja sitten muutamia tämmöisiä merkkisopimuksia.”

MOT:
”Onko suomalaisia autokauppoja ollut mukana?”

Iisakki Kiemunki:
”No, en tiedä, voinko tähänkään kommentoida.”

Ritaluoma on kertonut julkisuudessa useasti tulossa olevista ulkomaisista sijoittajista.

MOT:
”Onko näitä nimiä koskaan kerrottu teille, kaupunginhallitukselle?

Lulu Ranne, kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja (ps.):
”Ei. Ei. Ainoastaan, että mikä maanosa on kyseessä.”

MOT:
”Oletko itse nähnyt sopimuksia?”

Iisakki Kiemunki:
”Olen.”

MOT:
”Sijoittajasopimuksia?”

Iisakki Kiemunki:
”Aiesopimuksen ja sitten yhden sijoitussopimuksen, kyllä.”

AMERIKKALAISSIJOITTAJA

Iisakki Kiemunki, kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (sd.):
”Aiesopimus oli tämmöisen amerikkalaistaustaisen tahon kanssa, jonka edustajan tapasin myöskin täällä pariin otteeseen Hämeenlinnassa.”

MOT:
”Kuinka suurista rahoista puhuttiin?”

Iisakki Kiemunki:
”No suurista.”

MOT:
”Kymmenistä miljoonista?”

Iisakki Kiemunki:
”Kyllä.”

Juha Isosuo, apulaiskaupunginjohtaja, Hämeenlinna:
”Ollaan kerrottu siitä, että on joku rikas suku tai joll on kiinteistöliiketoimintaa Yhdysvalloissa, mutta varsinaista nimee en oo kyllä koskaan kuullu.”

Iisakki Kiemunki:
”Miten kuvailisin amerikkalaissijoittajaa? Tämmöinen konsortio, missä on useita, useita sijoittajia mukana. Heillä on sitten lakimies, asiamies, joka sitten täällä Suomessakin kävi.”

MOT:
”Miksi se ei sitten toteutunut?”

Iisakki Kiemunki:
”Se taas menee semmoisien asioiden piiriin, joita mä en voi tässä julkisesti sanoa. Sanotaanko näin, että se oli aiesopimus ja tota toinen osapuoli siitä sitten vetäytyi.”

ARABISIJOITTAJA

Iisakki Kiemunki, kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (sd.):
”Tämmöinen arabitaustainen henkilö, jonka Ritaluoma kertoi rahoittaneen hänen aikaisempia projektejaan.”

Sari Rautio, kaupunginhallituksen puheenjohtaja (kok.):
”No siinä oli kaiken näköistä tarinaa, onnettomuuksista ja muusta, mutta en mä sitä faktista tietoo, todellista tietoo, että mistä on kyse.

Lulu Ranne, kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja (ps.):
”Ne oli kuin Tuhannen ja yhden yön tarinoista. Että hän oli joutunut, tämä taho, yrittäjä, sijoittaja, miljardööri ilmeisesti, oli joutunut onnettomuuteen ja hän ei sitten pystynyt hoitamaan asiaa ja hänen läheisensä oli sitten pistetty asialle.”

Iisakki Kiemunki:
”Investointisopimus. Ihan puhelinluettelon paksuinen nippu papereita.”

MOT:
”Miksi se ei sitten kuitenkaan mennyt loppuun asti?”

Iisakki Kiemunki:
”Tässä on taas asia, mitä en sitten voi tähän yrityssalaisuuteen vedoten kyllä julkisesti kertoa.”

SIJOITTAJA X

Markku Ritaluoma on tehnyt viime huhtikuussa tutkintapyynnön eräästä Sunny Car Centeriin tulossa olleesta sijoittajasta. MOT:n tietojen mukaan Sunny Car Center oli maksanut sijoituksesta 150 000 euron etukäteismaksun, mutta sijoitusta ei sovitusti koskaan tullut.

Monen lykkäyksen jälkeen kaupunki ja Sunny Car Center allekirjoittivat tonttikaupan viime toukokuussa. Hinta oli 8,4 miljoonaa euroa. Kaupunki sitoutui maksamaan maanrakennustöitä 3 miljoonalla eurolla. Yhtiön piti maksaa tontti 4. heinäkuuta mennessä – muuten kaupunki pistäisi tonttikaupan purkuun ja koko Center-sopimus raukeaisi. Rahoja ei tullut. Kaupunki antoi uuden takarajan: rahojen on oltava kaupungin tilillä 11. elokuuta.

Ritaluoma tuli 11. elokuuta kaupunginhallituksen kokoukseen selvittämään hankkeen rahoitusta mukanaan Sunny Car Centerin rahoitusjohtaja Jukka Kervinen ja vakuutusyhtiö Pohjantähden toimitusjohtaja Eero Ylä-Soininmäki. Pohjantähti oli antanut aiemmin lähes 900 000 euron lainan Sunny Car Centerille.

