Hyppää pääsisältöön

Prisma Studio haastaa sinut roikkumaan!

roikkumishaaste
Prisma Studiossa 28.10. TV1 klo 20 roikutaan ohjelman päätteeksi tv-studiolla - tästä lähtee käyntiin marraskuun kestävä #roikkumishaaste, jonka koekaniineja me kaikki olemme! roikkumishaaste Kuva: Markku Vahtila roikkumishaaste

Haastamme sinut roikkumaan kanssamme koko marraskuun ajan. Samalla kartoitamme tietoa ja kokemuksia roikkumisen mahdollisista terveysvaikutuksista.

Kuten artikkelissa Olemme kuin luotuja kestävyysjuoksijoiksi – peppua myöten! todetaan, niin ihminen on kulkenut miljoonien vuosien lajinkehityksen ajasta, jolloin esi-isämme elivät puissa sekä liikkuivat oksilla roikkuen ja oksalta toiselle svengaten.

Vaikkemme enää ole apinoiden tasoisia roikkujia, niin voi olla, että ajoittainen paluu apinamaisuuteen tekee meille kuitenkin ihan gutaa.

Roikkumisen mahdolliset terveysvaikutukset

On olemassa viitteitä, että roikkuminen olisi nykyihmisellekin ihan terveellistä. Roikkuminen esimerkiksi venyttää selkärankaa ja selän lihaksia sekä kehittää puristusvoimaa. Lisäksi roikkumisen on povattu tekevän hyvää myös niska-hartiaseudulle, kyynärvarsille ja ranteille.

Ihmisen liikkumiseen elämäntyökseen perehtynyt kansainvälinen liikuntaguru Ido Portal vannoo kaikkien yllä mainittujen terveysvaikutusten nimeen. Hänen mukaansa päivittäinen roikkuminen tekisi meille kaikille hyvää arkemme lomassa ja hän roikuttikin ihmisiä omassa ”hanging month” -haasteessaan syksyn alussa.

Yhdysvaltalainen ortopedi Dr. John Kirsch taas on päätynyt siihen, että roikkuminen toimisi hyvänä ennaltaehkäisy- ja hoitokeinona ennen kaikkea olkapääongelmiin. Hänen mukaansa meidän tulisikin palata leikkikentille ja kiipeilytelineiden pariin, missä lapsena useimmat vielä harrastivat roikkumista säännöllisesti.

Roikkuminen voi tehdä hyvää selälle, niska-hartiaseudulle, kyynärvarsille ja ranteille.

Muu roikkumisen terveysvaikutuksista löytyvä näyttö on kuitenkin vähäistä.

Näin ollen meidän on nyt aika testata ylläolevat väitteet käytännössä ja pistää pystyyn Ido Portalin innoittamana oma pieni ihmiskoe – #roikkumishaaste – ja lähteä kartuttamaan kokemuksia siitä, onko roikkumisesta meille oikeasti hyötyä!

Ryhtiä istumisen lyhistämään työpäivään

Fysiatrian professori Jaro Karppinen Oulun yliopistosta hyväksyy idean roikkumishaasteesta. Hän myöntää, että ihmisten kokemusten kerääminen tällä kartoittamattomalla alueella on oiva ajatus.

”Teoriassa roikkumisesta voisi olla hyötyä ja se tuntuu fysiologisesti ihan luonnolliselta, vaikkei tieteellistä näyttöä juuri ole.”

Karppinen vahvistaa, että roikkuminen todella venyttää selkää ja selän lihaksia. Siten se saattaa tehdä hyvää etenkin ryhdillemme. Nykyisin kun monen istumatyötä tekevän perusasento on lievä etukumara, ja tietokonetta näpytellessämme helposti ikään kuin lyhistymme kasaan.

”Lisäksi painumme kasaan myös iän myötä. Roikkuminen on hyvä vastaliike tälle kaikelle etukumarassa olemisellemme ja tuo hyvää vastapainoa arkeemme.”, Karppinen vahvistaa. ”Se auttaa meitä suoristautumaan ja kiinnittämään huomiota ryhtiimme.”

Pelkkä silloin tällöin roikkuminen ei toki palauta koukkuselkäistä vanhusta enää nuoruuden mittaan, vaan omasta ryhdistä on pidettävä huolta läpi elämän. Roikkuminen voi olla yksi hyvä muistutuskeino siitä, että oman arjen lomassa kannattaa kiinnittää välillä huomiota oman kropan asentoon – ja kirjaimellisesti ryhdistäytyä.

Roikkuminen auttaa meitä ryhdistäytymään

Roikkuminen ei kuitenkaan missään nimessä korvaa päivittäistä liikuntaa, Karppinen toteaa, vaan on ennen kaikkea hyvä tukihoito.