SAMBIALAISSIJOITTAJA

Sari Rautio, kaupunginhallituksen puheenjohtaja (kok.):
”Alun perin oli jo sovittu, että siinä täytyy olla jotakin, että pelkät puheet ei riitä, että täytyy olla jotakin faktaa.”

Iisakki Kiemunki, kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (sd.):
”Siellä esiteltiin ensin tämmöinen eurooppalaisen pankin lainatarjous, joka oli ihan aito ja sitten sen jälkeen esiteltiin, se oli tarkoitettu tämän tontin ostamiseen, tontin rahoittamiseen, ja sitten sen jälkeen esiteltiin tähän rakentamiseen liittyvä kuvio, missä sitten oli tää Sambia ja Regina Chiluba -yhteys."

Ritaluoma kertoi neuvotelleensa yli 30 miljoonan euron sijoituksesta, joka tulisi Sambian entisen presidentin Frederick Chiluban leskeltä Regina Chilubalta.

Iisakki Kiemunki, kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (sd.):
”Googlattiin, itsekin googlasin, niin ensimmäinen hitti oli, että tota epäillään jostain varojen kavalluksesta ja piilottamisesta ja on syytteessä. Sitten seuraava oli, että on vapautettu kaikista syytteistä. Eipä siinä ihan montaa Lusaka Timesin artikkelia kerennyt lukemaan.”

Sambian entistä presidenttiä ja hänen vaimoaan on epäilty valtion varojen kavalluksesta Sambiassa. Frederick Chiluba vapautettiin syytteistä v. 2009. Hänen vaimonsa sai vankilatuomion, mutta Sambian korkein oikeus kumosi sen. Sambian valtion Britanniassa nostamassa oikeusjutussa Frederick Chilupa määrättiin palauttamaan valtion varoja kymmenien miljoonien eurojen arvosta. Entinen presidentti ei noudattanut oikeuden päätöstä. Hän kuoli vuonna 2011.

MOT:
”Mitä kertoo yrittäjästä ja hankkeen tilanteesta että on tällaisia vähän epäselviä sijoittajatahoja?”

Sari Rautio, kaupunginhallituksen puheenjohtaja (kok.):
”No toimitaan globaaleilla markkinoilla ja yritys on kova, sen se ainakin kertoo.”

Ritaluoman sijoittajaselvityksen jälkeen kaupunginhallitus äänesti tonttikaupasta. Äänin 7-4 tontinmaksun takarajaa siirrettiin taas, nyt elokuusta syyskuun loppuun. Kokoomuksen ja sosialidemokraattien edustajat puolsivat lisäaikaa. Pro Hämeenlinna -ryhmä, perussuomalaiset, keskusta ja vasemmisto olisivat purkaneet tonttikaupan saman tien.

Iisakki Kiemunki, kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (sd.):
Siinä tilanteessa niin kuin ei ollut mahdollisuutta päästä selville siitä, mikä on oikeasti niin kuin totuus, totuus tästä asiasta tai ylipäätänsä rouva Chiluban taustoista. Kyllä mä näen, että kaupunginhallitus teki sen päätöksensä sen eurooppalaisen pankin lainatarjouksen perusteella.”

Sari Rautio, kaupunginhallituksen puheenjohtaja (kok.):
”Ja sitten kun oltiin arvioitu myös, että kaupungille ei riskiä synny vaikka odotetaan se kolme kuukautta, minkä tota voidaan maakarren mukaan sitä kaupan purkua viivyttää tai odottaa että se kauppa puretaan.”

Lulu Ranne, kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja (ps.):
”Kun tämä tieto tuli 11.8., niin jokainen kunnollinen, ihan tavallinen matti meikäläinen olisi sen esityksen jälkeen pitänyt todeta, että tää on nyt sitten tässä. Oli se niin käsittämätön.”

Lulu Ranne:
”Varmasti osa on sitä mieltä, että kiva jos saadaan ne tonttirahat, koska meillä on miinus 10 miljoonaa menossa pakkaselle ilmeisesti kaupungin budjetti.”

Sari Rautio, kaupunginhallituksen puheenjohtaja (kok.):
”Ei kaupungilla itsellään ole mitään resursseja lähtee arvioimaan sitä, että onks rahat kunnossa vai ei.”

Ritaluoma ei saanut tonttirahoja kasaan syyskuun loppuun mennessä. Pankkilaina ei järjestynyt eikä Sambian presidentin lesken sijoitusta kuulunut. Sunny Car Centerin epäilään joutuneen huijatuksi tässäkin tapauksessa. Yhtiö oli maksanut yli 300 000 euron etukäteismaksun sijoituksesta.

Chiluba-sijoituksen tultua julkisuuteen kaikki yhteistyökumppanit eivät suhtautuneet yhtä pitkämielisesti kuin Hämeenlinnan kaupunki. Saksalainen jättiyhtiö Siemens on ollut Sunny Car Centerin suurin yhteistyökumppani.