Toisaalta pieni roikkumishetki kesken työpäivän nostattaisi meidän jokaisen pepun hetkeksi irti työtuolista ja pakottaisi meidät suoristautumaan. Liikkumattomuus ja huonoon ryhtiin jämähtäminen kun ainakin ovat todistetusti terveysriski.

Oman kehon ehdoilla

Karppisen mukaan roikkumisesta voi olla monipuolisemminkin etuja selällemme, mutta ainakaan vielä ei ole olemassa näyttöä esimerkiksi siitä, että roikkumisen avulla voisi ennaltaehkäistä vaikkapa selkäsairauksia tai rankaongelmia.

Roikutaan omaa kehoa tunnustellen ja kuunellen!

Selkäasiantuntijana hän kuitenkin vahvistaa, ettei roikkuminen ainakaan ole epäterveellistä eikä sillä voi vahingoittaa itseään, kunhan roikkuu oman suorituskykynsä mukaan.

”Jos on perusterve, eikä roikkuminen aiheuta kipuja, niin uskoisin, että roikkuminen sopii useimmille ihmisille. En lähtisi kieltämään roikkumista edes selkä- ja rankasairauksista kärsiviltä, jos se vain tuntuu hyvältä.”

Roikkumishaasteen lähtokohta tuleekin olemaan, että roikutaan nimenomaan omaa kehoa tunnustellen ja oman kropan ehdoilla.

Tämä on ehdottomasti haaste, joka sopii ihan jokaiselle, kunnosta, iästä ja ruumiinrakenteesta riippumatta!

Marraskuun #roikkumishaaste

Prisma Studio kutsuu nyt jokaisen mukaan roikkumishaasteeseen marraskuun ajaksi. Toimittaja-Milla pyörittää haastetta Prisma Studion nettisivuilla ja sosiaalisessa mediassa sekä roikkuu kanssanne:

Ja olit sitten täysin nuori ja terve tai elämänkokemusta ja kolhuja kerännyt, niin haluamme kuulla juuri sinun kokemuksesi roikkumisesta. Miltä roikkuminen tuntuu? Millaisia ajatuksia se herättää? Saitko kenties siitä helpotusta johonkin sinua vaivaavaan kipuun vai et?

Roikkuminen on helppoa ja yksinkertaista. Sen voi aloittaa roikkumalla hyvin lyhyitä aikoja ja keventämällä omaa painoa esimerkiksi jaloilla.

Toisaalta roikkuminen tarjoaa myös haastetta sitä halajaville: olit sitten kuinka atleettinen tahansa, niin aikaa vastaan roikkuminen on todella raskasta. Oman roikkumisajan kehittäminen tarjoaa varmasti motivaatiota meistä ihan jokaiselle.

Me emme kuitenkaan kannusta hampaat irvessä ja kämmenet verissä roikkumiseen, vaan naaman pitää pysyä hymyssä suin. Onhan nyt marraskuu, jonka harmauden murtamiseen hymy on paras lääke.

Nyt eikun vaan liittymään roikkumishaasteen omaan tapahtumaryhmään sekä vinkkaamaan tutut ja tuntemattomammatkin mukaan!

Täältä löytyy roikkumishaasteen tapahtumasivu.

Siellä saat roikkumiseen liittyvää tietoa läpi marraskuun sekä roikkumisvinkkejä. Siellä voit myös jakaa omia kokemuksiasi esimerkiksi sanojen ja kuvien muodossa läpi koko haasteen. Tai sitten voit julkaista facebookissa, Instagramissa tai Twitterissä käyttämällä tägiä #roikkumishaaste

Pysyt kärryillä roikkumishaasteen kulusta myös Prisma Studion facebookin, Prisma Studion nettisivujen sekä Twitterin välityksellä: @YlePrismaS @yletiede @MillaVahtila

Omakohtaisia kokemuksia voi myös lähettää yksityisesti osoitteeseen milla.vahtila@yle.fi

Lisäohjeita ja vinkkejä roikkumisen aloittamiseen on luvassa tässä kuluvan viikon aikana – ja lauantaina 1.11. aloitetaan roikkuminen!

Niin ja innovatiivisimmalle roikkujalle tai roikkumisvinkin tai -kokemuksen jakajalle on luvassa jokin pieni yllätyspalkinto marraskuun päätteeksi.

Lue roikkumishaasteen jatkoartikkelit ja roikkumisvinkit:

Näin roikut muuallakin kuin netissä! #roikkumishaaste

Roiku irti stressistä!

Katso myös liikuntaa ja terveyttä käsitellyt Prisma Studion jakso, jossa roikkumishaaste lanseerattiin (28.10.2014):

Kommentit

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Tiede

Uusimmat sisällöt - Tiede