Iisakki Kiemunki, kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (sd.):
”Sen verran voin tuoda esiin, että ovat hyvin, hyvin merkittävä tukija ollu tälle hankkeelle.”

Siemens ryhtyi purkamaan yhteistyösopimusta sen jälkeen, kun julkisuudessa kerrottiin mahdollisesta Chiluba-sijoituksesta. Siemens kertoi MOT:lle, että yhtiö ei voi olla mukana hankkeessa, jossa on edes epäilys epäeettisestä toiminnasta. Siemens on lainannut Sunny Car Centerille rahaa autokaupan talotekniikan ja ekologisen energiateknologian kehittämiseksi. Siemensin mukaan sille ole raportoitu riittävästi, mihin Siemensin rahat on käytetty. Lainaa ei ole maksettu sovitusti takaisin.

MOT:
”Onko Siemensille raportoitu, mitä suunnitelmia näillä rahoilla on tehty?”

Iisakki Kiemunki:
”Kyllä Siemens on ollut aktiivisessa yhteydessä toimitusjohtajaan.”

Sunny Car Centerin ja HPK:n kytkös tiivistyi, kun Markku Ritaluoma valittiin HPK:n hallitukseen kesällä 2013. Puheenjohtajana jatkoi autokauppahankkeen kaupunkiin tuonut Heikki Hietanen. Hämeenlinnan johtavat HPK-poliitikot ovat nykyisin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio ja kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Iisakki Kiemunki. Rautio on HPK:n Juniorijääkiekon puheenjohtaja ja Kiemunki HPK:n Naisten varapuheenjohtaja. Rautio on lisäksi HPK:n Kiekkoilun Tuki Oy:n hallituksen jäsen.

MOT:
”Onko HPK:lle tärkeää, että keskeisiä kunnallispoliitikkoita on HPK:n luottamustehtävissä?”

Risto Korpela, toimitusjohtaja, HPK:
”Totta kai silläkin on oma merkityksensä, koska me ollaan sitten, päästään läheiseen keskusteluun yhteisistä asioista.”
”Kaupunkihan tän infran on rakentanu. Ja Hämeenlinnan Jäähalli Oy omistaa tän kiinteistön, niin totta kai sillä on jo iso merkitys meille ja sitt tietysti meillähän on yhteistyösopimus myöskin Hämeenlinnan kaupungin kanssa.”

Teuvo Pohjolainen, julkisoikeuden professori (emeritus):
”Nyt täytyy tietysti vaan olla hyvin tarkka siinä, että milloin toimitaan ikään kun kaupungin ja kuntalaisten eduksi ja milloin toimitaan jonkun muun organisaation eduksi.”

Iisakki Kiemunki, kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (sd.):
”Mun mielestä niin kauan kuin se on avoimesti hoidettua ja ihmisten nimet ja sidokset tiedossa, niin ei siinä sen kummempaa ongelmaa ole.”

Sari Rautio, kaupunginhallituksen puheenjohtaja (kok.):
”Kyllä mä näkisin, että enemmän ovat riski sellaiset poliitikot, jotka eivät ole mukana muissa yhteiskunnallisissa tehtävissä.”

Teuvo Pohjolaisen mukaan Hämeenlinnan tapaisen kuntapäättäjien verkostossa piilee rakenteellisen korruption vaara.

Teuvo Pohjolainen, julkisoikeuden professori (emeritus):
”Silloin kun ollaan monella pallilla, ollaan kunnallisessa päätöksenteossa, ollaan organisaation päätöksenteossa, niin tuota ollaan hyvin helposti sellasessa tilanteessa, jossa tuota vaikka ei suoranaisesta esteellisyydestä olisi kysymys, niin saattaa olla kuitenkin intressi edesauttaa toisen organisaation toimintaa myöskin toisen organisaation puolella.”
”Meillähän on laissa kyllä säännöksiä, jotka tavallaan pyrkivät estämään tätä, muun muassa hallintolaissa oleva erityinen säännös, joka lähtee siitä että viranomaisen toimivaltaa voidaan käyttää vain siihen tarkoitukseen, missä se toimivalta on annettu. Eikä sillä sais edistää mitään vieraita tarkoitusperiä.”

Nyt Sunny Car Centerin logo on hävinnyt HPK:n sponsorien joukosta. Markku Ritaluoma erosi HPK:n hallituksesta elokuun lopussa.

Risto Korpela, toimitusjohtaja, HPK:
”Hänhän perusteli tätä päätöstään nimenomaan sillä, että hän ei haluais niin kun HPK:lle mitään harmia sitten tän tota mediakohun keskellä.”

Iisakki Kiemunki, kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (sd.):
”No hän ilmoitti siitä silloin, kun rupesi tuleen näitä erilaisia sitten kähyjä, kähyjä julkisuudessa ja muuta, niin hän ilmoitti, että hän on saanut tarpeekseen Hämeenlinnasta ja hämeenlinnalaisista ja tota haluu sitten häipyä täältä.”

MOT: Satu suuresta autokaupasta
TV1 maanantaina 27.10. klo 20